További Forma-1 cikkek
- Coming out után: mutatjuk, ki Ralf Schumacher párja
- Közösségi oldalán coming outolt a hatszoros F1-es futamgyőztes Ralf Schumacher
- Bejelentést tett az FIA az F1-es sprintfutamokról
- Lando Norris útját járhatja az F1 felé száguldó magyar tini
- Lewis Hamilton majdnem három év után győzött: behúzta hazai versenyét, a Brit Nagydíjat
A Michelin csak az új gumikkal ajánlotta az indulást
Ralf Schumacher és Ricardo Zonta pénteki defekt okozta balesetei miatt a Michelin gumigyár azt tanácsolta hét csapatának, hogy a jelenleg Amerikában lévő abroncsaikkal ne vágjanak neki a 73 körös versenynek, mert azok csak 10-12 fordulót bírnának ki.
A Toyota német pilótája az ütközésben ugyan nem sérült meg, de visszalépett az indulástól. A francia cég Európából azonnal repülőre rakta, és a tengerentúlra utaztatta azt a típusú abroncsot, amelyet a Spanyol GP-n használtak. A szakemberek szerint ezekkel biztonságosan lehetett volna teljesíteni a távot.
Nem adták meg az engedélyt
Az új kerekek alkalmazása viszont szabályellenes, ahhoz az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) külön engedélyére lett volna szükség. Szombaton úgy tűnt, a szervezet nem engedi a másfajta Michelinek használatát, és ezt vasárnap hivatalosan is közölte. Ecclestone korábban kijelentette, szerinte belegyeznek - "biztos vagyok benne, hogy engedélyezni fogják az új gumik használatát" -, de nem lett igaza.
A Michelin azt kérte, bevethesse az Európából hozott gumikat vagy iktassanak lassítót az utolsó, döntött kanyarba, de a helyszínen lévő technikai ellenőrök ezt elutasították. Mint később kiderült, a kedvezmények fejében a michelines teamek lemondtak volna a szerzett pontjaikról.
Az FIA ragaszkodott a szabályokhoz
Rettentően fontos viszont, hogy a versenyen nem lehet egyszerre tankolni és kereket cserélni, így ha valaki szerencsétlenül jár, és megsérül egy gumija, be kell iktatnia egy extra boxkiállást.
Viszont ezek az abroncsok nem lehettek az új európaiak, így azok is csak tizenegynéhány kört bírtak volna ki. Az FIA azt javasolta, menjenek olyan sebességgel a problémákat okozó 13-as kanyarban, ami még biztonságos. Ez természetesen megvalósíthatatlan volt, így a lassítós megoldás tűnt az egyetlen lehetőségnek ahhoz, hogy húsz autó legyen versenyben.
A Ferrari nem engedett
Az FIA ezt elvetette, de a tíz istállóból kilenc megeegyezett, hogy felállítják az átmeneti sikánt. A kivétel a Ferrari volt. A német RTL televízió egy óraval a futam előtt arról tudósított, hogy a csapatok megkaphatják a lassítót, de előfordulhat, hogy ebben az esetben világbajnokságon kívüli futamnak nyilvánítják az Amerikai GP-t, vagyis eredménye nem számít bele a pontversenybe: a Ferrari ugyanis továbbra sem egyezett bele az új kanyar megépítésébe. A többi kilenc elfogadta, sőt, vezetőik kijelentették, nem hagyják el a boxutcát, csak ha lesz lassító a 13-as kanyarban.
A vasárnapi helyzet így tökéletes alkalommá vált arra, hogy eldőljön, milyen erős a Ferrari és milyen erős a kilenc másik gárda, valamint, hogy kiderüljön, létezik-e F1 egyik vagy másik nélkül. Ennek eredménye volt az Amerikai Nagydíj, melyből kiderült, a Ferrari egyedül nem jelenti a Forma-1-et.
Bernie Ecclestone, Tony George, az indianapolisi pálya tulajdonosa és a csapatvezetők majdnem a futam kezdetéig tanácskoztak, de nem tudtak megegyezni. A Michelin ugyanis csak akkor engedte volna versenybe az autóit, ha van sikán az aszfalton. Szakembereik szerint anélkül abroncsaik életveszélyesek lettek volna.
Mint később kiderült, Ecclestone már beleegyezett a Michelin kívánságába, a kilenc istálló szintén, és az F1 vezére a Ferrarira hagyta a döntést: ők továbbra sem hagyták jóvá az ötletet, de hangsúlyozták, az FIA-nek kell kimondania az utolsó szót, amely végül visszautasította a Michelint.
Kabaré lett a futamból
A rajtrácsra azért felállt minden autó, sőt, a felvezető körre is elindultak, de annak végén visszamentek a boxutcába. Mindössze a hat bridgestone-os autó, a Ferrarik, a Jordanek és a Minardik maradtak az aszfalton, és rajtoltak el.
A közönség tiltakozott, fütyült és mutogatott, majd sörös- és üdítős fémdobozokat kezdtek dobálni a pályára. Az Amerikai Nagydíj természetesen a két Ferrari különjátéka lett, Schumacher és Barrichello néha valóban küzdöttek, de végül a világbajnok könnyedén nyert csapattársa előtt.
"A michelinesek megsértenék a szabályokat, és ez nem is fog tetszeni az ellenfeleknek. Meglátjuk majd, mi történik a nagydíj után". Ecclestone később, három és fél órával a start időpontja előtt a német RTL televíziónak azt mondta, ha az FIA megtagja az engedélyt, "hat autóval is elindulhat a nagydíj".
A helyszínről egész vasárnap ellentétes információk érkeztek. A BBC úgy tudta, biztosan lesz futam, és nem csak hat autóval, az f1racing.net viszont arról tudósított, hogy bizonytalan a helyzet.
Az istállók is különbözően vélekednek az ügyben, a Renault főnöke, Flavio Briatore a Reuters hírügynökségnek elmondta, ha nem használhatják a spanyol gumikat, nem indulnak. A McLaren vezetője, Ron Dennis, jóval visszafogottabb volt, úgy gondolta, vasárnap délelőtt 11 óráig - 18 óra Magyarországon - semmi nem fog kiderülni és semmi biztosat nem lehet mondani. Végül igaza is lett.
A Michelin legnagyobb problémáját az okozta, hogy nem tudta, mitől kapott defektet a két Toyota. A gárda olasz pilótája, Jarno Trulli megnyerte ugyan az időmérőt, de ő is elismerte, nagy kockázatot jelentene indulni. A Michelin szakértői szerint gumijaik 10-12 körnél többet nem bírtak volna ki.
A Bridgestone-t használó Ferrari technikai igazgatója, Ross Brawn nyilatkozataiban érzékeltette, helytelennek tartaná, ha az ellenfelek új gumit kaphatnának, hiszen az szabálytalan. A döntést viszont az FIA-ra hagyta.
Felmerült az is, hogy a michelineseket valahogyan még a rajt előtt megbüntetnék, de az egyik javaslat, hogy csak a Bridgestone-autók mögül indulhassanak, nem valósult meg.