Tények és tévhitek Talmácsi Gáborról
További Sport cikkek
- Bíróság elé áll az Ingebrigtsen fivérek édesapja, saját gyermekei jelentették fel
- Weöres Szabolcs – utolsóként a Vendée Globe mezőnyéből – átlépte az Egyenlítőt
- Ötéves eltiltást kaphat Losonczi Dávid legyőzője, a magyar birkózóé lehet a vb-ezüst
- Felülvizsgálati kérelmet adtak be az olimpikonok, az Alkotmánybíróság előtt a dokumentum
- Sohasem látott sebességgel száguldoznak a hajók a föld körül
Talmácsi Gábor mintegy negyvenezer magyar szurkolót mozgatott meg augusztusban, a brnói Cseh Nagydíjra ennyien mentek el miatta. Igazolta, hogy jelenleg ő az egyik legrokonszenvesebb, leginkább szeretett magyar sportoló, akiért hétről hétre lehet izgulni.
Ezzel a ténnyel kár vitatkozni, Talmácsi előtt a magyar női kézilabda-válogatott váltott ki hasonló szurkolói vándorlást 2003-ban, amikor bejutott a kézilabda-világbajnokság zágrábi döntőjébe. Akkor tízezren keltek útra télen - hatalmas sor kígyózott a decemberi ködben -, hogy lássák az elődöntőben Dél-Koreát tökéletes játékkal verő Radulovicsékat, akik a döntőt elbukták a franciákkal szemben. Talmácsinak nem sikerült dobogós hellyel megörvendeztetnie szurkolóit, furcsaság, amikor a végső győzelemre van esélye, nem jön össze neki ez a bravúr. Vb-bronza évében, 2005-ben kilencedik lett kedvenc futamán, tavaly, amikor gyengébb motorral versenyzett: harmadik. Ha tudjuk azt, hogy az egyszerű hazai raliversenyekre is százezres tömeg kíváncsi, akkor is elismerésre méltó, hogy általában négyszáz kilométert utaztak azért a drukkerek, hogy lássák őt az egyik egyenesben, és hogy annak végén milyen kifinomult technikával veszi be a kanyart.
Ez a rokonszenv, szeretet azonban nem egyenértékű azzal, hogy őt a világban is sokan ismerik, nem azonosítják vele Magyarországot, hiszen a motorsportban az ő kategóriáját becsülik a legkevesebbre, a többség előtt érdektelen.
Ha sokan szeretnék is úgy láttatni, hogy Talmácsi világhírű, sajnos nem az. Géposztályában valóban az egyik legjobb, ám a megrögzött külföldi szurkolók közül sem ismeri valamennyi. A legkisebbekre fordul a legkisebb figyelem, a spanyol vagy az olasz lapok jóval visszafogottabb terjedelemben foglalkoznak velük, mint a MotoGP, vagyis a király kategória mezőnyével. A 250-es kategória sem sokkal elfogadottabb, ott is csak azokra figyelnek, akik nagyon fiatalon érnek el kimagasló eredményeket, mert azok a legnagyobbak közt is hirtelen befuthatnak, ott is jelentős sikereket érhetnek el.
Talmácsi saját géposztályában a második legidősebb, csak a spanyol Pablo Nieto idősebb nála. Mivel ebben a kategóriában van korhatár, még két évet versenyezhet, ebből egyet meg is tesz. Csökkenti eddigi teljesítményének értékét, hogy tizenkilenc évesekkel vagy még azoknál is fiatalabbakkal - Pol Espargaro mindössze tizenhat - kell felvennie a harcot?
Csak részben. 2001-ben, húszévesen mutatkozott be a világbajnoki mezőnyben - Marco Melandri és Valentino Rossi már tizenhét évesen futamgyőzelemmel büszkélkedhettek -, és pályája elején, szponzorok híján gyengébb csapatoknál versenyzett. Hiába mutatta meg képességeit sorozatos pontszerző helyezésekkel, csak nehezen tudta kiharcolni magának a KTM-nél a szerződést, négy évet várt rá. Ehhez hozzájárulhatott az is, hogy nem igazán menedzselték, illetve, hogy nem volt sokkal tehetségesebb, gyorsabb, mint vele egykorú riválisai, és nem tudott önerőből utat törni magának. Az osztrák csapattal összekülönbözött két éve, így megint olyan váltásra kényszerült, amelyik nem hozott előrelépést. Tény, akikkel két évvel ezelőtt harcolt a világbajnoki címért, már a 250-eseknél vannak, és Mika Kallio, valamint Thomas Lüthi is dobogós helyezéseket ért el. Talmának ez a vágya legfeljebb 2009-ben teljesülhet, amikor már huszonnyolc éves lesz. A tavaly a 125 köbcentiben nagy fölénnyel győztes Alvaro Bautista ugyan három évvel fiatalabb nála, ő is a 250-ben csatázik a dobogós pozíciókért.
Mivel a szerződéshosszabbításkor kiderült: még egy évig marad a nyolcadliteresek között, akarja-e spanyol csapata, hogy világbajnok legyen, vagy inkább a szintén spanyol Hector Faubelt favorizálja? Utóbbinak már megvan a jövő évi szerződése az eggyel magasabb géposztályban. Vagyis: Talma még jövőre is elérheti áhított célját.
Jorge Martinez csapatfőnök eddig nagyon sportszerűen és korrekten viselkedett a két pilótával, mégha Faubel akart is magának különjogokat vindikálni. Férfias, becsületes küzdelmet vár valamennyi hátralévő versenyen, ugyanolyan támogatottsággal. A két versenyző motorja között ellenben van különbség, Talmácsi egy régebbi, megbízható konstrukció nyergében ül, ettől fordult elő gyakorta, hogy az egyenesekben lassabb - a célegyenesben kétszer maradt alul -, ezt pedig a kanyarokban kell pótolnia, ellensúlyoznia.
Mire lehet elég az egypontos előny?
A következő, malajziai futamon Talma eddigi legjobb helyezése a nyolcadik volt, míg ellenfele volt már harmadik is. A statisztikából kiindulni ugyanakkor nem mindig szerencsés, hiszen a Német Nagydíj előtt azt mondta, nem fekszik neki a pálya, errefel ott aratta legfölényesebb sikerét, megközelíteni sem tudták riválisai, a rajttól végig az élen állt. Ha mégis az elmúlt évek eredményeit vesszük alapul, Faubelnek jobbak a kilátásai. Ha a november eleji valenciai versenyre úgy érkeznének, hogy a spanyol pontelőnyben van, és mivel neki az a hazai pályája - a városban született, ott is él -, csekély az esélye annak, hogy ne nyerjen összesítésben. Talmácsi legjobb helyezése Valenciában eddig a második volt, Faubel viszont tavaly már állt a dobogó tetején, amikor Talma a nyolcadikként futott be. A magyar versenyző abban bízhat, hogy az eddigi két idei teszten ő futotta a legjobb időket Valenciában, mindkét csapattársát tizedekkel verte.
Miben bízhat még Talmácsi?
A már említett tesztekben, illetve, hogy a rutinja kisegíti a bajban. Láttuk már San Marinóban, amikor nem volt gyors, és még betegeskedett is, helyes pozíciót választott az egyik kanyarban, míg a csatázó Simone Corsi és Faubel nem, és azok egymást ütötték ki. Ha higgadt marad, türelemmel vár az esélyre, akkor elérheti a végső sikert.
Mi lehet vele jövőre, ha nyer, és mi lehet, ha nem nyer?
Ha nyer, akkor vélhetően az egyes rajtszámú motoron védheti meg a címét úgy, hogy csapaton belül az övé lesz a legjobb konstrukció. Így sem lesz azonban könnyű dolga az olasz Mattia Pasinivel, az edzéskirállyal, aki ha megbízható motort kap, és nem esik ki számtalanszor, akkor mindig harcban lehet az első helyért. Ha Talmácsi idén nem lesz világbajnok, akkor is érvényes lesz rá mindaz, amit az imént állítottuk, azt leszámítva, hogy nem az egyes motoron várja a kihívókat.