Schumacher sansza 1:100, de a Ferrari nyert már innen vb-t

2006.10.19. 14:39
Szinte esélytelenül várja a vasárnapi zárófutamot Michael Schumacher, nem bízik nyolcadik vb-címének megszerzésében, de reményt adhat neki, hogy egyik ferraris elődje nyert már hasonló helyzetből vb-t: 1964-ben John Surtees a leghihetetlenebb körülmények között, az utolsó körben lett világbajnok.
Továbbra sem hisz nyolcadik világbajnoki címének megszerzésében Michael Schumacher. A hétszeres bajnok a Japán GP-n tízpontos hátrányba került Fernando Alonsóval szemben, de a vasárnapi zárófutamon megszerezhetné a címet, ha nyerne, riválisa pedig nem kapna pontot.

Nem hisz benne

Szuzukai motorhibája után lemondott újabb elsőségről, és négy nappal a brazil futam előtt sem optimistább. "Ha őszinte akarok lenni, egyáltalán nem hiszem, hogy világbajnok lehetek. Az esélyem egy a százhoz. Ha esetleg mégis összejönne, majd utána foglalkozok vele" - nyilatkozta Schumacher a dpa hírügynökségnek.

A statisztikákat tekinve győzelme valóban több szempontból is rekord lenne. Sosem sikerült még senkinek tíz egységet ledolgoznia az utolsó futamon, ráadásul, ha ez összejönne a német klasszisnak, az F1 történetének legszorosabb küzdelmévé válna az idei: 1984-ben Niki Lauda fél ponttal verte Alain Prostot, ezúttal Schumacher több szezonbéli futamgyőzelmével - 8-7 - végezne az élen.

Senki nem hozott be tíz pontot az utolsó futamon

Az 1950-ben kezdődött sorozatban huszonháromszor dőlt el a világbajnokság a legutolsó versenyen, nyolcszor sikerült a támadónak fordítania. A legnagyobb hátrány csak öt pont volt, ennyit dolgozott le egyetlen GP-n 1986-ban Alain Prost, illetve 1964-ben John Surtees.

Utóbbi reményt adhat Schumachernek, nem csak azért, mert az angol is Ferrarival nyert, hanem mert a helyzet is csaknem olyan volt, mint a jelenlegi szituáció.

1964, a precedens éve

Az idényzáró Mexikói GP-re 1964. október 25-én Graham Hill favoritként érkezett 39 ponttal, a 34 pontos John Surtees és a 30-cal álló Jim Clark előtt. Akkoriban még a klasszikus 9-6-4-3-2-1-es számítás szerint adták az egységeket, és nem számított a bajnokságba az összes futam eredménye, tízből csak a hat legjobb. Hill tudta, ha negyediknél jobb helyen végez, egy korábbi hárompontos helyezését törlik, azaz maximum héttel növelhette előnyét, míg Surtees és Hill akár tízzel is, nekik mindenképp beszámított az utolsó futam.

Clark a rajt után élre állt, Hill viszont tizediknek esett vissza, mert pilótaszemüvegének gumis kantárja elszakadt, Surtees még hátrébb, mert kihagyott a motorja. Mindketten feljöttek viszont, Hill hamarosan elfoglalta a harmadik helyet, amivel világbajnoknak érezhette magát, akkor is, ha Clark megnyerné a versenyt.

Ütközés és mázli


Bandini kiüti a fekete sisakos Hillt

Az angol BRM-pilótát - Damon Hill apját - viszont keményen támadta Lorenzo Baldini, Surtees ferraris csapattársa, majd féltávnál ütköztek, mindkét autó megpördült. Folytatták a körözést, de Hill gépének kipufógja megsérült, a boxba kellett állnia, csak abban reménykedhetett, riválisai nem szereznek elég pontot, és nem előzik meg az összetettben.

Surtees ekkor harmadik volt, Clark vezetett, száguldott a vb-cím felé. A skót kilenc ponttal világbajnoknak érezhette magát: Surteesnek esélye sem volt feljebb lépni, így előre engedte harmadiknak a felzárkózó, gyorsabb Bandinit, megelégedett a negyedik pozícióval.

Hét körrel a vége előtt viszont Clark Lotusából folyni kezdett az olaj, a motor az utolsó körben tönkrement, pilótája nem ért célba. Dan Gurney nyert, Surteesnek második hely kellett, így a cél előtt kevéssel Bandini előre engedte, azaz vb-címhez segítette ferraris csapattársát. Az összesítésben Surtees 40 ponttal végzett az élen, eggyel Hill és nyolccal Clark előtt, akit ötödiknek rangsoroltak a sok kieső miatt.

Biztosak benne: idén nem karambol dönt

A Ferrari tehát 42 éve kvázi megcsinálta, amit vasárnap kellene: a vb-outsidert ezúttal Michael Schumachernek hívják, a csapattársat Felipe Massának, a nagyesélyest Fernando Alonsónak. Ami szintén kedvezhet Schumachernek: ezúttal nincs Clark, azaz egy harmadik pilóta, aki a vb-re pályázna.

Az elmúlt hetekben persze minden főszereplő tagadta, hogy balesettel dőlne el a vb, Ralf Schumacher elhárította a feltételezést, Massa szintén, még a Renault-főnök Flavio Briatore is azt nyilatkozta, a Ferrari tiszta lapokkal fog játszani Brazíliában.