Sörtől és whiskeytől indult, a suliig jutott
További Sport cikkek
- Felülvizsgálati kérelmet adtak be az olimpikonok, az Alkotmánybíróság előtt a dokumentum
- Sohasem látott sebességgel száguldoznak a hajók a föld körül
- Rakonczay Gábor utolsó expedíciója: kenuval átevezni az óceánt
- Az elődöntő előtt a bíróság határozott a transznemű sportoló játékjogáról
- Magyar világrekordkísérlet az Atlanti-óceánon
Hány másodperc alatt tudja kiszámolni mondjuk öt sör után, hogy 132-ből hogy tud nullát csinálni darstban dupla kiszállással? Nem ismeri a szabályokat? Akkor egy kicsit matekozunk. Három számot kéne kivonnia 132-ből, de ezek csak 1 és 20 közötti számok, vagy ezeknek kétszeresei, illetve háromszorosai lehetnek, míg az utolsó számnak muszáj duplázottnak lennie. Mire ezt egyáltalán végiggondolja, akár józanon is, egy másodikos gyerek már rég bemondta a megfejtést. (például tripla 20, dupla 20, dupla 16, 60+40+32=132).
A darts ugyan kocsmasportként él a köztudatban, de a versenyek már egyre távolabb vannak a sörtől és a whiskeytől – magyar tornákon már szondát is kell fújni –, így nem véletlen, hogy már az általános iskolákban is oktatják a sportágat. Könnyen lehet, hogy hamarosan hivatalos formában is.
A darts, ha mi számoljuk, és nem egy gépre bízzuk a dolgot, folyamatosan matematikai műveletek elvégzésére kényszerít a nyilak dobálása mellett. Székely Penge Pál az elmúlt évi PISA-jelentésen elborzadva gondolta úgy, hogy a darts segíthetné a magyar diákok matematikai képességeinek fejlesztésében, és játékos formában még oktatási segédanyag is lehetne belőle. „Amikor eredményesen akarunk játszani, matematikai feladatokat is meg kell oldanunk.”
Fejlesztett is egy szoftvert, amelynek segítségével fejben rengeteget dartsozhat bármelyik iskolás, de persze ennek a lényege, hogy a sportág szabályainak megfelelően fejben szorozzon, osszon, kivonjon és összeadjon. Aztán nem az interaktív táblába – amin kiválóan elfut a program, mint minden más Windows 8-as felületen –, hanem egy parafatáblába már tényleg lehet nyilakat dobálni, hogy ne csak okosodjon a gyerek, hanem a sportrészét is kiélvezze.
Angliában és Hollandiában az oktatás része a darts, de itthon is kísérletezik vele már néhány tanár. Székely elmondta, egy középiskolai informatikatanár meccsstatisztikás Excel-táblázatok készítésével kezdte, de ma már oktatja is a sportot. Rucska József16 éve versenyez, de 13 éve tanítóként a győrsági általános iskola szakkörében oktatja is a dartsot a sakkal közösen. Egész nagy az érdeklődés, a 43 gyerekből húszan hozzá járnak. Még nem használhatták az új szoftvert, de így is sportága pozitív hatásairól számolt be. „Van, akit a darts fog megmenteni matematikában. Sokakat fejlesztett már fejszámolásban, mert a darts az állandó kombiálásról és számolásról szól. Valaki a jó stratégiája miatt tud kiemelkedő versenyzővé válni.”
Rucska nemcsak a matekban látja a darts előnyeit. „Igazi személyiségfejlesztő eszköz, órákig leköti a túlmozgásos, figyelemzavaros gyerekeket is. Jó a túlsúlyosoknak és nehezen mozgóknak is. Több önbizalomhiányos gyerek a darts miatt mert később kipróbálni más mozgásos sportokat, a célbadobás élményével tudták legyőzni korlátaikat.”
Az, hogy mennyire terjed el az ingyenes a Microsoft Store-ben hamarosan elérhető dartszoftver, most Székelyéken múlik, próbálják meggyőzni a tanárokat és tanítókat, hogy használják fel segédanyagként a matematikában az új programot. Roadshow-t is tartanak, de a tanárképző főiskolákkal és TF-fel is felvették a kapcsolatot. A korábbi példák azt mutatják, hogy van elég darstőrült a tanárok között is. A távolabbi cél az, hogy ne csak a matematikaoktatásba, hanem a mindennapos testnevelésbe is bekerüljön a darts.