További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Jogszerűtlen volt a BKV május elején bevezetett járatritkítása, ezért 20 százalékos prémiumcsökkentést javasolt a cég vezérigazgatójának, nyilatkozta a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, Vajda Pál hétfőn az MTI-nek.
semmibe veszi a fővárost
A vizsgálat megállapította, hogy a 18 járatritkítás közül 15-nél a fővárosi önkormányzat által elfogadott paraméterkönyvvel ellentétesen változtattak a menetrenden, mondta el Vajda Pál. A paraméterkönyv határozza meg, hogy a cégnek hol, milyen szolgáltatást kell kötelezően nyújtani.
Tavaly húszmilliós prémiuma volt
A szocialista politikus közölte, hogy álláspontját elfogadva a Főpolgármesteri Kabinet hétfőn 20 százalékos prémiummegvonást javasolt Aba Botond vezérigazgatónak. Egyúttal a kabinet felkérte a BKV Rt. igazgatóságát, hogy a jogszerűtlen döntésben részt vett vállalati vezetőknél hasonló elmarasztalást tegyen.
A fővárosi tulajdonban álló BKV vezérigazgatójának tavaly szeptemberben 20 millió forintot szavazott meg prémiumként a városháza tulajdonosi bizottsága, írta a Népszabadság. A lapnak a zárt ülésre hivatkozva a bizottsági tagok nem nyilatkoztak sem a prémium összegéről, sem a jutalmazás szempontjairól.
A fővárosi cégvezetők általában éves alapbérük másfélszeresét kaphatják meg prémiumként. A legnagyobb fizetéssel, egy millió körülivel a három nagy közműcég, a gázművek, a vízművek és a csatornázási művek vezérigazgatói büszkélkedhetnek. Őket követi a rangsorban többek között a BKV vezérigazgatója csaknem bruttó félmilliós havi járandósággal.
A prémium meghatározásánál az éves üzleti terv betartását, így például az adósságállomány szintentartását, vagy a menetdíjbevétel növekedését nézik. Az ellenzék ugyanakkor korábban kifogásolta, hogy a 2003-as prémium odaítéléséről beszámítottak a hannoveri villamosok szervizelését is, ami pedig szerintük munkaköri kötelessége volt Abának.
Nem változott az összteljesítmény
Vajd Pál hangsúlyozta, hogy a BKV-nak haladéktalanul meg kell szüntetnie a jogszerűtlen járatritkításokat, "hasonló eset nem történhet meg ismét a cégnél".
A vizsgálat megállapítása szerint az önkormányzat és a BKV közötti szolgáltatási szerződésben rögzített évi 21,3 milliárd férőhely/kilométeres teljesítményt nem változtatta meg az önkényes járatritkítás.
Fejlesztésekre költik
A BKV ritkította például a 14-es villamos vasárnap délelőtti, a 36-os busz esti, a 102-es busz koraesti, a 91-es busz hétvégi délelőtti menetrendjét. A menetrendváltozásról részletesen itt olvashat.
A BKV által a múlt héten kiadott közlemény szerint a járatritkítások a fővárosi tömegközlekedés 0,1 százalékát érintették, és csak esti vagy korareggeli időszakokról volt szó. A karcsúsítás során megtakarított összeget fejlesztésekre fordítja a cég, amely közleménye szerint négy év alatt 2,5 százalékkal növelte szolgáltatási teljesítményét.