Rendőr a tiszta szobában, Bruce Lee a falon

2017.06.05. 23:37 Módosítva: 2017.06.05. 23:43
A szocialista állam rendjének ifjú őre tettrekészen üldögél a tiszta szobában, feje fölött kereszt és szentképek; félrecsúszott arcú mamuszos postás ideális levélhordók posztere alatt; kitömött bagoly őrzi a porcelán teáskészletet és a műanyag nippeket, a kemencepadkát elfoglalta a televíziókészülék, másnál már Bruce Lee mosolyog. Többé-kevésbé a mi múltunk is visszaköszön arról a lengyel szociofotó-sorozatról, ami az egyik leghosszabb, sokáig ismeretlen művészeti projekt lehet Európában.

Az itt látható néhány fénykép a hetvenes és nyolcvanas években készült Lengyelországban, egy már csak mérete miatt is impozáns sorozat részeként. A fotózással csak élete második felében, negyvenes éveitől komolyan foglalkozó Zofia Rydet mániákus vállalkozásából származnak: a fotós 1978-ban, 67 évesen kezdett lakásbelsőket, kis üzleteket és portákat fotózni a lengyel vidéken, mindig a lakóival, dolgozóival, gazdáival együtt, hogy megörökítse a mulandóságot és benne az embert, környezetével együtt.

A Szociológiai vizsgálatnak elkeresztelt művészi dokumentáció több lett, mint egyszerű szenvedély: Rydet három évtizeden át, szinte a haláláig gyarapította a gyűjteményt, mely így is befejezetlen maradt, de a koncepció alapján azt elvileg sem lehetett volna befejezni. Több, mint 20 ezer képet készített, a maga nemében bizonyára ez az egyik legnagyobb a XX. századi fotóművészetben. Alapmódszere ugyanaz volt ebben a három évtizedben: a portrét álló embereket egy fal előtt, széles látószögű lencsével, erős, a lakberendezés részleteit kiemelő vakuval fényképezte.

A Szociológiai vizsgálat további képeit és kapcsolódó anyagait a zofiarydet.com-on lehet látni, a fotós képeiből pedig a Párizsi Jeu De Paume galériában nyílt kiállítás.

Ne maradjon le semmiről!