Kit érdekel a Tour, ha van ingyenkaja
További Bringa cikkek
- Vas Blanka hatodik hellyel nyitott Belgiumban
- Jövőre már profi lett volna, autóbalesetben meghalt a 18 éves belga bringás
- Óriási rekorddöntés, Filutás Viktor az egyórás kerékpározás új magyar csúcstartója – videó
- Valter Attila: A csapat elégedettebb velem, mint én saját magammal
- Vas Blanka negyedik az egyik legnehezebb terepkerékpáros versenyen
A kerékpársportnak hatalmas tradíciója van Franciaországban. A Tour de France sok százezer hazai szurkoló mellett a verseny a világ egyik legnagyobb turisztikai célpontja is lett, ahová minden évben nyaralók milliói érkeznek a Föld minden tájáról. A szurkolók nem csak a bringásokat, hanem az előttük kígyózó reklámkaravánt is imádják. A több száz speciális járműből álló konvojból minden útszéli szurkolónak juthat alamizsna és ereklye. Szilasi László (velo.hu) írása.
A nézők órákon át várakoznak minden nap a háromhetes körversenyen a francia utak szélén, hogy néhány pillanatra láthassák elsuhanni az előttük elszáguldó kerékpárosokat. Ez önmagában még nem túl izgalmas, ezért kellett valami, amivel az út szélén tudják tartani az embereket, hiszen az utakat már jóval a mezőny érkezése előtt lezárják. Így jött a karaván ötlete, ugyanis ami ingyen van, az mindenkinek kelleni fog. A sokórás ácsingózás a vállalatoknak is kihagyhatatlan lehetőség a termékeik, szolgáltatásaik népszerűsítésére.
Nyolcvan éve osztogatnak
A promóciós karaván az 1930-as években indult útjára, azóta a szponzorok dizájn-különversenyévé vált, hogy ki tud látványosabb, ötletesebb és grandiózusabb járművet kitalálni. Ezt egyébként a szervezők is évente díjazzák. Henri Desgrange versenyigazgató palotaforradalmat hajtott végre azzal az ötletével, hogy a nagy kerékpárgyártók által támogatott klubok helyett nemzeti csapatok versenyezzenek egymással úgy, hogy minden résztvevő azonos technikai feltételek mellett állhat rajthoz. Az ezzel kieső támogatói bevételeket azonban pótolni kellett. Desgrange ekkor kérte fel a vezető francia cégeket, hogy csatlakozzanak a Tour de France karavánjához. Ezzel egy olyan látványosságot hozott létre, ami azt jelentette, hogy a nézők már nem csak a versenyért látogattak ki az utak mellé.
Az itt megjelenő cégek hosszú hónapokat töltenek a járművek kialakításával és dizájnolásával. Mindenki próbál ötletesebb lenni a másiknál, és próbálják a saját termékükhöz illő járművet megépíteni. Így van például kolbászos, ásványvizes, lóversenyes vagy fagyigombóc formájú autó is. A siker kulcsa, hogy a járgány meghökkentő, vicces, szexis legyen, bömbölő zenével és akrobatákkal.
A karavánban nem csak a versenyt egyébként támogató cégek, hanem sok egyéb vállalat is helyet vásárol. A mosószergyártótól a gumicukor készítőig van itt mindenféle dolog, a legkisebbektől a legnagyobbakig mindenkit megcéloznak. A cégek nem egy-egy autóval, hanem komplett flottákkal jelennek meg, melyben sokszor kamion, átalakított versenyautó és több személyautó is helyet kap. Nem ritka, hogy a teherautókra integrált különleges építményeken fiatal kerékpárosok tekernek, vagy éppen akrobatákat láthatunk. Sokak kedvence az óriás locsolócsővel felszerelt autó, ami a nyári forróságban vízsugárral hűti a nézőket
A fő vonzerőt a nézőknek az ingyenes ajándékok tömeges szórása jelenti. Lehet ez egy sapka, egy toll, egy üveg víz vagy egy zacskó, a lényeg, hogy ingyen legyen. Mindenki szeretne hazavinni egy darabkát a világ legnagyobb kerékpárversenyéből. Persze a kiosztott cuccok nagy része kacat, de ez senkit sem zavar abban a pillanatban.
A karaván lassan, és két órával a kerékpáros mezőny előtt halad, és adott ponton 45-50 perc hosszan látható. A nagyobb városok főterein megáll, és a konferanszié irányítására a sofőrök és kísérő macák kipattannak a járgányok mellé ropni egy Gangnam style-t. Tapsvihar, üdvrivalgás, majd haladhat tovább a cirkusz.
Van, aki csak a karavánért megy a Tourra
A karaván már a bevezetése évében hatalmas siker lett azzal, hogy különböző egyedi festésű és díszítésű autókból kínálták a cégek a portékájukat, osztogatták az ajándékokat az utak mellett állóknak. Az első nagyszabású reklámkampány, ami erre épült, a tejiparból ismert Vache qui rit, a „nevető tehén” volt, melyért egész Franciaországot rajongott. Nyolc évvel az első reklámautók feltűnése után a karaván elválaszthatatlan része lett a versenynek. Egy a közelmúltban végzett felmérés szerint egy-egy kiírás alkalmával 39 százalék az új nézők aránya, a többségük a karavánért látogat ki a verseny helyszínére. És még egy érdekes szám, a cégek körülbelül ötszázezer termékmintát osztanak ki az út szélén szurkolóknak a Tour de France három hete alatt.
További érdekes cikkeket, friss híreket itt is olvashatnak a Tour de France-ról.