Itt a megoldás a zajos Hungaroringre
További Sport cikkek
- Felülvizsgálati kérelmet adtak be az olimpikonok, az Alkotmánybíróság előtt a dokumentum
- Sohasem látott sebességgel száguldoznak a hajók a föld körül
- Rakonczay Gábor utolsó expedíciója: kenuval átevezni az óceánt
- Az elődöntő előtt a bíróság határozott a transznemű sportoló játékjogáról
- Magyar világrekordkísérlet az Atlanti-óceánon
Zajvédelmi rendeleteket módosító tervezetet tett közzé nemrég a kormány honlapján a földművelésügyi minisztérium. A társadalmi egyeztetés augusztus 24-ig tart, addig lehet véleményt küldeni az ügyről a tárcának.
A módosításokkal akarják megoldani azt a problémát, hogy túl hangosak az autó- és motorversenyek. A tervezet a nemzetközi licenccel rendelkező gyorsasági versenypályákra koncentrál, ilyenből kettő van most az országban: a Hungaroring Mogyoródon és a Pannonia-Ring Ostffyasszonyfán.
A mellékelt magyarázó lapon az áll, hogy a gyorsasági autó- és motorversenyeknél, ha a pálya fekvése kedvezőtlen, és közel van a lakott terület, akkor
Ezért választották a minisztériumnál azt a megoldást, hogy inkább megemelik a határértéket a nemzetközi licenccel rendelkező gyorsasági versenypályák környezetében. A magyarázat szerint ennek hatását a pályahasználat „jelentős időbeli korlátozása ellensúlyozza”.
A tervezet szerint az átlagos napokon 5-5 decibellel emelkednének meg itt a határtértékek. Nappali időszakban
- üdülőterületen 45 helyett 50
- kisvárosias lakóterületen 50 helyett 55
- nagyvárosias lakóterületen 55 helyett 60
- gazdasági területen 60 helyett 65 decibel lenne az új plafon.
A nappalinak számító időszak viszont rövidülne, most a hajnali 6 és este 10 közötti idő számít nappalnak, a módosítás a 8-tól 8-ig tartó időszakot számítaná annak. A rendeletmódosítás kimondaná azt is, hogy a nappali időszakon kívül és napi 10 óránál hosszabb ideig tilos zajforrást üzemeltetni a pályán.
Lennének viszont évente korlátozott számban olyan napok, amikor mentességet kapnának a pályák a főszabály szerinti határértékek és a 10 órás korlátozás alól, és a nappali időszak is este 10-ig kitolódna. Ezeken a kívételes napokon főszabályként 70 decibelre emelkedne a határérték (de emellé még bejönnének területtípusonként különböző korlátozó részletszabályok).
Azt mondja a tervezet, hogy üdülőterületen és kisvárosias lakóterületen egy évben maximum 40, nagyvárosias lakóterületen 30, gazdasági területen 10 olyan nap lehetne, amelyre megkaphatják a pályák a mentességet. Lenne egy olyan szabály is, hogy az adott évben ahány napon át élt a pálya a mentességgel, ugyanannyi napig egyáltalán nem üzemeltethető zajforrás a pályán.
A hatásvizsgálati lap szerint a versenyek megjelenése a nemzetközi médiában építi az országimázst. Az Observer mérésére hivatkozva azt írják, hogy a 2012-es magyarországi Word Touring Car Championship (WTCC) , azaz a túrakocsi-vb-futam három napja alatt 95 millió embert szólított meg 1206 fórum és 164 médium által, amely több mint 437 MFt marketingértéket képvisel.
Arról is írnak, hogy ha nem módosítanák a határértékeket, akkor a környezetvédelmi hatóság kénytelen lenne jelentős mértékben korlátozni a Hungaroringen folytatott tevékenységeket, a leghangosabb nemzetközi versenyeket nem lehetne megrendezni, ami a Hungaroring Sport Zrt. végét jelentené, és nemcsak az ott állományban lévő 15 ember veszítené el a munkáját, hanem a kis-és középvállalatokhoz tartozó beszállítók - a maguk több ezresre becsült összlétszámával - is ellehetetlenülnének.
A versenypályák környezetében élő lakosok 17 ezren vannak, áll a hatásvizsgálati lapon.