Ülőgumó-mészárlás a metróban

2005.12.12. 19:50
A szerkesztőségi logarléc szerint sosem lehet elég a megunhatatlan békávés cikkekből, ezért újabb kalandokat keresve nyakunkba vettük a budapesti metróvonalakat. Mivel magunk is sokat ülünk metrón, feltűnt, hogy kis túlzással nincs két egyformán kialakított metróállomás (kivéve persze a sokat kritizált, felújított "illatszerbolt-klónokat"), ami leginkább abban érhető tetten, hogy ahány megálló, annyiféle ülőbútor kornyadozik a vigasztalan földalatti fényben. Rögtönzött kis szépségversenyünk célja, hogy ezzel is segítsük a délibábos négyes metró lakberendezőit, milyen irányba érdemes tapogatózniuk. Mutassák meg min esik a legjobb ülés a föld alatt!

Ülőgumómészárlás a metróban

A szerkesztőségi logarléc szerint sosem lehet elég a megunhatatlan békávés cikkekből, ezért újabb kalandokat keresve nyakunkba vettük a budapesti metróvonalakat. Mivel magunk is sokat ülünk metrón, feltűnt, hogy kis túlzással nincs két egyformán kialakított metróállomás (kivéve persze a sokat kritizált, felújított "illatszerbolt-klónokat"), ami leginkább abban érhető tetten, hogy ahány megálló, annyiféle ülőbútor kornyadozik a vigasztalan földalatti fényben. Rögtönzött kis szépségversenyünk célja, hogy ezzel is segítsük a délibábos négyes metró lakberendezőit, milyen irányba érdemes tapogatózniuk. Mutassák meg min esik a legjobb ülés a föld alatt!

Hármas metró, Nagyvárad tér.

Ezeken a plasztiktömbökön készült Zságer Balázs első lemezének lemezborító fotója, talán nem véletlenül. A gömbölyded formák, a félhomályból kivilágló telített vörös árnyalat, a visszafogott retro-space dizájn méltán teszi sokak által kedvelt pszichedelikus műtárggyá. A modellből más színben találhatunk a Klinikák, a Ferenc körút, a Kálvin tér, és a Ferenciek tere metróállomásokon. Ami ezt a vörös sormintát különlegessé teszi, az az utasokat összehozó de mégis elválasztó háttal szerelt kivitel. Ha szeret vállt vállnak vetve várni a metróra, ne habozzzon ötöst adni.


Nagyvárad tér (M3)


1

2

3

4

5

Hármas metró, Népliget

Hármas metró, Népliget. A vörös szín még uralkodó, az anyag sem különbözik sokkal a fentebbitől, a forma azonban már-már spártai. Derekat, hátat csak a falnak lehet támasztani, kényelemre ok nincs, sugallja ezzel a tervező, aki talán tudattalanul, de egyúttal fekvésálló formát is álmodott műanyagba. Az ülőkék felfelé szögellő szélei hónaljba és vesébe vágva okoznak kényelmetlen perceket az aludni vágyóknak. Ön szerint helyes ez? Klikkoljon!


Népliget (M3)


1

2

3

4

5

Ugyanaz a vonal, Ecseri út

Ugyanaz a vonal, Ecseri út. Az előbbi ülőalkalmatosság apgrédelt változata, a háttámlával ellátott futurisztikus szerkezetbe roggyanva szinte Kirk kapitány székében érezheti magát a föld alatt utazó. A kicsi plusztól eltekintve ugyanazok a megfontolások érvényesek mint a fentebbire, mellesleg ilyen háttámlás kagylóülés található a Pöttyös utcai, a Határ úti, a Dózsa György úti és az Árpád hídi peronokon.


Ecseri út (M3)


1

2

3

4

5

Kálvin téri utaspihentető

Bár a modellt már ismertettük, egyéb körülmények miatt külön értékelendő a kék vonalon a Kálvin téri utaspihentető. A szinte végtelenbe nyúló mélykék széksor megszámlálhatatlan utasnak nyújt elvileg ülőhelyet, míg más állomásokon perononként hat hellyel szúrják ki a metróközönség szemét. Külön érdeme a helynek a megnyugtató későnyári égként a fej fölé ívelő, hasonló anyagból készült kék falborítás, ami valahogy otthonossá teszi rohanó világunkban ezt a zugot.


Kálvin tér (M3)


1

2

3

4

5

Kék metró, Deák Ferenc tér

Kék metró, Deák Ferenc tér. Letisztult vonalak, egyszerű formák, vörös szín, mindez a portugál falikerámiával kiegészülve nem más mint a fröccsöntőgép diadala. Sok utas sok helyen is elfér, a széles ülőfelület alvásra ideális, akinek ez mégsem tetszik, tudja hova kell klikkelni.


Deák Ferenc tér (M3)


1

2

3

4

5

Klub M3, Arany János utca

Klub M3, Arany János utca. Posztmodern szétszabdaltság és dekonstrukció, a szelvények személyre szabható, custom seat-ekké állnak össze, kisgyerekeknek egy szelet elég, testesebb uraknak akár négy is juthat. A repetitív forma, a masszív plasztik, a partikultos narancssárga szín DJ Büntető kedvenc lemezeit idézi fel. Underground technósok, szavazzatok!


Arany János utca (M3)


1

2

3

4

5

Hármas metró, Nyugati pályaudvar

Hármas metró, Nyugati pályaudvar. Falba süppedő, kemény, műanyag kofferek, vádlitájékon puritán ornamentika, csupa párhuzam és derékszög - nagyjából így lehet körülírni ezt az objektumot, ami talán egy meg nem értett matematikusból iparművésszé vedlett zseni alkotása. Ha Ön szereti a konok tényeket, ne habozzon értékelni.


Nyugati pályaudvar (M3)


1

2

3

4

5

Kék metróvonal, Forgách utca

Kék metróvonal, Forgách utca. A belsőépítészeti elgondolás itt vált a műkőburkolat-műanyagbútor vonalról a műanyagburkolat-fabútor paradigmába, ami a szerves anyagok győzelmét vetíti előre további három állomáson: Gyöngyösi utca, Újpest-Városkapu, Újpest-Központ. A melegséget sugárzó lécek ideálisak mind üldögélésre, mind mély alvásra. A rusztikus kialakítás gyerekkorunk falun töltött nyaraira emlékeztet, amikor a kerítés előtti lócáról néztük esténként a legelőről hazahajtott, ballagó tehéncsordát, mivel tévéje nem volt a nagyinak. Az elhúzó utolsó metró után bámuló urbánus olvasóink azonban asszociáljanak bátran bármi másra, és értékeljék a pszeudóromantika jeles alkotását.


Forgách utca (M3)


1

2

3

4

5

Bajcsy-Zsilinszky út

A kettes és a hármas metróhoz képest meglepően egységes dizájnt mutató Milleniumi Földalatti vasút két típusú paddal áll a fáradtak rendelkezésére. A régi szép békeidőket hozza vissza vizuálisan a vibráló színváltakozással a talán legkényelmesebb ülőfelülettel megáldott pad, amihez szervesen illeszkedik a falra szerelt fém hulladéktartó (kicsit rontja csak az összképet a kibuggyanú nájlon szemeteszsák). A vonal tizenegy állomásából nyolcon ilyen van, ha ön ezzel elégedett, adjon ezt kifejező osztályzatot.


Bajcsy-Zsilinszky út (M1)


1

2

3

4

5

M1, Mexikói út

M1, Mexikói út. A kisföldalatti másik modellje, hogy a költő kifejező szavaival éljünk: élő szövet a fém vázon. Még két állomáson (Deák ferenc tér, Széchenyi fürdő) ilyen terminátorok riogatják a gyerekeket a Bádogipari és Kerítésszaggató Munkások Céhének ajánlásával. Szereti ön, ha a combját csíkosra üli? Ha igen, ha nem, kattintson!


Mexikói út (M1)


1

2

3

4

5

Piros metró, Deák Ferenc tér

Piros metró, Deák Ferenc tér. Kolostorok csendje, szúette tekercsek, iniciálék; sokan fogékonyak a boxokra osztott fali fülkék gótikus hangulatára, de talán többen vannak, akik nem élvezik annyira a farkasvaksággal járó félhomályt. Az ortodox szerzetesi egyszerűséggel kialakított fapados verziót valószínűleg a szovjet metrószerelvényekkel együtt kapta a főváros, egyenesen Szibériából.


Deák Ferenc tér (M2)


1

2

3

4

5

M2, Astoria

M2, Astoria. A fent említett terminátor T2000-es típusa, a XXI. századi formatervezés zabigyereke, ami fekvésgátló fülekkel harcol az álmosság ellen. Lyukakkal könnyített ülőfelület, csöves megoldások a csövesek ellen, amíg jön a metró ki lehet bírni, úgysincs belőlük túl sok az újonnan felújított állomásokon (Keleti PU, Blaha Lujza tér, Kossuth Lajos tér, Batthyány tér).


Astoria (M2)


1

2

3

4

5

Egy kakukktojás

Egy kakukktojás a Keleti pályaudvar megállóból. A falgörbületbe idomulva ha ülni nem is, de derekat támasztani lehet e hosszan futó fémdarab révén. Miközben a kettes metrót várva gerincoszlopunkat pihentetjük, eltűnődhetünk, hogy mennyivel lett volna költségesebb egy ugyanilyen hosszú padot kialakítani az egyik legforgalmasabb állomáson.


Keleti pályaudvar (M2)


1

2

3

4

5

M2, Pillangó utca

M2, Pillangó utca. Túl sok jót nem lehet elmondani erről az összecsapott padról, a beton és a vetemedett fa kettőse csak végszükség esetén csábítja hentergésre az utast az amúgy is huzatos állomáson. Nem akarunk tippeket adni, de szerintünk ne tartsák vissza önök se rosszallásukat.


Pillangó utca (M2)


1

2

3

4

5

Piros metró, Moszva tér

Piros metró, Moszva tér. "Kényelmes, jól tartja a derekat" - nyilatkozta az Indexnek a képen látható hölgyutas. Nem túlságosan agyonbonyolított szerkezet, egyenesen a fűrésztelepől szalajtott deszkákból összedobott, lakkozott ülőfelület, ha önnek ennyi elég a boldogsághoz, nyomja oda az ötösadó tintaceruza hegyét.


Moszva tér (M2)


1

2

3

4

5

Le sem lehet ülni

Négy állomáson azonban le sem lehet ülni: Kőbánya-Kispest (M3), Déli pályaudvar (M2), Örs vezér tere (M2) és Lehel tér (M3). A három végállomás esetén sem lehet igazán szemet hunyni, de afölött végképp nem, hogy a piacról hatalmas cekkerekkel hazafelé igyekvő utasok egy pillanatra sem tudják kifújni magukat a Lehel téri állomáson. Ha ön szerint ez így van jól és az álldogálás amúgy is egészségesebb, mint az ülőgumók terhelése, akkor bökjön a jeles osztályzatra.


1

2

3

4

5

Véleményüket, észrevételeiket ide írják meg!