További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A görgővezető sínek egy centivel hosszabbak a kelleténél, ezért a Siemens most azon dolgozik, hogy lerövidítse a Combino-ajtóknak ezt a szerkezeti elemét, mondta az Indexnek Vajda Pál MSZP-s főpolgármester-helyettes. Szerinte ha kijavították a hibákat, akkor újra kell tesztelni a villamosokat, így a legjobb esetben is csak augusztus 15-20. között állhatnak forgalomba az óriáshernyók. (Az ajtók javítása miatt jelenleg állnak a Combinók.)
Augusztus második felétől járhatnak legkorábban a Combinók
Vajda szavait kezdetben cáfolni látszott Demszky Gábor egy pénteki sajtótájékoztatón, a főpolgármester ugyanis azt mondta, csak akkor állhatnak forgalomba a Combinók, ha üzembiztosak, és ezt nemcsak a gyártó, hanem a megrendelő BKV is garantálni tudja. Utóbb azonban Demszky az Indexnek elmondta, hogy az augusztus 15-20. közötti időpont tényleg nem kizárt.
Demszky szerint a Combinók alapos, általános felülvizsgálatára van szükség. A főpolgármester szerint típushibás villamosok érkeztek Budapestre, és ezt a gyártó, tehát a Siemens is elismerte. Éppen ezért a cég kötbért fizet, amiért nem járnak a szerelvényei. Ugyanakkor Demszky nem lát lehetőséget a Siemensszel kötött szerződés felmondására. Egyébként is bízik a város első embere a német cégben.
Szeptembertől a teljes beruházás befejeződik?
A nagykörúti villamospálya áramellátó rendszerének felújítása szeptember 2-re fejeződik be, de addig hibák még előfordulhatnak, mondta a főpolgármester.
Demszky a sajtótájékoztató után azt magyarázta az Indexnek, hogy a Combinók a korábbi teszteléskor, utasok nélkül jól működtek, de terhelés alatt nem záródtak jól az ajtók. A később beérkező további szerelvényeket már más ajtóbeállításokkal szállítja majd a gyártó, tette hozzá Demszky.
Vajda visszaválaszolt Molnár Gyulának
A sajtótájékoztatón Vajda Pál visszautasította azokat a vádakat, amelyeket különböző politikusok fogalmaztak meg a városvezetésről, illetve a Combinók hibáiról. Vajda szerint a műszaki kérdéseket nem szabad összekeverni a politikával, minden beruházásnál előfordulhatnak hibák, és egy 41 milliárdos beszerzésnél óhatatlanul bekövetkeznek ezek.
Éppen ezért Vajda megérti Tarlós István és Katona Kálmán politikai támadásait, de többször kiemelte, hogy értetlenül áll Molnár Gyula budapesti MSZP-elnök, XI. Kerületi polgármester bírálatai előtt.
Vajda újságírói kérdésre megemlítette Lakos Imre budapesti SZDSZ-elnököt, XI. kerületi alpolgármestert is, szerinte ugyanis sem a szabad demokrata, sem a szocialista politikusoknak nincs okuk bírálni a városvezetést, sőt még az ellenzéknek sem túlzottan, hiszen majdnem egyhangúan szavazta meg korábban a Fővárosi Közgyűlés a Combinók beszerzését.
Ki a felelős? - vita Demszky és Atkári között
A sajtótájékoztató után Demszky Gábortól az Index azt kérdezte, hogy miért kellett 2003-ban, amikor kiderült, hogy a Siemens gyártmányai repedeznek, ragaszkodni a német céghez. Demszky szerint ezt Atkári János főpolgármester-helyettes javasolta, ő erőltette: ne álljanak el a megállapodástól.
Az Index megkereste Atkárit is, aki az önkormányzati törvény értelmében megtarthatta főpolgármester-helyettesi posztját, de már kikerült Demszky bizalmából, és minden hatáskörétől megfosztották.
Atkárinak nem tetszett a Combino
Atkári elmondta: ő egyáltalán nem ragaszkodott a Siemenshez, személyesen neki korábban az Alstom és a Bombardier gyártmányai jobban tetszettek.
Atkári azt is elmondta, hogy a kilencvenes évek első felében, 1993-ban ő akadályozta meg az eredményhirdetést azon a metrótenderen, amelyen a legnagyobb esélyes a Siemens volt, és amely szerinte a főváros számára előnytelen lett volna.
Ugyanakkor Atkári elismerte, hogy 2003-ban, amikor a Siemens már megnyerte a nagykörúti villamostendert, és megkötötték vele a szerződést, de utóbb kiderültek a repedések a járművökön, akkor megvizsgáltatta jogi szakértőkkel a megállapodást, és arra jutottak, hogy ha a cég teljesíti a főváros elvárásait, akkor nem lehet felmondani a szerződést.
Atkári harcolt
Atkári szerint ugyanis a Siemens a főváros igényeinek, illetve a tenderkiírásnak megfelelően módosította ajánlatát, csökkentette árait és kártérítést is fizetett a Combinók egy évvel későbbi szállításáért, illetve azért, hogy nehezebb járművet bocsát rendelkezésre, alumínium helyett acélból. (A Siemens főmérnöke szerint egyébként az acélszerkezetek nem nehezebbek az alumíniumnál.)
Atkári szerint az viszont éppen az ő érdeme, hogy nem engedtek a Siemensnek, és 1,5 milliárd forinttal többet szedtek be a cégtől kártérítés címén.
Atkári visszaemlékezett arra, hogy a Siemens korábbi tendernyerésénél a szocialisták igencsak örültek, és egy ember, aki többször is cég érdekében lobbizott, korábban a tendereztetés idején azon ügyködött, hogy zárjanak ki bizonyos Siemens-riválisokat a pályázatból.
Atkári akkor sem engedett ennek a lobbistának - emlékezett vissza most -, és benthagytak a pályázaton konkurens céget, hogy ne diktálhasson egyedüliként a Siemens feltételeket.
A Siemens drága volt, de összességében olcsóbb
Atkári a tenderre úgy emlékezett, hogy a Siemens adta be a legdrágább ajánlatot, de minden más mutatóban, üzemeltetési költségekben, súlyban és egyéb szempontokban jobb volt riválisainál, ezért nyert a tenderen a német cég. Összességében ugyanis a legolcsóbb lett a járulékos szempontokat is figyelembe véve a Siemens.