További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nem csapott túl nagy felhajtást a XI. kerületi önkormányzat abból az alkalomból, hogy átadták a frissen locsolt füvet a lágymányosi Kopaszi-gáton. A reggel 6 és este 22 óra között nyitva tartó, ingyenesen látogatható park része annak az 50 ezer négyzetméternyi zöldterületnek, amit ide ígérnek a beruházók. A rendezvényen az egyetlen valamirevaló program a sárkányhajósok evezősversenye volt. Az is elhangzott, hogy egyszer talán e sportág hazai szövetsége Európa-bajnokságot is rendezhet az újbudai vizeken.
Molnár Gyula legalább mondott valamit
A megnyitón azért részt vett Molnár Gyula szocialista párti XI. kerületi polgármester, majd Demszky Gábor főpolgármester is feltűnt, díjakat adott át, sétált a gáton és fényképezett. A park egyébként a Lágymányosi-öböl északi részén nyílik meg, illetve a gátat is átadták már a nagyközönségnek (bár még itt állnak a befejezetlen éttermi pavilonok). A Budafoki út felőli részen viszont további beruházások várhatók még a következő években.
Az, hogy a politikusok közül csak Molnár Gyula mondott három vagy négy mondatot a megnyitón, talán nem véletlen. Az öbölberuházás - amelynek kezdetén gyalogoshidat, vízi vidámparkot, éttermeket ígértek a fejlesztők - az elmúlt évben össztűz alá került Leisztinger Tamás nagyvállalkozó üzletei miatt. Molnár is megemlítette a megnyitójában, hogy a projekt "sok vitát váltott ki".
Miért?
És tényleg: előbb azt vitatta a kerületi ellenzék, hogy miért szállt ki idő előtt, a haszon besöprése előtt a beruházásból az önkormányzat, pontosabban miért csak 1 százalékot tartott meg az Öböl XI. Kft.-ben. Azt is felhánytorgatták a bírálók, hogy Újbuda csak kétmilliárd forintot kapott az öbölben lévő telkeiért cserében.
Különösen azért érdekes ez, mert azóta az Index megírta, hogy Leisztinger cégei részlegesen kiszálltak az öbölbeli fejlesztésekből. Zala László, az Öböl XI. ügyvezetője lapunknak szombaton elmondta, hogy 75 százalékkal szállt be a vállalkozásba a Mota-Engil portugál építőipari csoport, amely a piaci pletykákkal szemben nem 30 milliárd forintért, hanem annál lényegesebben kevesebbért vette meg az Öböl Invest Kft. 75 százalékát.
Több mint ötmilliárdot költöttek
Az ügyvezető elmondta azt is, hogy az eddig az Öböl XI. Kft. által elvégzett beruházások értéke több mint ötmilliárd forint. Ennyiből erősítették meg a gátakat, a támfalakat, tisztították ki a terepet, füvesítették a parkrészeket, sétálóutakat csináltak, és renováltak néhány pavilont, meg felépítették a vízi rendészet épületét és a Budapesti Spartacus csónakházát.
Az Öböl Invest egyébként jelenleg 99 százalékos tulajdonos az Öböl XI. Kft.-ben. Ez utóbbiban 1 százalékkal rendelkezik a XI. kerületi önkormányzat. Az immár többségében portugál érdekeltségű Öböl Investben Leisztinger Tamás cégeinek 25 százalékos részesedése maradt, tudtuk meg Zalától.
Az önkormányzatnak szüksége volt Leisztingerre
A kerület politikai vezetői korábban is, és most is azt hangsúlyozzák, hogy a lágymányosi Kopaszi-gáton lévő önkormányzati telkek önmagukban nem voltak intenzíven beépíthetők, így csak a Leisztingerék birtokában lévő, a Lágymányosi hídhoz és a Budafoki úthoz közelebb eső területekkel együtt ért valamit az ingatlan-együttes. Azt mondják, a kerület egymagában nem tudott volna mit kezdeni a telkével, amelynek területébe egyébként beleszámít a Lágymányosi-öböl vízfelülete is.
Vagyis a valódi ingatlanfejlesztés csak Leisztinger révén történhetett meg a területen. Bruno Machado, a Mota-Engil illetékese az Indexnek szombaton elmondta: lakásokat, irodákat, esetleg hotelt, és nem túl nagy számban kiskereskedelmi egységeket akarnak kialakítani a Lágymányosi-öbölben. Egyelőre azonban a tervezés-elemzés fázisánál tartanak, a konkrét elképzeléseket még nem alakították ki.
A Mota-Engil itthoni beruházásai
A Mota-Engil Magyarországon már eddig is rendkívül aktív vállalkozás volt. Honlapjuk szerint ők végzik a MÁV megbízásából a Tiszatenyő-Mezőtúr vasútvonal rekonstrukcióját. Csongrád városának és másik 80 településnek készítik a homokhátsági hulladéklerakó központot Felgyőn, Kiskunhalason.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nek csinálják a 47-es főút rekonstrukcióját, pontosabban az orosházi elkerülő utat, négynyomúsítják a 37-es főút egyik szakaszát, és benne vannak az M7-es autópálya Letenye-országhatár közötti szakaszának építésében. A XI. kerületben is megjelentek már korábban: a Tétényi Ingatlanfejlesztő Kft.-jük az Andor utcában és a Zsombor utcában építkezik, ahol 164 lakásos társasházat húznak fel.