A Prospex-Delta vitorláscsapata nem titkoltan azzal a céllal fejleszti, tervezi katamaránját immáron évek óta, hogy elsőként szelje át a képzeletbeli célvonalat Európa legnagyobb tókerülő versenyén, a Kékszalagon. A technika és a sebesség azonban mit sem ér szakértelem és elhivatottság nélkül; alábbi cikkünkben – az idei rajt előtti napon – mutattuk be a legénység tagjait. Részletek alább!
Az 55. Kékszalag lényeges eseményei véget értek, mivel megszületett a győztes, sőt, az első három helyezett is. A történelmi verseny minden fontos eseményét alábbi összefoglalónkkal elevenítheti fel. Köszönjük, hogy egész nap percről percre közvetítésünkkel követték a versenyt.
A Prospex-Delta hajója is átszelte a célvonalat, így kialakult az első három helyezett az 55. Kékszalagon. Második az RSM, míg az abszolút győztes, hatalmas rekordidővel a Fifty-Fifty hajója lett.
Beletettünk mindent a mai napba, Tihany után még szorítottuk az éllovast, de sajnos eldurrant két csigánk a verseny alatt, ebben most ennyi volt. Ebben a szélben egyértelműen a Fifty-Fiftynek volt legnagyobb esélye, de örülök a második helynek is
– értékelt Vándor Róbert, az RSM kormányosa.
A Prospex-Delta Sailing Team harmadik helyen ért a tihanyi csőbe, míg második helyen az RSM csapata ért be a célba ezekben a pillanatokban.
Alább megtekintheti, hogyan ért célba és aratott történelmi győzelmet a Fifty-Fifty az 55. Kékszalagon. A videó ide kattintva érhető el.
A győztes hajó kormányosa, Józsa Márton rögtön partra lépés után nyilatkozott.
Ez ismét a mi szelünk volt, az előrejelzés alapján hasonló eredményre számítottunk. Öt óra körüli időt jósoltunk magunknak, ilyen körülmények között ez reális idő. Nagyon élveztük a versenyt, egy fél óra talán még maradt is a hajóban
– értékelt röviden a történelmi győzelem után.
A Prospex-Delta Sailing Team a pöffös szélben 800 méterre lemaradva követi a második helyen hajózó RSM-et, mögötte pedig a Team Kaáli halad.
Néhány perccel délután 4 óra után célba ért a Fifty-fifty, őrületes, 5 óra 5 perces idővel, amellyel legalább 30-40 percet vernek a második helyen érkező hajóra. A korábbi rekord 7 óra 13 perc volt, ezt most több mint két órával döntötte meg a magyar hajó.
Történelmi pillanat a magyar hajózás történetében.
A hivatalos időeredmény, amely egyben az új rekord: 5 óra 5 perc 4 másodperc.
Óriási tempót jön a Fifty-Fifty, ezekben a percekben már a befutóra készülnek Balatonfüreden. A hajó korábbi rekordja hét óra feletti volt, most már csak az a kérdés, bejönnek-e öt órán belül.
Tartja a hajó a sebességet, a fordulás után Szigligetnél újabb lendületet kapott a Fifty-Fifty, majd Badacsonynál egy szerencsés vágással újabb kedvező szeleket találtak, így kétszer-háromszor gyorsabban haladnak, mint a szemben hajózó mezőny. Óriási szlalom következik most, hogy kikerüljék a szemben közlekedő vitorlásokat
– adott gyors helyzetjelentést Gémesi Jóka, a cél felé haladó katamarán kísérőmotorosa a Kékszalag honlapján.
Ábrahámhegynél Füred felé haladva szembetalálkozott az éllovas MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty a Takács Péter kormányozta Szamuráj Jackkel. A találkozást videón is megtekintheti ide kattintva.
A Kékszalag szervezői jelentették, hogy a versenyben vezető MLS Raiffeisen Fifty-Fifty már Zánkánál jön visszafelé irgalmatlan tempóban az egyenletes szélben.
Az új időrekord szinte biztos.
Ezzel a Fifty harmadszor döntheti meg saját előző rekordját.
Sőt, Siófoknál is már 438 hajó került. Nagyon régen nem volt ilyen gyors a Kékszalag. Rakovich Dávid az egyik médiamotorosból jelentette, hogy nagyon szép, egyenletes 8-9 csomós északi szél fúj a nyugati medence közepén. A vezető MLS Raiffeisen Fifty-Fifty lassan eléri a Badacsony–Fonyód vonalat, immár visszafelé – írja a Kékszalag honlapján.
Az első hármas után a Team Kaáli fordult negyedikként Keszthelynél érzékelhetően közeledve a Prospexhez. Ötödik a Nanushka Forestay, hatodik az AUDAX Django. A hivatalos fordulási időpontok az alábbiak.
Amennyiben nem változnak drasztikusan az időjárási viszonyok, minden bizonnyal új rekordidő születik a Kékszalagon.
A tavalyi – időrekorddal zárult – versenyen szintén a Raiffeisen Fifty-Fifty volt az első Keszthelynél, de akkor 5 óra 6 perc alatt ért oda a hajó. Ez egyben azt jelenti, hogy 2 órával (nagyjából 40 százalékkal) gyorsabban teljesítette ugyanazt a távolságot.
Alig több mint három óra kellett a címvédő MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fiftynek ahhoz, hogy áthaladjon a keszthelyi bóján.
Egyelőre a rekordidő részidején belül a csapat.
Változatlan szélviszonyok között az RSM fordult másodikként a Keszthelyi-öbölben, míg nagyjából 200 méterre halad mögötte a Prospex-Delta Sailing team, majd közeledik a Team Kaáli.
„Besűrűsödött a mezőny a siófoki bójánál, éppen most kerültük. Az egytestű mezőny elejében vitorlázunk, itt vannak a Nauticok, a Remete, az Avatar. A cirkálók, a Szamuráj Jack. A Lisa nagyon elhúzott, pedig mögöttünk vette a kenesei bóját. Próbálkozunk most valami mással, mint a körülöttünk lévők: a siófoki bója után mi fenn hagytuk a spinakkert, megyünk a déli part felé, a többiek nyomják fel egymást északra. Mi arra számítunk, hogy a csőben behátszelesedik a szél, és tudunk végig menni spinakkerrel. Aztán a nyugati medencében már az északira számítunk, ami úgy látszik, nem tud leterjedni a déli partig”
– mondta a Kékszalag honlapjának Majthényi Szabolcs, tizennégyszeres repülőhollandi-világbajnok a Fantomasso fedélzetéről.
Délután fél kettő előtt pár perccel már 460 hajó, a teljes mezőny 89 százaléka abszolválta a balatonkenesei fordulót.
Ami az élmezőnyt illeti, a Prospex-Delta Sailing Team szorosan az RSM mögött halad a harmadik helyen Badacsonynál. A csapat helyzetjelentése szerint mintha közeledne a hajó az RSM-hez, mögöttük öt kilométeres látótávolságban csak a Team Kaáli és az AUDAX Django vitorlája látszik.
Egyenletes szélben halad az élen az MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty, amely leszakította az RSM-et. Utóbbi egy kilométerrel van lemaradva, mögötte nagyjából 500-600 méterrel a Prospex-Delta Sailing Team a harmadik.
A kenesei és a siófoki bójafordulót is hamarabb vette az élmezőny, mint tavaly, amikor rekordidőt futott az akkor Raiffiesen Fifty-Fifty – írja a Kékszalag közvetítésében. Hozzáteszik,
óvatosan kell bánni az időeredményekkel, mert bármikor változhat az időjárás.
A Siófoknál elsőként forduló MLS Raiffeisen Fifty-Fifty idén 3585 másodperc alatt ért oda a bójához. Tavaly – amikor időrekorddal nyert ez a hajó – viszont 5494 másodperc kellett ehhez.
Tihany felé csökken a szél, a vezető hajóra jönnek rá a második és harmadik helyen forduló modifikált AC 45-ösök. Még további izgalmakat hozhat a Tihanyi-szoros, és aztán kezdődik a hosszú menetelés Keszthelyig – jelentették a Kékszalag honlapján.
Az MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty száguld az élen, de mögötte ott van az RSM és a Prospex-Delta Sailing Team.
Közben Kenesénél borult a Raffica. A csapat és Király Zsolt kormányos bejelentették, hogy senki nem sérült meg, de sajnos számukra véget ért a verseny.
Az első óra után teljesen reális és korrekt az eredmény – szólt a szakértői vélemény. Ennek ellenére nagyon érdekes a katamarán világa, így akár pár percen belül fordulhatnak az erőviszonyok, és semmissé válhat egy többperces előny is. Jelenleg az élen magabiztosan a Fifty-Fifty csapata áll.
Szűk egy óra alatt elérte a siófoki bóját az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty, amely tavaly is a leggyorsabb volt a második bójánál. Most azonban több mint fél órával előbb érte el ezt az ellenőrzési pontot – írja aKékszalag honlapja közvetítésében.
2022-ben három hajó volt 45 percen belül Kenesénél (Team Kaáli, Raiffeisen Fifty-Fity, RSM), most 36 perc kellett az elsőként forduló Fifty-Fiftynek.
A verseny 37. percében a Fifty-Fifty csapata már elérte a kenesei bóját, és elsőként fordulhatott, ami elképesztő eredmény, és amennyiben kitart ez a szél, úgy kézenfekvő lehet az időrekord megdöntése.
A Fifty-fifty előnye tetemes az üldözőkhöz képest.
Az RSM ért másodikként Keneséhez, szorosan a nyomában az AUDAX Django fordult. A negyedik jelenleg a Prospex-Delta Sailing Team.
Negyedórával a rajt után már Alsóörs előtt a katamaránmezőny, nagyon szoros csatában a folyamatosan frissülő északnyugati szélben – írja helyzetjelentésében a Prospex-Delta csapat.
A rajtról készült felvételüket ide kattintva tekinthetik meg.
Felhívták az érdeklődők figyelmét, hogy akik szeretnének találkozni az első célba érő hajókkal, már 18 óra környékén látogassanak el a Balatonfüredi Mólóra, ahol közvetlenül a célba érés után az első 12-15 hajó kormányosa partra száll.
Az átlagosnál erősebb szél uralkodik jelenleg a Balatonon, így nemcsak az időrekord dőlhet meg esetlegesen, hanem a kisebb hajók is reménykedhetnek a jobb eredményben – figyelhető meg az első percekben.
Útnak indult az 515 hajó a Balatonon, a rajt problémamentes volt.
A szakértők három hajót emlegetnek, amelyek a dobogó legnagyobb várományosai: a címvédő Fifty-fitfy mellett a szezonban meggyőzően teljesített RSM, valamint a hozzá hasonlóan jól futó Prospex-Delta csapatát.
Józsa Márton, a Fifty-Fifty kormányosa azt emelte ki, hogy fejlesztések miatt megcsúszott ugyan a felkészülésük, majd próbálgatták ugyan az új árbócot, de végül mégis visszatértek a régihez. Így most leginkább a csapat rutinjában, valamint a számukra kedvezőbb, közepesre, illetve élénkebbre ígért szélben bízhatnak.
És ha már eredmények, a tavalyi versenyt a Fifty-Fifty csapata nyerte meg 7 óra 13 perc 21 másodperces időrekorddal. Akár ezt az időeredményt is felülmúlhatják idén a kedvező időjárási körülmények miatt.
Egyébként Európa leghosszabb tókerülő versenyét Litkey Farkas nyerte meg a legtöbbször, tizenháromszor.
A Prospex-Delta vitorláscsapata nem titkoltan azzal a céllal fejleszti, tervezi katamaránját immáron évek óta, hogy elsőként szelje át a képzeletbeli célvonalat Európa legnagyobb tókerülő versenyén, a Kékszalagon. A technika és a sebesség azonban mit sem ér szakértelem és elhivatottság nélkül; alábbi cikkünkben – az idei rajt előtti napon – mutattuk be a legénység tagjait. Részletek alább!