Olcsóbb lenne restaurálni Verstappen eltört Herendi trófeáját
További Sport cikkek
- Szenvedtek a világbajnokság favoritjai, de végül egyikőjük sem fázott meg
- Parázs hangulat várható a két világbajnok összecsapásán, már el is kezdődött a beszólogatás
- Elképesztő kiszállózásnak esett áldozatul a kiemelt dartsjátékos
- Életveszélyes állapotban volt Hajdú B. István, meg kellett operálni a híres sportriportert
- Utolsó segélykiáltás – nyílt levelet írtak Orbán Viktornak Szombathelyről
„Amikor láttam a videót, ahogy a versenyző a hóna alatt vitte el az eltört trófeát, az volt az első gondolatom, hogy ez csak két darabban van, maximum háromban, ami egy ennyire frissen elkészült műtárgy esetében relatíve könnyen restaurálható a megfelelő anyagokkal és módszerekkel. A kerámiarestaurátor kollégák ezt bármikor meg tudnák csinálni úgy, hogy gyakorlatilag a restaurátoron és a megrendelőn kívül senki sem venné észre, hogy az el volt törve valaha is” – mondta Szabó Zsófia kőszobrász-restaurátor művész, műemléki restaurátor-szakértő az InfoRádiónak azzal kapcsolatban, hogy a Herendi újragyártja a Magyar Nagydíjon összetört Formula–1-es trófeát.
Szabó Zsófia szerint tisztán anyagi értelemben sokszorosan jobban megérné az új trófea legyártása helyett a régi megjavítása.
Az, hogy a megsérült Magyar Nagydíj trófeája esetében mégis az új díj legyártása mellett született döntés, az feltehetően annak tudható be, hogy ez egy olyan kiemelt jelentőségű értéktárgy, aminek az önköltségi áron való újragyártása kifizetődik önmagában a trófea presztízse által jelentett hozzáadott marketingérték miatt
– tette hozzá Szabó Zsófia.
A szakember szerint a nagyon nagy értékű tárgyak esetében az az általános, hogy a tulajdonosok kijavíttatják a megsérült műtárgyaikat.
Sőt, bizonyos kultúrákban a restaurálás még növeli is egy-egy műtárgy értékét
– fogalmazott. „Egész konkrétan a porcelánokat Japánban például kifejezetten úgy restaurálják, úgy állítják helyre, hogy ez látványos legyen. Aranycsíkokkal egészítik ki a törés helyét, és ezzel pluszértéket adnak a tárgynak” – tette hozzá a restaurátor.
Szabó szerint ma már az értékes műtárgyak többségét – tehát gyakorlatilag szinte mindent – művészileg hitelesen helyre lehet hozni.
Amikor egy hiteles restauráláshoz szükséges eredeti anyag esetleg nem elérhető, akkor pedig a megfelelő engedélyezési eljárások lefolytatásával modern pótlóanyagok használatával is létrehozhatók formailag hiteles restaurációk
– mondta a restaurátor.