Gyanúsak a Ferrari gumijai

2006.09.14. 14:42
Az autosport.com fotója alapján Monzában kérdőre vonta a Michelin és a Renault az Olasz Nagydíj versenyigazgatóját: miért áll egy Bridgestone-szakember vegyvédelmi felszerelésben a boxok környékén? A japán gumigyár indokolt, a franciák Monzában elfogadták a választ, de valójában kételkednek benne, tudta meg az angol honlap.
Gyanúba keverte a Bridgestone gumigyárat az autosport.com egyik Monzában készült fotója, amely alapján a rivális Michelin azt gondolja, valamilyen kémiai anyaggal kezelheti abroncsait a japán gyár.

Gázmaszk joghurttal


A gyanúsan joghurtot evő mérnök

Az olasz futam előtti napon a Michelin F-1-es igazgatója, Nick Shorrock és a Renault technikai igazgatója, Pat Symonds egy fényképpel kereste meg Charlie Whiting versenyigazgatót: a Bridgestone egyik szakembere vegyvédelmi ruhában, gázmaszkkal a nyakában áll a paddockban. Mellesleg joghurtot eszik a felvételen.

Az Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) képviselője utánajárt az ügynek, a Bridgestone-tól azt válaszolták, a felszerelés akkor kell, amikor a gumit felvágják, és a belsejét elemzik. A Renault és a Michelin elfogadta a választ, Shorrock azt nyilatkozta az autosport.com-nak, "lezárták a témát".

Még sem zárták le

Az angol weblap viszont a hét közepén megtudta, nem ért véget az eset. Kiszivárgott, a Michelin nem nyugodhatott bele a válaszba, belső feljegyzéseikből kiderül, más véleményen vannak.

"A fotó a következő okokból nyugtalanítja a Michelint: normál munkamódszerek egy futamon a gumi rögzítését, levegőnyomásának változtatását, illetve felniről való levételét jelentik, de ezeknél nincs szükség ilyen felszerelésre - szól a nem közölt kommüniké. - De ha felvágnánk, és analizálnánk a gumit a pályán, akkor sem kellene hasonló öltözék. A környezetvédelmi szakértőink szerint kötelező használni, ha a termékből füst vagy bámilyen toxikus melléktermék származik, illetve bizonyos anyagok alkalmazásakor. Mi nem dolgozunk efféle segédanyagokkal sem Forma-1-es versenyen, sem teszten."

Tilos a kémiai eljárás

Az autosport.com szerint a fotó alapján feltételezhető, a Bridgestone kémiai vegyülettel vonja be hosszabb távra gyártott versenygumijait, ami a futam első köreiben növeli az abroncs tapadását, majd lekopik, és hagyja a keményebb, ellenállóbb réteget a kerék felszínére kerülni. Az eljárás tilos a Forma-1 szabályai szerint.

"Tudunk a fotóról, kivizsgáltuk az ügyet, és semmilyen nyugtalanító körülményt nem találtunk" - nyilatkozta az FIA egyik szóvivője az autosport.com-nak. Egy neve elhallgatását kérő FIA-közeli személy azt mondta, a Michelin túlreagálja a helyzetet.

Hivatalosan nincs ügy

Sem a Michelin, sem a Renault nem indíttatott hivatalos eljárást a Bridgestone ellen.

A szezon elején sok szakértő arról beszélt, a Bridgestone gumijai jók hosszú távon, de az első körökben kevésbé, mert lassabban érik el az üzemi hőmérsékletet. A nyári, meleg időben rendezett futamokon ez a probléma nem látszott, abroncsuk minden szempontból jobbnak bizonyult a Michelinnél. (Kivétel volt az esőgumijuk, a Hungaroringen.)

A következő, október 1-i Kínai Nagydíjig valószínűleg csitul az ügy, de nem lehet kizárni, hogy a Távol-Keleten újra előkerül a kérdés.

Három éve a Michelint leleplezték

Legutóbb 2003-ban volt hasonló ügy a Forma-1-ben, amikor a szezon kétharmadánál a Ferrari és Bridgestone jelzésére bebizonyosodott, a Michelin abroncsai szabálytalanok, verseny közben szélesebbre kopnak.

Az FIA akkor kötelezte a francia gyártót új gumik gyártására, de azok kevésbé voltak hatásosak, és az igen szoros világbajnokságot a Ferrari, illetve Michael Schumacher nyerte meg a mclarenes és michelines Kimi Raikkönen előtt.