További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Hiba volt az idén 18 százalékkal emelni a BKV tarifáit, mivel aggasztóan, nyolc százalékkal csökkent az utasok száma, s immár napi 80 ezerrel kevesebben választják a tömegközlekedést, jelentette ki a fővárosi Fidesz-MKDSZ frakcióvezetője, Kupper András hétfőn, a BKV székháza előtt tartott sajtótájékoztatóján. A politikus ezért felszólította Demszky Gábort, hogy a még hátralévő 11 hónapi főpolgármestersége alatt tegyen meg mindent a további jegyáremelés elkerüléséért, az utasok visszaszerzéséért, a tömegközlekedés fejlesztéséért.
Kupper emlékeztetett arra is, hogy tavaly az SZDSZ 30 százalékos tarifaemelést javasolt, pedig utóbb még a 18 százalékos drágulás sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Kupper azt sem tartotta kizártnak, hogy csökkentsék a BKV tarifáit. Azért lenne erre szükség, hogy fenntartsák, illetve növeljék a tömegközlekedés részarányát a városban. Kupper szerint a jelenlegi utaslétszám-csökkenés egyértelműen azzal magyarázható, hogy az emberek nem akarják, vagy nem tudják megfizetni a BKV szolgáltatásait, ezért vagy bliccelnek, vagy az autójukat használják.
Az első félévben mintegy 1,4 milliárd forinttal volt kevesebb a BKV jegybevétele a tervezettnél. Az ellenzéki politikus közölte: a csődközelben vergődő cég első félévi gazdasági teljesítménye mintegy kétmilliárd forinttal rosszabb a tervezettnél a jegyáremelés miatt.
Kupper szerint az új városvezetésnek - ezzel nyilvánvalóan a jövő évi önkormányzati választásokra utalt - mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy ne emelkedhessenek a jegyárak infláció felett, hogy ne akadjanak el a metrószerelvények az alagútban, hogy ne gyulladjanak ki a buszok tucatjai, hogy ne rázzanak a trolibuszok és a villamosok se térjenek le a sínpárról.
Kérdésekre válaszolva a frakcióvezető elmondta, a BKV alapító okiratának múlt heti módosítása, amiről zárt ülésen döntöttek, gyakorlatilag azt a lehetőséget tartalmazza, hogy a főváros közvetlenül átveheti a cég irányítását. A jogszerűtlennek tartott alapítóokirat-módosítás miatt előbb interpellálni fognak, és ha ez hatástalan marad, akkor jogi útra terelik az ügyet, mint ahogy tették ezt a főváros kéménysepréssel foglalkozó fővárosi cég esetében is.
Az ellenzéki városatya felvetette az állam és a főváros felelősségét a cég alulfinanszírozottsága miatt. Hangsúlyozta, hogy a rt. privatizálását, ami az SZDSZ általános magánosítási szándékából adódik, elutasítják. Hasonlóképpen elfogadhatatlannak tartják a szemétégető mű privatizálását is, amit múlt pénteken helyezett kilátásba Demszky Gábor - tette hozzá.
A BKV elismeri, hogy rosszul tervezett
Menyhért László, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese, aki megjelent a székház előtti sajtótájékoztatón, az újságíróknak elmondta, 2-3 százalékos az utasok valódi létszámcsökkenése a forgalmi számlálások szerint. Ugyanakkor a jegy- és bérletbevételekből adódó "kalkulált", "számított" létszámcsökkenés tényleg 8 százalék. A valóságban tehát vagy Budapest lakosságának a fogyása, vagy pedig az autósok számának növekedése okozza a BKV-utasok ritkulását. Menyhért elismerte, hogy nem vált be a reményük, nem teljesült semmi a 2,5 milliárdos bevételnövekedésből, amit a bérlet- és jegyárak emelésétől, illetve bizonyos kormányzati intézkedésektől vártak. A kormánydöntések alapján ugyanis adómentes juttatásként tették lehetővé a munkáltatóknak a tömegközlekedési költségek (egy részének) megtérítését. A cégek, vállalatok azonban nem éltek ezzel a lehetőséggel, nemhogy több bérletet vettek volna az utasok, hanem kevesebb fogyott idén ezekből, mint tavaly.
A tervezéskor havi 30 ezerrel több dolgozói bérletre számítottak, tette hozzá. Mint mondta, felméréseik szerint maximum 12 százalék a bliccelők száma, az ebből eredő bevételkiesés pedig éves szinten 4 milliárd forint.
A vezérigazgató-helyettes szerint az idei 10 plusz 5 százalékos és nem 18 százalékos jegyár-emeléssel a 39 milliárd forintos jegyár-bevétel várhatóan teljesül, a plusz 2,5 milliárd forintból azonban csak 200 millió forint körüli várható. A féléves veszteséget 1,6 milliárd forinttal növelte az állami normatíva késedelmes átutalása, amit csak a második félévben kaptak meg.
Egy kérdésre Menyhért elmondta azt is, hogy szeptemberben 21 ezer körüli közös BKV-MÁV-Volán bérletet adtak el. A dolgozói bérlet vásárlás 325 ezer, a tanulói pedig 230 ezer körül alakult.