További Forma-1 cikkek
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
Kiszámíthatatlan szezon indul pénteken a Forma-1-ben, a sorozat új korszaka kezdődik az Ausztrál Nagydíjjal: 1992 óta először nem lesz ott a rajtnál Michael Schumacher. A hétszeres világbajnok tavaly csak második lett, mégis úgy döntött, majdnem 38 évesen, ám még mindig ereje teljében, visszavonul.
Izgalmas új felállás
Helyét Kimi Raikkönennek adta át a Ferrarinál, aki, mivel Fernando Alonso a 2006-ban csak szenvedő McLarenhez, épp a finn posztjára szerződött, abszolút esélyes lehetne. A teszteken viszont Kimi nem volt meggyőző, sőt, szinte mindig lassabb volt, mint csapattársa, az elmúlt idényben Schumacher mellett pallérozódott Felipe Massa.
Alonso ellenben hamar és jól beilleszkedett a McLarenhez, a gyakorlásokon mindig az első között volt. Ezzel szemben igyekezett levenni magáról a terhet, szerinte Massa az Ausztrál GP esélyese, a Ferrari fél éven át előttük lesz, az ő gépük csak nyárra áll igazán össze. Az F1-főnök Bernie Ecclestone ennél is tovább ment, állítja, Massa megnyeri a világbajnokságot.
A Ferrari jónak tűnik
Egyelőre úgy tűnik, az autón nem fog múlni: a Ferrari jól használja ki előnyeit, főleg azt, hogy nem váltott gumiszállítót, míg a legnagyobb riválisok igen. A Michelin távozása után a japán gyártó maradt az egyetlen, minden kocsin az ő abroncsai lesznek, csak az a kérdés, a puhább vagy a keményebb változat: a futamokon mindkét fajtát kell használniuk a versenyzőknek, akik péntekre négy, a további két napra tíz garnitúrát kapnak. A szervezők itt a nézőkre is gondoltak, a puha fehér körrel lesz megjelölve.
A vb tehát háromesélyesnek mondható - Massa, Alonso, Raikkönen -, mégis sok a bizonytalansági tényező. A teszteken például sorozatban robbantak le a legjobbnak tartott autók is, Massa fotóalbumot állíthatna össze a képekből, amelyeken kocsija mellett áll, és várja a mentést. De nem volt sokkal szerencsésebb két riválisa sem, a szoros második vonalnak tartott BMW és Renault sem járt jobban.
Akik még bejátszhatnak
A világbajnoki címvédő és a német gárda kavarhat bele a Ferrari-McLaren párharcba. Nem nagyon maradtak le a duó mögött, de a Renault-t a Bridgestone-ra való átállás, a BMW-t a megbízhatatlan kocsi hátráltatja. Utóbbi csapatfőnöke, Mario Theissen meggyőződése, a kocsi sebességével nincs baj, de törékenysége miatt nyilvánosan aggódott.
A négy fenti csapat után kisebb szakadék következhet, valószínű, a Toyota, de még inkább a 2007-ben a japánok gyári motorjaival futó Williams vezetheti a középmezőnyt. Az újjászületőben lévő angolokat nehéz megítélni, mert legtöbbször a többségtől külön gyakoroltak, nem mentek el a legmérvadóbbnak tűnő bahreini tesztre sem.
Futhatnak még
Télen csalódást okozott a Honda, már az első hónapokban át fogják építeni az RA007-est. A Renault-motoros Red Bull csak egy jó időt futott eddig, a ferraris Toro Rosso egyet sem, ráadásul megmaradt igen gyenge Liuzzi-Speed pilótakettőse. A tavaly újra tulajdonost váltott ex-Jordan és ex-Midland Spykerről kinyomozhatatlan, mit tud. Az autóját csak szerdán bemutató, rögtön élesben kipróbáló Super Aguri-Hondáról végképp nem tudni semmit.
A Toro Rosso és az Aguri ráadásul még a bíróság közbelépésére is számíthat: az olaszok a testvércsapat Red Bull kocsijával indulnak, a japánok anyaistállója, a Honda tavalyi, enyhén módosított kasztniját használják. A Williams és a Spyker jelezte, szerintük ez szabálytalan, és nem akarnak bedőlni a Toro Rosso kitalálta trükknek.
Erős újoncok
A pilótaigazolások is kavarhatják a lapokat, a holtszezonban négy újonc érkezett a Forma-1-be, ráadásul mindannyian remek, gyors versenyzők. A Renault eddigi tesztelőjével, Heikki Kovalainennel pótolta Fernando Alonsót, a McLaren a fekete bőrű Lewis Hamiltont igazolta a kétszeres bajnok mellé. Mindkettejüktől szinte csodát vár a közvélemény, szakértők szerint sem elképzelhetetlen, hogy valamelyikük első évében futamot nyerjen. A több esélyt Hamiltonnak adják.
A Williams a Red Bullhoz távozott Mark Webber ülésébe a kvázi hét éve tesztelő Alex Wurzot hozta, a Spyker egy ismeretlen, de felettébb gyors újoncot, Adrian Sutilt. Az évek óta a Honda parkolópályáján pihentetett Anthony Davidson is kapott végre kocsit, de csak egy Agurit.
A BMW meghagyta a 2006-os szezon közben feljebb léptetett Robert Kubicát Nick Heidfeld mellett, nem variált a Toro Rosso, a Honda és a Toyota.
A változás állandó
A módosított szabályok közül a motorfejlesztés befagyasztása a legfontosabb: azt a fejlesztésű 2006-os motort kell használni, ami legutoljára teljesített két hétvégét. Ez legtöbbeknél nem az utolsó kettő GP, azaz a japán és a brazil, hanem az azt megelőző kínai és a japán. Ezzel a specifikációval kell futni egészen 2010-ig, jelenlegi állás szerint.
Továbbra is két versenyt muszáj kibírniuk, mielőtt kicserélhetnék őket, változás viszont, hogy ha a pénteki szabadedzéseken füstöl el a gép, nem jár érte tíz rajthelyes büntetés. Ha szombaton van gond, igen, vagyis a péntekek nem számítanak éles hétvégi napnak. Ekkor mindenki valószínűleg egy másik motort használ, és csak szombatra teszi be az arra a futamra szánt erőforrást.
Bizonyos kisebb dolgokat persze továbbra is lehet javítgatni, ezeket az FIA ellenőrzi, de az majd csak szezon közben derül ki, mi alapján, és hogyan büntetik, ha valaki megszeg valamilyen kisebb, a fejlesztés tiltására vonatkozó előírást.
A biztonsági autó is bekavar
Kis mértékben változott a hétvégék időbeosztása, pénteken ezentúl két másfél órás szabadedzést tartanak, amin az összes team három pilótát, de csak két autót indíthat.
Fontos új előírás a Safety Car közbelépése. A továbbiakban nem lehet azonnal a depóba menni, amikor a biztonsági kocsi megjelenik a pályán, csak akkor, amikor már az egész mezőny felsorakozott a lassú autó mögött. Azoknak a lekörözötteknek pedig, akik a vezető körben lévő autók között vannak, az újraindulás előtt meg kell előzniük a gyorsabb autókat és a safety cart, majd el kell foglalniuk helyüket a mezőny végén. Így az elsők zavartalanul kezdhetik újra a körözést.
A vb tehát háromesélyes, bármilyen furcsa, jelenleg Massa a favorit, de Raikkönen élesben lendülhet bele. Ne lepődjünk meg viszont, ha végül a McLaren-Mercedesnél újjászületett Fernando Alonso viszi el újra az első helyet.