Afrikának lőttek, Dakar Dél-Amerikában
Afrika helyett Dél-Amerikában rendezik a 2009-es Dakar-ralit, de arról nincs hír, hogy átkeresztelik-e. A nóvumot Etienne Lavigne, a verseny fő szervezője jelentette be Párizsban, hozzátéve, a viadal össztávja 9000 kilométer, a mért szakaszok hossza 6000 kilométer lesz, a pontos útvonalat kedden hozzák nyilvánosságra.
A 2009. január 3. és 18. közötti versenyen kilenc vagy tíz gyorsaságit Argentínában, négyet Chilében bonyolítanak le. A viadalon részt vevő járműveket novemberben hajón szállítják át Argentínába.
Lavigne elmondta, a nevezések elbírálásánál előnyben lesznek azok, akik az idei, elmaradt viadalra is jelentkeztek. "A rajt előtt nagy fieszta lesz Buenos Airesben - mondta, majd hozzátette: - Természetesen nem feledkezünk meg Afrikáról, bízom abban, hogy előbb vagy utóbb visszatérünk oda. Sajnos Mauritániában egyelőre semmi sem biztos. Remélem egyszer normalizálódik a helyzet."
A 2008-as verseny halasztásáról egy nappal a rajt előtt, január 4-én határoztak; a viadal 1979 óta íródó történetében példátlan döntés azért született meg, mert nem lehetett garantálni a versenyzők és a kísérők testi épségét a nyolc mauritániai szakaszon. Az autósok között négy duó képviselte volna a magyar színeket, a motorosoknál ketten, a kamionosok mezőnyében négyen.
A dél-amerikai verzió korábban is játszott. Január 10-én, néhány nappal az idei rali törlése után merült fel, hogy a versenyt új útvonalra terelhetik, és a dél-amerikai országok nyitottnak tűnnek. Akkor új név is szóba került: az Inkák Útja rali. Jövőre Barcelonából indulna a sorozat, írtuk egy hónapja, 2010-ben pedig Budapestről, csak nem tudni, hol lesz a cél.
A magyar fővárosról most már nincs szó, úgyhogy kérdéses, lesz-e magyar Dakar-szakasz a közeljövőben. Ami biztos, az az, hogy még az idén Dakar-pótlékot rendezhetünk. Április 20-án Budapestről rajtol a tereprali Dakar-széria első versenye, a Közép-Európa-rali. Ezt Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium sportügyekért felelős államtitkára jelentette be február 4-én, éppen a fentebb hivatkozott Etienne Lavigne társaságában.
A 3000 kilométer össztávú, a gyorsasági szakaszokat tekintve 1500 km-es viadal egymillió eurós rendezési költségeinek 80 százalékát a Dakar-rali szervezője, az Amaury Sport Organisation állja, a maradék 20 százalékot - amely mintegy 200 ezer euró, vagyis megközelítőleg 52 millió forint - a magyar állam fedezi a turisztikai költségvetésből.