Angliában nyert futamot, eljuthat az F1-ig?

2010.04.07. 19:23
Kiss Pál Tamás is gokarttal kezdte, gyorsan ki is nőtte, 2008-ban Angliába szerződött. Tehetsége hamarosan kiteljesedhet, a Formula Renault-sorozat első versenyét mindjárt megnyerte. Riválisaival ellentétben nem gyakorolhat a futamok közt, mégis egyre magabiztosabb.

A húsvéti hétvégén kezdődött az angol Formula Renault-bajnokság, és a thruxtoni futamot Kiss Pál Tamás nyerte meg, első magyarként. Csapatfőnöke, David Hayle abszolút elégedett volt vele, és az egész hétvégi teljesítményét méltatta.

A második futamban negyedik lett, így az összetettben pillanatnyilag második. A géposztályt mini Forma-1-nek nevezik – az autók már úgy is néznek ki -, miután a finn Kimi Raikkönen megnyerte, rögtön a Forma-1-be került. Lewis Hamilton szintén bajnok lett itt, majd egy év múlva az F1-ben is bemutatkozhatott.

„Önbizalomnövelő volt ez a győzelem, mert megerősítette bennem az érzést, hogy jó úton haladunk. Mindössze két napot tudtam tesztelni a verseny előtt, októbertől februárig pedig nem is ültem versenyautóban. Nem könnyű hozzászokni az új, technikailag sokkal fejlettebb géphez. A tavalyiban még hagyományos váltó volt, itt viszont már a kormányon kell sebességet váltani, így lényegében csak fékezni kell és nyomi a gázt. Meg persze nagyon precízen és finoman vezetni, nem szabad rángatni, mert a kormány azt is jelzi nekem” – nyilatkozta az Indexnek Kiss Pál Tamás.

Az érettségire készülő, 18 éves versenyzőt az Atech Grand Prix igazolta le még 2008-ban, tizenhat évesen, így már tavaly is az Angliában elismert és neves csapatot erősítette. Fizetést még nem kap, de minden költségét fedezik, ha a szigetországban van.

A miskolci Kiss is gokartozással indult, majd a svájci bajnokságban versenyzett, ide édesapja, illetve szponzorok segítették, saját építésű géppel versenyzett.

A raliból ismert Spitzmülleréken keresztül jutott el Angliába, a jelenlegi csapatfőnök, Hayle hívta meg 2008 novemberében tesztelésre.

„Nem ment rosszul a háromnapos gyakorlás, mert az esőben a leggyorsabb voltam. Vadidegen pályán, vadidegen autóval. Erre mondták, jó, jó, de majd megnézzük, mire vagy képes szárazon. Kérték, fogyjak le, erősödjek meg - pedig csak 76 kiló voltam - különben fizikailag nem fogom bírni. A valenciai száraz teszten már a tízbe se kerültem be, mégis szerződtettek. Hihetetlennek tűnt minden, de büszke is voltam. Megküzdöttem a helyemért, nem bevásároltam magam. Meg kellett tanulnom angolul, mert az igenen, nemen kívül mást nem tudtam. Borzasztó nehéz volt az első év Angliában, mert a csapattal, a mérnökökkel sem tudtam megfelelően érintkezni, nem értettem az utasításokat sem, de most már szerencsére sokkal jobb a helyzet” – mesélt a kezdetekről.

„Az autó 210-215 lóerős, velem együtt 590 kiló. A végsebesség elérte a hétvégén a 240-et, átlagban 170-nel megyünk. A kormány azt is jelzi nekem, hogy az előző körben gyorsabb vagy lassabb voltam, szóval nem gyenge a technikai háttér” – jellemezte kocsiját.

Szeretne a versenysorozatban mindvégig a dobogón maradni - „nehéz lesz, de nem megoldhatatlan” -, ezt még úgy is teljesítheti, ha tanulmányai miatt haza kell térnie, és nem tud eleget tesztelni, annyit, mint riválisai. Tavaly magántanuló volt, idén nem, ám így is be akarja fejezni iskoláját.

„Nem félek az érettségitől, bár sok a lemaradásom, hiszen két hónapra kikértek a suliból. A hátralévő versenyektől sem félek, mert tele vagyok elszántsággal. Októberig még kilenc hétvége lesz, vagyis tizennyolc futam, Rockingham után Brands Hatch-be megyünk, egy kultikus helyszínre.”

Kissnek sem lehet más a célja, mint a Forma-1. Az Atech Racing indul a GP3-ban és a GP2-ben, de automatikusan semmilyen helyezés nem jogosítja fel az előrelépésre.

„Pár éven belül szeretnék feljebb jutni. A GP2 képességeim alapján talán reális végcél lehet, több is a hely, mint a Forma-1-ben. A Forma-1-hez szerencse is kell, nem elég a tehetség” – összegzett Kiss, akinek édesapja mellett Michael Schumacher a példaképe.