További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Akár már 2009-ben, a 4-es metró befejezésekor újabb metróvonalat adhat át Budapest: ideális esetben ugyanis tartható lehet az 5-ös metró első szakaszának megépítésére, a főváros városüzemeltetési bizottságának kidolgozott ütemterve, jelentette be Lakos Imre elnök hétfőn.
|
Az ellenzék által is teljes mellszélességgel támogatott vonal a budapesti közlekedés legfontosabb beruházása: a főváros metróvonalaival, így a 4-es metróval ellentétben a szentendreit a csepeli HÉV-vel összekötő 5-ös metró nemcsak a fővárosban, hanem az agglomerációban élők számára is kulcsfontosságú közlekedési eszköz lesz.
A budapesti tömegközlekedési rendszer nagy hiányosságai közé tartozik, hogy nincs egy egységes rendszerben megoldva a város és agglomerációjának közlekedése.
Az 5-ös metró, hivatalos nevén Észak-Déli Regionális Gyorsvasút (ÉDRGY) lesz az első olyan vonal, ami a külső városrészek között gyorsvasútként, a külvárosban gyorsvillamosként, a belvárosban pedig metróként üzemelne, egységbe fogva a vonatot, HÉV-et, villamost, metrót. Pontosan úgy egyébként, ahogyan a Budapesthez mérhető európai városokban működnek ezek a vonalak (Párizsban az RER).
Hatszázmilliárd forint
Lakos Imre ismertetése szerint az ötlet részletesebb kidolgozása már 1988-ban megkezdődött a FŐMTERV-nél, majd 2001-ben a fővárosi fejlesztési terv részeként a Fővárosi Közgyűlés is jóváhagyta. A beruházás megkezdéséhez a megvalósíthatósági terv hiányzik, aminek egy egyszerűsített változatáig jutott el a főváros, a terv végleges kidolgozását pályáztatni fogják. Idén 100 millió forintot szán a főváros a projektre, amiből megindulhat a tervezés, jövőre pedig már ennek dupláját költenék.
A beruházás összesen 590 milliárd forintba kerül, és megvalósítás szempontjából szakaszokra bontották: az első, 2009-re megvalósítható szakasz az Astoriától indulna és a csepeli HÉV-et, illetve Pestszenterzsébetet kapcsolná össze (134 milliárd forint). A második szakaszban, aminek építése 2010-ben kezdődhet, a meglévő vonalat Békásmegyerig húznák ki, a Margit hídtól Budán menne a vasút (255 milliárd forint).
A harmadik szakaszban a Pestszenterzsébeti vonalat kötnék össze a soroksári vasútállomással, a berhuázás 2012-ben startolna. A tervek két további, kiegészítő szakaszt is javasolnak: az első szakasszal párhuzamosan a MÁV esztergomi vonalát integrálnák a budapesti gyorsvasúti rendszerbe (20 milliárd forint), azaz az 5-ös vonal vonatjai a MÁV-síneken is elboldogulnának. A második kiegészítő szakaszban a ráckevei HÉV-et kapcsolnák a rendszerbe (56 milliárd forint). 2008-tól folyamatosan történne a járműfejlesztés.
EU-s forrásokra hajtanak
A beruházás költségeinek fedezésére a főváros két irányba indult: egyrészt felvette a kapcsolatot az Európai Fejlesztési Bankkal (EIB), illetve négy nagy budapesti fejlesztési projekt egyikeként az uniós Kohéziós Alapnál is pályázik a főváros. Lakos a sajtótájékoztatón elmondta, a kormánynak és a fővárosnak össze kell dolgoznia, hogy megvalósulhassanak a tervek, korábban Demszky Gábor főpolgármester azt nyilatkozta, 2006 tavaszán akar szerződni a kormánnyal.
Végezetül Lakos Imre a 4-es metró kálváriájára utalva elmondta, nem szeretnék, ha az ÉDRGY projektjéből egy újabb "a világ leglassabban megkezdődő beruházása" válna. Lakos kérdésre válaszolva elmondta arra nincs garancia, hogy a civil szervezetek ne forduljanak bírósághoz az engedélyeztetési procedúrában, de a bizottság ülésén jelen lévő Levegő Munkacsoport nem emelt kifogást, az ellenzék pedig teljes mellszélességgel támogatja a projektet.
A képviselő zárójelben még megjegyezte, a jelenlegi jogszabályozási környezet alkalmatlan az ilyen méretű beruházások megvalósításának meggyorsítására.