A tavalyi 4,2 milliárddal szemben idén 8,8 milliárd forintot szán útfelújításra a fővárosi önkormányzat, állami keretből pedig további minimum 4,1 milliárd forintra pályázik még, mondta el az Indexnek Konyáry Zsófia a Főpolgármesteri Hivatal útműtárgy alosztályának vezetője.
Az állam egy 10 milliárd forintos keretet biztosított az idei útfelújításokra és ebből - pályázatokon - legelább 4,1 milliárd forintra jogosult a főváros, ám a pályázatokat még nem írta ki a kormány, tájékoztatta az Indexet az alosztályvezető.
Nem csak pénzkérdés
A budapestieket leginkább foglalkoztató kátyúzásra is több pénz jut, idén - a tavalyi 1,2 milliárddal szemben - 1,6-1,7 milliárd forintból tömködhetik és aszfaltozhatják az ezer kilométeres budapesti úthálózatot, aminek 30 százaléka azonnali felújításra szorul.
Annak, hogy az úthálózatnak miért csak az 5-6 százalékát újítják fel egy évben, nemcsak pénzügyi okai vannak: a város forgalma ennyi - idén 55 kilométernyi - út felújítását tudja elviselni, mondta az Indexnek Konyáry Zsófia, és hozzátette, ha kész lenne az M0-ás új Duna-hídja, 7 százalékra emelkedne ez a szám. Ebben a tempóban 6-10 év alatt lehet ledolgozni a hátrányt.
Az alosztályvezető elmondása szerint a budapesti kátyúk miatt évente körülbelül harmincmillió forintot kell a fővárosnak kártérítésként kifizetnie a szerencsétlenül járt autósoknak.
Rendbe hozzák a Bajzsy-Zsilinszky utat
A 2005 őszéig nagy forgalmú, olyan különösen fontos utakat, mint a Szentendrei, a Balatoni, a Budafoki, a Bajcsy-Zsilinszky utat és a Király utcát újítják fel, valamint többek között a Márvány utcai és a XV. kerületi felüljáró is megújul.
Jelenleg a fővárosi utak karbantartását végző Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. (FKF) 25 munkatársa végzi a kátyúk felmérését. Mivel azonban télen csak betömni, azaz hideg aszfalttal megtölteni lehet a kátyúkat, azok egy részét tavasszal ismét ki kell javítani.
A fővárosi utak felújításában egyébként nem csak az FKF, hanem negyvenszázalékos arányban magáncégek is részt vesznek.