További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön tárgyalta a Moszkva tér kerületi szabályozási tervét (KSZT), amelyet az összbudapesti testületnek is jóvá kellett hagynia ahhoz, hogy érvénybe léphessen. A tér átépítése minden választási kampány előtt szóba kerül, aztán minden marad a régiben. Legutóbb a 2006-os tavaszi választások előtt jelent meg a téren Demszky Gábor és Kóka János sokmilliárdos fejlesztéseket ígérve.
Új kijárat és elágazás a metrón
A terv - amely semmiféle dátumot nem tartalmaz - elképzelhetőnek tartja a Retek utcai háztömb elbontását vagy átalakítását, egy második metrókijárat építését, továbbá a 61-es és a 18-as villamosok összekapcsolását, e vonalak föld alatti vezetését, az 56-os villamos végállomásának megszüntetését és az autók számára körforgalom létesítését.
Távlatilag a terv számol azzal is, hogy egy közúti alagút köti esetleg majd össze a pesti Podmaniczky utca-Vágány utca térségét a Duna alatt a Moszkva térrel, illetve a Szilágyi Erzsébet fasorral. A kerület terve tartalmazza a 2-es metró elágazását és így új állomás kialakítását a János kórháznál, a végállomás pedig a Budagyöngyénél lenne.
Nemcsak a Moszkva térrel foglalkoznak
A KSZT a szűkebben vett Moszkva téren túl a Széna tér-Retek utca-Szilágyi Erzsébet fasor- Krisztina körút-Várfok utca-Vérmező utca által határolt területre vonatkozik. A II. kerületi önkormányzattól az Index úgy értesült, hogy a Moszkva tér átépítésére a KSZT elfogadása után nemzetközi pályázatot írnak ki. A tér átalakítása Demszky Gábor főpolgármester becslése szerint 30 milliárd forintba kerülne.
Mint kiderült, a kerület a civil szervezetek véleményét figyelembe véve két változat közül az úgynevezett "B" verziót, a "zöld domb" koncepciót terjesztette elő. Ennek lényege a zöldfelületek növelése a téren, illetve az egykori bányagödör helyén a budai Várhegy elhordott lejtőjének, dombjának mesterséges visszaépítése.
A Gödör
A Moszkva teret egyébként sokáig csak a "Gödör" néven emlegették, hiszen eredetileg agyagbányák működtek a helyén. A környező épületek pedig az 1880-as évektől kezdve épültek fel, nagyrészt az 1940-es évekig. Napjainkban a "Gödör" kifejezés az Erzsébet téren befejezetlenül hagyott Nemzeti Színház-alapokra szállt át.
A teret az elmúlt fél évszázadban a metró 1972-es megnyitása változtatta meg: ekkor készült a vitatott homlokzatú metrókijárat is a térre, meg a kör alakú pavilonok.
Többszintes lesz a tér
A tervek szerint a Moszkva téren több szintet alakítanak majd ki: legalul, a mínusz egyes és mínusz kettes szinten parkolók lennének, a jelenlegi BKV autóbusz-végállomás alatt.
A mínusz egyes szinten a gyalogosforgalom bonyolódna, illetve a Széna tér és a Moszkva tér közötti terepszint alatti üzletutcátt alakítanának ki. Itt lehetne a metróállomás kijáratának süllyesztett fogadószintje is, de ez csak távlati terv.
Eggyel feljebb, a Széna téri szinten villamosmegállók, autóbusz-végállomás lenne, és természetesen itt is gyalogosok közlekednének. Legfelül, a Várfok utcai szinten, a "mesterséges dombon", városias park létesülne.
Tervek és realitások
A Moszkva tér beépítési lehetőségeinek városépítészeti feltárása során a 3H Kft. három változatban vizsgálta. A változatok közös vonása, hogy a gyalogos közlekedés és tömegközlekedési átszállóhelyek füvesített domb alá - fedett térbe kerülnek.
A terület forgalmi rendjét ennek megfelelően a 2-es metró állomása körül kialakított körforgalom, a 18-as és a 61-es villamosok összekapcsolása, a 4-es és 6-os villamos fejvégállomása, illetve egy önálló autóbusz végállomás jellemezné.
Ezt a gyalogosok számára épített aluljárórendszer (passzázzsal) kísérné, és számolnának egy második metrókijárattal is. (Az Index korábbi információi szerint ez az új mozgólépcső körülbelül négymilliárd forintba kerülne, és a Széna tér felé vezetne, a közeljövőben nem biztos, hogy ez a fejlesztés megvalósul.)
Zöld domb és házbontás
A zöld domb koncepció szerint a Moszkva tér a Csalogány utcától a Szilágyi Erzsébet fasorig városias zöldfelületet alakítanának ki, a megbontott Budai Várhegy hiányzó részét érzékeltető "mesterséges dombot" hoznának létre.
A tér látványát a zöldfelületként dombszerűen kialakított fedés alatt elhelyezett funkciók, a Postapalota és a Csaba utcai lakóépület látványa, a Retek utcai tömb átépített vagy elbontása esetén a Mammut Üzletház Retek utcai homlokzata határozzák meg. A lefedés zöldfödém kialakítású "zöld domb", a kertet gyalogos utak hálózzák be. A kertet mozgólépcsők és liftek kapcsolják össze a felszín alatti közlekedési és egyéb funkciókkal.
Villamosok az 'alagsorban'
Az átmenő villamospálya az egyik változata szerint a Szilágyi Erzsébet fasor-Moszkva tér-Vérmező szakaszon terepszint alatti alagútban épülne meg. A Várfok utcai villamos-áttörés átépítésével a közút az áttörésben haladhatna. A Várfok utca felől így a tér központi részét lefednék.
A Széna téri parkot is rendeznék: a téren terepszint alatt két szint és ott is egy "zöld domb" épül. A Széna tér rendezésénél a Csalogány utca 2x2 sávra esetleges bővítését sem zárja ki a terv, minthogy mindössze két épület akadályozza az utca második pályájának kiépítését.