További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Részben már áll a kerítés a budapesti Nyugati pályaudvaron a 9. és a 10. vágány között, a körülbelül másfél méter magas szerkezet az augusztus 21-én kísérleti jelleggel működésbe lépő peronzár része lesz. A MÁV kerítéssel zárja körbe a Nyugati pályaudvar első kilenc vágányát, az utasok a vonatokat a peronok elején kialakított 14 kapun keresztül közelíthetik majd meg, a kapuknál a jegyeket a MÁV munkatársai ellenőrzik.
A vasúti társaság korábbi közleménye szerint a Nyugati pályaudvar elővárosi vágányainál (1-től 9-ig) a tömeges bliccelés miatti bevételkiesés csökkentése és "az utazási kultúra megváltoztatása érdekében" zárt peronos jegyellenőrzési rendszert vezetnek be. A választás azért esett a Nyugati pályaudvar első kilenc vágányára, mert itt zajlik az elővárosi közlekedés nagy része, ezeken a vonalakon bliccelnek a legtöbben.
Már áll a kerítés, most még lehet búcsúzkodni
A közlemény a MÁV üzletszabályzatára hivatkozik a peronzár jogi alapjait illetően: "a vonatra csak érvényes menetjegy, vagy bérlet, illetve utazásra jogosítóigazolvány birtokában lehet felszállni".
Fogadó személyek
A hírre több fórumon is vita kezdődött a MÁV lépésének jogosságáról, sokan kifogásolták, hogy nem tudnak az utasok elbúcsúzni hozzátartozóiktól, az idősek saját maguk bajlódhatnak majd csomagjaikkal, és egyesek szerint a MÁV üzletszabályzatában foglaltak is ellentmondanak a lépésnek.
A MÁV személyszállítási üzletszabályzatában a következők állnak: "A váróhelyiségben és a vasútállomás utasforgalomra megnyitott részében csak érvényes menetjeggyel szabad tartózkodni. Az utast kikísérő vagy fogadó személyek menetjegy nélkül is tartózkodhatnak a vasútállomáson." "Az utast kikísérő vagy fogadó személyek a kézipoggyász elhelyezésének segítésére felszállhatnak a vasúti kocsiba."
Épülő peronzár (Nyugati pályaudvar, 1-9. vágány)
Ez utóbbi kitétel feltehetőleg kikerül hamarosan az ÜSZ-ból. "Augusztus 21-ig, a peronzár elkészüléséig módosul az üzletszabályzat is" - mondta Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője érdeklődésünkre. A felvetésre, hogy akkor mi lesz a sok csomagot cipelő nagyival, meg a segítőkész unokájával, a szóvivő elmondta: "Lesznek vasutas kollégák, akik ellenőrzik a jegyeket és lesznek, akik segítőkészen részt vesznek a csomagok elhelyezésében, ha erre szükség van". A szóvivő azonban úgy vélekedett, nem fognak annyira szigorúan ragaszkodni az új szabályozáshoz, humánus szempontok alapján, indokolt esetekben kivételt tesznek majd.
Az új rendszerről Kavalecz Imre elmondta, hogy a repülőtereken is van egy olyan pont, amin túl már nem kísérhetik el a hozzátartozók az utasokat. A peronzárak pedig jól beváltak többek között Franciaországban és Kínában is, ahol csak a vonat beérkezése után nyitják meg a peronokat a jeggyel renedlkezők előtt. Hogy milyen lesz a magyar gyakorlat? "Kialakul majd" - mondta a szóvivő.