Balhé: taplóság, félreértés vagy rendezői hiba sodorta káoszba a Giro királyetapját?
További Bringa cikkek
- Vas Blanka negyedik helye is mehet a fa alá a gavere-i vk-állomás után
- Vas Blanka a táv felét követően visszaesett, negyedik helyen zárt Namurban
- Edzés közben furgonnal ütközött, kórházba kellett szállítani a belgák olimpiai bajnokát
- Ötödik helyen zárt Vas Blanka a terepkerékpáros világkupa-sorozat dublini állomásán
- Vas Blanka hatodik hellyel nyitott Belgiumban
A Giro d'Italia 16. szakaszán Nairo Quintana átvette a rózsaszín trikót Rigoberto Urántól. Hiába tekert a movistaros lenyűgőzően, a káosz miatt nem örülhet maradéktalanul sikerének. Több bringás arra hivatkozik, hogy abban a tudatban ereszkedtek le a Passo dello Stelvióról, hogy ott nincs éles verseny biztonsági okok miatt.
A 16. szakasz brutális volt, nemcsak a magas hegyek, hanem a kemény körülmények miatt, a hidegben esőt és hót kaptak a nyakukba a versenyzők. A szűk, kanyargós utak lefelé szárazon is veszélyesek, de nedvesen még nagyobb a kockázata a bukásnak. Az életveszélyes helyzeteket pedig minden versenyszervező igyekszik elkerülni.
Az több közvetítésben is elhangzott, de szinte kivétel nélkül kérdőjelesen, hogy a rendezők kivették a versenyből a Stelvio lejtőjét. Több csapat is így tudta, ezért a bringások a hegytetőn megálltak, és nem nagyon izgatva magukat, meleg ruhát vettek fel. Néhányan, az elöl lévő szökevények, majd a rózsaszín trikós csoportjából kiváló Quintana, Ryder Hesjedal, Pierre Rolland egyszerűen továbbmentek, és a lejtőn szereztek másfél-kétperces előnyt.
Több csapat (BMC, Tinkoff-Saxo, Quick Step-OmegaPharma, Trek, Cannondale) is méltatlankodott Quintanáék akciója miatt, azt állították, a szervezők a versenyrádión bemondták a Stelvio csúcsa előtt, hogy neutralizálják a lejtőt, vagyis addig nincs támadás, míg a motoros versenybírók piros zászlót mutatnak fel.
Az előkerült felvétel ezt nem teljesen erősíti meg, de valóban nem tűnik egyértelműnek. A neutralizál kifejezés valóban nem hangzott el, csak az, hogy nincs akciózás és előzés, míg fent van a veszélyre figyelmeztető zászló. Quitana valószínűleg ezt be is tartotta, egyszerűen csak előbb kezdett ereszkedni, és míg a többiek öltözködtek, előnybe került. A zavart csak fokozta, hogy a rádiós üzenettel szemben a verseny hivatalos Twitterén konkrétan kihirdették, a lejtő nem számít a versenybe, igaz ezt később helyesbítették, és elnézést kértek a téves információért.
„A Stelvio-lejtő első hat-hét hajtűkanyarjára köd ereszkedett, ezért nem érzékelhetted igazán az íveket. Hogy megvédjük a bringásokat, motorbiciklin vitt zászlóval jeleztük a fordulókat. Sohasem beszéltünk arról, hogy neutralizáljuk ezeket a hajtűkanyarokat, vagy a szakasz egy részét. Nekem nem tűnik úgy, hogy a versenyrádión erről beszéltünk volna. Talán lehetett volna tisztábban fogalmazni, de ha valaki rózsaszín trikóban van, akkor azért több információt kéne szereznie, és nem kockáztatni amiatt a feltételezése miatt, hogy a lejtő nem számít" – védekezett Mauro Vegni versenyigazgató.
Quintana is azt nyilatkozta, hogy nem indított sportszerűtlen támadást, nem is hallott tiltásról, egyszerűen a Europcar bringásaival tartott lefelé. Végül több mint négy perccel verte az addig összetettben vezető Uránt, de erejét jelzi, hogy ebből körülbelül három percet a záró, Val Martelló-i emelkedőn hozott össze. A szintén a lejtőn előnyt szerző Rolland sem tudott neutralizált részről, csak arra emlékszik, hogy még az első hegyen, a Gavián egyezkedtek a többi versenyzővel, hogy azt még nyugodt tempóban teszik meg.
A főmezőnnyel hátramaradó csapatok közül sem mindenki volt abban a tudatban, hogy a Stelvio lejtőjét kvázi kivették a versenyből. A Lotto-Belisol és a Katyusa is azt nyilatkozta, hogy nem tudtak ilyenről, de sokat mond Domenico Pozzovivo (AG2R) nyilatkozata is, aki top 10-es versenyző. „Miféle neutralizáció? Olyan gyorsan mentem lefelé, ahogy csak tudtam."
Urán klubigazgatója, Patrick Lefevre állítja, most a szervezők hibája miatt vesztették el a Girót, ha nem abban a tudatban vannak, hogy a lejtő nem számít, sosem engedik elmenni Quintanát. Versenyzője, Urán, ellenben nem egészen ezt mondta. Ő is már a hegytető előtt átöltözött, hogy megkezdje egyből a lejtőzést. Nyilatkozatában csak arra utalt, hogy motoros felvezetést kapnak, másról nem beszélt. A problémát nem is ez jelenthette, hanem az, hogy nem kaptak információt arról, hogy meddig tarthatott a piros zászlós rész. Ez a zavar persze bőven elég lehetett arra, hogy Quintanék előnybe kerüljenek.
Lefevre már a Nemzetközi Kerékpáros Szövetséget is megtámadta, szerinte a szervezet felelőssége is, hogy gyenge versenybírók dolgozhatnak a Giro d'Italián. Az Omega Pharma-Quick Step sportigazgatója már pert is fontolgat.