Judit
3 °C
7 °C

Gyanúsak a Ferrari gumijai

2006.09.14. 14:42
Az autosport.com fotója alapján Monzában kérdőre vonta a Michelin és a Renault az Olasz Nagydíj versenyigazgatóját: miért áll egy Bridgestone-szakember vegyvédelmi felszerelésben a boxok környékén? A japán gumigyár indokolt, a franciák Monzában elfogadták a választ, de valójában kételkednek benne, tudta meg az angol honlap.
Gyanúba keverte a Bridgestone gumigyárat az autosport.com egyik Monzában készült fotója, amely alapján a rivális Michelin azt gondolja, valamilyen kémiai anyaggal kezelheti abroncsait a japán gyár.

Gázmaszk joghurttal


A gyanúsan joghurtot evő mérnök

Az olasz futam előtti napon a Michelin F-1-es igazgatója, Nick Shorrock és a Renault technikai igazgatója, Pat Symonds egy fényképpel kereste meg Charlie Whiting versenyigazgatót: a Bridgestone egyik szakembere vegyvédelmi ruhában, gázmaszkkal a nyakában áll a paddockban. Mellesleg joghurtot eszik a felvételen.

Az Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) képviselője utánajárt az ügynek, a Bridgestone-tól azt válaszolták, a felszerelés akkor kell, amikor a gumit felvágják, és a belsejét elemzik. A Renault és a Michelin elfogadta a választ, Shorrock azt nyilatkozta az autosport.com-nak, "lezárták a témát".

Még sem zárták le

Az angol weblap viszont a hét közepén megtudta, nem ért véget az eset. Kiszivárgott, a Michelin nem nyugodhatott bele a válaszba, belső feljegyzéseikből kiderül, más véleményen vannak.

"A fotó a következő okokból nyugtalanítja a Michelint: normál munkamódszerek egy futamon a gumi rögzítését, levegőnyomásának változtatását, illetve felniről való levételét jelentik, de ezeknél nincs szükség ilyen felszerelésre - szól a nem közölt kommüniké. - De ha felvágnánk, és analizálnánk a gumit a pályán, akkor sem kellene hasonló öltözék. A környezetvédelmi szakértőink szerint kötelező használni, ha a termékből füst vagy bámilyen toxikus melléktermék származik, illetve bizonyos anyagok alkalmazásakor. Mi nem dolgozunk efféle segédanyagokkal sem Forma-1-es versenyen, sem teszten."

Tilos a kémiai eljárás

Az autosport.com szerint a fotó alapján feltételezhető, a Bridgestone kémiai vegyülettel vonja be hosszabb távra gyártott versenygumijait, ami a futam első köreiben növeli az abroncs tapadását, majd lekopik, és hagyja a keményebb, ellenállóbb réteget a kerék felszínére kerülni. Az eljárás tilos a Forma-1 szabályai szerint.

"Tudunk a fotóról, kivizsgáltuk az ügyet, és semmilyen nyugtalanító körülményt nem találtunk" - nyilatkozta az FIA egyik szóvivője az autosport.com-nak. Egy neve elhallgatását kérő FIA-közeli személy azt mondta, a Michelin túlreagálja a helyzetet.

Hivatalosan nincs ügy

Sem a Michelin, sem a Renault nem indíttatott hivatalos eljárást a Bridgestone ellen.

A szezon elején sok szakértő arról beszélt, a Bridgestone gumijai jók hosszú távon, de az első körökben kevésbé, mert lassabban érik el az üzemi hőmérsékletet. A nyári, meleg időben rendezett futamokon ez a probléma nem látszott, abroncsuk minden szempontból jobbnak bizonyult a Michelinnél. (Kivétel volt az esőgumijuk, a Hungaroringen.)

A következő, október 1-i Kínai Nagydíjig valószínűleg csitul az ügy, de nem lehet kizárni, hogy a Távol-Keleten újra előkerül a kérdés.

Három éve a Michelint leleplezték

Legutóbb 2003-ban volt hasonló ügy a Forma-1-ben, amikor a szezon kétharmadánál a Ferrari és Bridgestone jelzésére bebizonyosodott, a Michelin abroncsai szabálytalanok, verseny közben szélesebbre kopnak.

Az FIA akkor kötelezte a francia gyártót új gumik gyártására, de azok kevésbé voltak hatásosak, és az igen szoros világbajnokságot a Ferrari, illetve Michael Schumacher nyerte meg a mclarenes és michelines Kimi Raikkönen előtt.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?