'Az FIA szarik a sportra'

2005.06.20. 00:19
A botrányos Amerikai Nagydíj után kiderült, a futamtól visszalépett Michelin-abroncsos csapatok lemondtak volna a szerzett vb-pontjaikról is, de a pályát számukra biztonságossá tévő sikánt így sem hagyta megépíteni a Nemzetközi Autós Szövetség.
"A biztonság érdekében nem versenyezhetünk. Megpróbáltunk kompromisszumot kötni, de nem sikerült. A felvezető kör után autóink visszamennek a boxba"- nyilatkozta a német RTL televíziónak Norbert Haug, a Mercedes sportigazgatója, majd néhány perc múlva a Michelin autói valóban, még a bemelegítő forduló végén vissza is tértek a depóba, és ott is maradtak.

Rossz gumikat hoztak

A francia gumigyár, amely nem hozott megfelelő gumikat az Amerikai GP-re, nem tudott megállapodni az FIA képviselőivel egy lassító felállításáról a pálya egyik leggyorsabb pontjára, így nem engedte versenyezni egyetlen autóját sem, mert az veszélyes lett volna a gyenge abroncsok miatt.

"A Michelin csapatai sajnálják, hogy kényszerhelyzetbe kerültek, és elnézést kérnek a Forma-1 összes nézőjétől, a rajongóktól és a szponzoroktól, amiért nem vehettek részt a vasárnapi Amerikai Nagydíjon" - adott ki közös nyilatkozatot a Forma-1 hét michelines alakulata.

Az FIA nem kötött kompromisszumot

A hét istállóval már vasárnap reggel fél hétkor közölte a Michelin, veszélyes lenne indulniuk, ezért megpróbált kompromisszumot találni az FIA-val (Nemzetközi Autós Szövetség) a helyzet megoldására. A francia cég Európából jobb gumikat hozatott, ám ezek használatát a nemzetközi szervezet szabályellenesnek minősítette, és megtiltotta.

A Michelin többféle ajánlatot is tett, köztük volt például, hogy előre engedik a rajtrácson a Bridgestone-os autókat, és lemondanak az esetlegesen szerzett világbajnoki pontjaikról is a riválisok javára, csak állítsanak föl egy lassítót a gondokat okozó 13-as kanyarban.

A Ferrari nyomása érvényesült

Kilenc istálló meg is egyezett az átmeneti sikán megépítéséről, egyedül a Ferrari nem ment bele, és az FIA, miután felajánlotta a Ferrarinak, döntsön, de az nem élt vele, úgy határozott, nem lesz lassító.

"Írásos nyilatkozatunk van a Michelintől, amelyben az áll, a gumik csak akkor biztonságosak, ha lassítót építenek a 13-as kanyarba. Erre meg lett volna a lehetőség, de nem járultak hozzá. Nem kockáztathatjuk a pilótáink biztonságát. Sajnálom a 150 ezer nézőt, de nem volt más választásunk" - nyilatkozta Ron Dennis a német RTL-televíziónak.

"Versenyezni akartunk, de a gumi veszélyes volt"

A nézők felháborodásukat fütyüléssel, mutogatással vezették le, majd néhányan vizespalackokat és teli sörösdobozokat dobáltak az aszfaltra.

"Versenyezni akartunk, de ezt a teljes pályán a technikai feltételeink nem engedték. A gumink veszélyes. Egy óra elég lett volna a lassító felépítésére, de ez nem történt meg. Nem csoda, hogy a szurkolók dühöngenek" - mondta ingerülten Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke.

A Ferrari a Michelint hibáztatja

A futamon egyetlen élcsapatként elindult Ferrari természetesen könnyedén győzött, Michael Schumacher Rubens Barrichello előtt futott be. "Fel sem merült, hogy visszalépjünk. Az egész hétvégén készültünk a versenyre, nem tehettük meg, hogy ne induljunk. Sajnáljuk a szurkolók ezreit, de egyértelmű, hogy ez a Michelin hibája miatt történt" - igyekezett a felelősséget a gumiszállítóra hárítani a Ferrari sajtófőnöke, Luca Colajanni.

A Minardi szintén végigment, de vezetője, Paul Stoddart egyáltalán nem volt boldog a leintés után.

Politikai játék volt az egész

"Mi sem akartunk részt venni a versenyen, de a Jordan lépése miatt végül nem állhattunk ki. Reggel megígérték, hogy nem indulnak, aztán megszegték a szavukat, mégsem jöttek vissza a depóba. Nem tehettem mast, kint kellett hagynom az autóimat" - vádolta ellenfelét az ausztrál milliárdos, de szerinte az igazi bűnös az FIA. "Ami történt rengeteget ártott a Forma-1-nek. Az FIA szarik a sportra, csak a politikai játékával törődik" - utalt arra, hogy a nemzetközi szövetség harcban áll az F1-et meghatározó Konkord-szerződés miatt kilenc csapattal. A megállapodást eddig csak a Ferrari írta alá.

A visszalépők véleménye
Jarno Trulli: "Ez hatalmas csalódás mindenkinek, a csapatoknak, a versenyzőknek, a Forma-1-nek. Tovább növeli a csalódottságot, hogy éppen az Egyesült Államokban történt ez az eset. De nem kerülhettük el a lépést, mert a pilóták biztonságáról volt szó. Egyértelmű, hogy a Michelin-csapatok nem versenyezhettek ma."
Mark Webber: "Egyértelmű, akármilyen hosszan is beszélünk erről: biztonsági szempontból nem készültünk fel a versenyre. Pedig mi, versenyzők menni akartunk."
Christian Klien: "Dühíto az eset. A szurkolók versenyt akartak látni, ezért jöttek ki a pályára. Eleget is tehettünk volna a feladatunknak, ha megépítik a biztonsági sikánt. De ez nem történt meg, így nem versenyezhettünk, hiszen a gumik nem biztosították volna a megfelelő tapadást."
David Coulthard: "Sokáig keserű marad a szánk íze, sajnálom a szurkolókat. Őszintén szólva, nagyon furcsán érzem magam, hogy ebbe a helyzetbe kerültünk. Sajnálom, hogy felnőtt emberek képtelenek voltak a megegyezésre. Ez nagyon szomorú nap az autósportban". (MTI)