Júliustól már lehet óriáshernyón utazni

2006.05.19. 14:42
Elkészült az első tizenhat átépített és felújított villamosperon a Nagykörúton, hétfőn indul a munkák második üteme. Július 1-től hétvégenként három, a hónap végétől pedig már mindennap hat új Siemens Combino típusú villamos közlekedik a 4-es 6-os villamos vonalán.

"Milliárdokért felújították itt a villamosvonalat, miért nem a hajléktalanok megsegítésére költik a pénzt?" - szegezte a kényelmetlen kérdést egy hajléktalan a Demszky Gábor, Aba Botond és Vajda Pál alkotta triónak pénteken fél tizenkettőkor a Nyugati téren, ahol a nagykörúti peronfelújítás első szakaszának befejezéséről tartottak sajtótájékoztatót a város vezetői és a BKV Zrt. illetékesei.


Nézze meg képeinket!

A férfit végül maga Aba Botond vonta félre, a méltatlankodó vállát átkarolva váltott vele pár szót (körülbelül arról, hogy erre a kérdésre nem itt és most fognak válaszolni), majd előkapta tárcáját, és egy ötszázast a hajléktalan tenyerébe csapva rendezte a problémát.

Jön a második ütem

A kínos véget érő sajtótájékoztató apropóját egyébként az adta, hogy hétfőre befejezik a 4-es és 6-os villamosok vonalán a peronátalakítási munkák első szakaszát, aminek keretében a Moszkva tér és a Blaha Lujza tér között felújították a villamospálya felső vezetékeit, néhány helyen kiszélesítették a megállók járdáit, rámpákat építettek a mozgáskorlátozottak részére, valamint a Combino padozatához igazodva megemelték a peronokat 25 centiméteres magasságúra. A Margit híd középen lévő két megállót még nem építették át, azzal megvárják majd a híd teljes rekonstrukcióját.


Nézze meg képeinket!

A második ütem május 22-én, hétfőn kezdődik, és június 9-ig tart, ekkor a vonal második felén - a Blaha Lujza tértől a Móricz Zsigmond térig szállítják majd 4-6V jelzésű villamospótló buszok az utasokat. Az átállás érdekében a hétvégén, azaz május 20-án és 21-én a teljes vonalon leáll a villamosközlekedés, és villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat. A munkákkal június 9-re végeznek, ígérte Vajda Pál, mivel másnap kezdődik a 2-es metró három újabb állomásának felújítása, és emiatt metrópótló buszok szállítják majd az embereket.

Új villamosok július 1-én

Gyors kritika
A sajtótájékoztató után vetettünk néhány futó pillantást az elkészült, illetve majdnem kész megállókra. Egyértelmű pozitívum a megállók egységessége, az ülőhelyek számának növelése, a nyugaton vagy például Szegeden már jól bevált "álló ülőkék" (fenéktámaszok) megjelenése. Jó pont az is, hogy a Nyugati téri megállóban van hatalmas Budapest-térkép. A megállókban felállított fedett várakozóhelyek azonban nem túl esztétikusak, a korszerű dizájn minden finomságát nélkülöző BKV-zöld bódék szögletes vaselemei, a rácsos vasülőkék messze elmaradnak a Combino villamos formavilágától. A műkőborítású peronok bizonyos részei valami érthetetlen okból makadámszerű aszfaltborítást kaptak, ami szintén fokozza az elkapkodott, kissé igénytelen munka érzetét.

Demszky Gábor főpolgármester hangsúlyozta, az új peronokról a mozgásukban korlátozott emberek is könnyen felszállhatnak az alacsonypadlós villamosra. A csúszásmentes járólapon zöld piktogrammal jelzik a mozgáskorlátozottak felszállóhelyét. A látássérülteket érdes felületű, a többitől egy centiméterrel magasabban fekvő járólapok vezetik a szerelvény első és hátsó ajtójához, másutt pedig piros szín jelzi a peron szélét. Vajda Pál elmondta, hogy az akadálymentes peronokat a vakok és a mozgáskorlátozottak érdekvédelmi szervezeteivel egyeztetve alakították ki.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az új villamosok július 1-én állnak először forgalomba, akkor még csak hétvégenként három jár majd, de a hónap második felétől már mindennap hat új Siemens Combino közlekedik a Nagykörúton. Erre az óvatos bevezetésre azért van szükség, mert a "budapestieknek van egy olyan tulajdonságuk, hogy érdeklődnek az új járművek iránt", ez pedig torlódásokhoz vezetne a villamosközlekedésben, magyarázta Vajda Pál.