További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Gázmaszk joghurttal
A gyanúsan joghurtot evő mérnök
Az olasz futam előtti napon a Michelin F-1-es igazgatója, Nick Shorrock és a Renault technikai igazgatója, Pat Symonds egy fényképpel kereste meg Charlie Whiting versenyigazgatót: a Bridgestone egyik szakembere vegyvédelmi ruhában, gázmaszkkal a nyakában áll a paddockban. Mellesleg joghurtot eszik a felvételen.
Az Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) képviselője utánajárt az ügynek, a Bridgestone-tól azt válaszolták, a felszerelés akkor kell, amikor a gumit felvágják, és a belsejét elemzik. A Renault és a Michelin elfogadta a választ, Shorrock azt nyilatkozta az autosport.com-nak, "lezárták a témát".
Még sem zárták le
Az angol weblap viszont a hét közepén megtudta, nem ért véget az eset. Kiszivárgott, a Michelin nem nyugodhatott bele a válaszba, belső feljegyzéseikből kiderül, más véleményen vannak.
"A fotó a következő okokból nyugtalanítja a Michelint: normál munkamódszerek egy futamon a gumi rögzítését, levegőnyomásának változtatását, illetve felniről való levételét jelentik, de ezeknél nincs szükség ilyen felszerelésre - szól a nem közölt kommüniké. - De ha felvágnánk, és analizálnánk a gumit a pályán, akkor sem kellene hasonló öltözék. A környezetvédelmi szakértőink szerint kötelező használni, ha a termékből füst vagy bámilyen toxikus melléktermék származik, illetve bizonyos anyagok alkalmazásakor. Mi nem dolgozunk efféle segédanyagokkal sem Forma-1-es versenyen, sem teszten."
Tilos a kémiai eljárás
Az autosport.com szerint a fotó alapján feltételezhető, a Bridgestone kémiai vegyülettel vonja be hosszabb távra gyártott versenygumijait, ami a futam első köreiben növeli az abroncs tapadását, majd lekopik, és hagyja a keményebb, ellenállóbb réteget a kerék felszínére kerülni. Az eljárás tilos a Forma-1 szabályai szerint.
"Tudunk a fotóról, kivizsgáltuk az ügyet, és semmilyen nyugtalanító körülményt nem találtunk" - nyilatkozta az FIA egyik szóvivője az autosport.com-nak. Egy neve elhallgatását kérő FIA-közeli személy azt mondta, a Michelin túlreagálja a helyzetet.
Hivatalosan nincs ügy
Sem a Michelin, sem a Renault nem indíttatott hivatalos eljárást a Bridgestone ellen.
A szezon elején sok szakértő arról beszélt, a Bridgestone gumijai jók hosszú távon, de az első körökben kevésbé, mert lassabban érik el az üzemi hőmérsékletet. A nyári, meleg időben rendezett futamokon ez a probléma nem látszott, abroncsuk minden szempontból jobbnak bizonyult a Michelinnél. (Kivétel volt az esőgumijuk, a Hungaroringen.)
A következő, október 1-i Kínai Nagydíjig valószínűleg csitul az ügy, de nem lehet kizárni, hogy a Távol-Keleten újra előkerül a kérdés.
Legutóbb 2003-ban volt hasonló ügy a Forma-1-ben, amikor a szezon kétharmadánál a Ferrari és Bridgestone jelzésére bebizonyosodott, a Michelin abroncsai szabálytalanok, verseny közben szélesebbre kopnak.
Az FIA akkor kötelezte a francia gyártót új gumik gyártására, de azok kevésbé voltak hatásosak, és az igen szoros világbajnokságot a Ferrari, illetve Michael Schumacher nyerte meg a mclarenes és michelines Kimi Raikkönen előtt.