Előre eldöntöttük, melyik pilótánk fog győzni

2007.05.29. 22:00
Nem tagadja a McLaren-Mercedes főnöke, hogy Monacóban eldöntötte, két versenyzője közül melyik nyerje a futamot. Ron Dennis állítja, nem manipulálták a végeredményt, az FIA mégis vizsgálja az esetet. A győztes Fernando Alonso szerint autójának jobb fogyasztása döntött, a második Lewis Hamilton szerint az, hogy ő újonc és a kettes számú versenyző az istállónál. Korábban kétszer dőlt el úgy nagydíj, hogy az előrébb lévő mclarenes elengedte csapattársát, Dennis egyre emlékszik.

A rajt előtt tudták a McLaren-Mercedesnél, melyik pilótájuk nyeri a Monacói GP-t, ha nem jön közbe semmi, mégsem aggódnak a hétfőn indult FIA-vizsgálat miatt.

A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) nyomoz, mert a kettős McLaren-győzelmet követően felmerült, a boxból úgy alakították Lewis Hamilton taktikáját, hogy ne tudjon a vezető és végül győztes Fernando Alonso elé kerülni. A Forma-1-ben a Ferrari 2002-es ausztriai manővere óta tilos a csapatutasítás alkalmazása.

"Nem keresek kibúvókat, az első kerékcserét követően szóltam a pilótáimnak, hogy lassítsanak. A taktikánkat is befolyásolta ez, de ilyen pályán a csapatra koncentrálva kell versenyezni. Ez a futam nem a pilótákról szól, maximum annyira, hogy a lehető leggyorsabban vezessenek, és megadják nekünk a lehetőséget, hogy a verseny kimeneteléről dönthessünk. Az pedig az én feladatom" - nyilatkozta szokatlanul nyíltan a GP másnapján Ron Dennis McLaren-csapatfőnök.

A menedzser szerint a szűk városi helyszín miatt változtattak elveiken: "Nem szeretem lassítani az embereimet, frusztráló az ilyen, de ezt kell tenned, ha Monacóban nyerni akarsz. Nem is vagyok hajlandó emiatt magyarázkodni".

Alonso első, Hamilton második helyről indult, az első kanyar után maradt a sorrend, majd a befutónál is. Az angol pilóta a sajtótájékoztatón elárulta, furcsállta, hogy jóval több üzemanyaggal indult ugyan, mint csapattársa, de csupán néhány körrel tovább tudott a pályán maradni az első újratöltése előtt. Arra számított, a könnyű autóval lefaragja hátrányát, de a terve meghiúsult.

"Meglepett, hogy kihívtak, mert öt-hat körrel többre elegendő benzinnel startoltam, és már hárommal Fernando után kiszólítottak. Nem igazán hagytak lehetőséget, hogy csökkentsem a kettőnk közötti különbséget. Szerencsétlenül alakult, de ez így működik" - mondta beletörődve Hamilton. "Végül is én újonc vagyok, monacói bemutatkozásomon második lettem, nem panaszkodhatok. Pozitív, hogy képes voltam tartani Fernando tempóját, a történtekkel meg együtt kell élnem. A 2-es szám van az autómon, én vagyok a kettes számú pilóta".

Erre Alonso hozzátette: "Szeretném tisztázni a helyzetet. Két körrel később jöttem ki az első tankolásomra a tervezetthez képest, mert spóroltam az üzemanyaggal, a felvezető körön például. A rádión azt mondták, jó, ha három körrel tovább maradhat kinn Lewis."

A spanyol a nagydíj első harmadában a leggyorsabb pilóta volt a pályán, de arról nem beszélt, hogyan tudott így kétkörnyi benzint megtakarítani.

Monacóban gyakran szakítják meg a versenyt biztonsági kocsis periódusok, Dennis szerint kénytelenek voltak ezt figyelembe venni, és felkészíteni Hamilton kocsiját arra az esetre, ha ez újra bekövetkezik.

"Monacóban az egytankolásos taktika nyerő lehet, ha a biztonsági autót a pályára küldik. Az utóbbi öt évből négyszer ez történt. Ha viszont nem jön a lassú autó, a kétmegállásos stratégia a legjobb. Azaz el kell dönteni, kié lesz az egy vagy a háromtankolásos verzió. Ennek megfelelően előre el kellett határoznunk, melyik pilótánk fog győzni."

Idén a biztonsági autó egy körre sem jött ki, így Dennisék úgy döntöttek, az újratöltések első körében Hamiltont is átteszik két kiállásra. A csapatfőnök nem indokolta meg, ha balesetre számítottak, miért a keményebb abronccsal indították fiatal versenyzőjüket. Ha ugyanis bejött volna biztonsági kocsis elméletük, és csak egyszer tankol, valóban előnybe kerül, ám mintegy ötven kört kellett volna a lágyabb, így kevésbé időt álló gumikeveréken köröznie.

Hamilton a futam hajrájában végül néhány kör alatt ledolgozta addig összeszedett, mintegy tízmásodperces lemaradását, és egy körön át támadta Alonsót, ám hamar visszavett, vagy a spanyol erősített, így változatlan felállásban haladtak a célig.

A Ferrari manipulációja óta tilos a csapatsorrend
Öt éve az Osztrák GP-n Rubens Barrichello végig vezette a futamot, az utolsó kétszáz méteren aztán lelassított, és a célegyenesben előre engedte Michael Schumachert, aki megnyerte a versenyt. A nézők és a sajtó felháborodott, Schumacher is érzte, nem kellett volna, és az eredményhirdetésnél csapattársát tessékelte a dobogó tetejére, maga maradt a második fokon. Az FIA hetekkel később egymillió dollárra büntette a Ferrarit, de nem a GP manipulálásáért, hanem a pódium-ceremónia nevetségessé teteléért. Szabályba emelték viszont, hogy a továbbiakban tilos kívülről irányítani, és ezzel befolyásolni a futam végeredményét.

"Érthető, hogy csalódott és frusztrált. Lesznek helyek, ahol szabadon versenyezhetnek, de ez nem az volt. Az újságírók és az ellenfelek azt mondták volna, mekkora idióta a McLaren főnöke, hagyja őket harcolni, és tessék, az egyik a szalagkorláton van" - magyarázta Dennis.

Állítja, a McLarennél sosem befolyásolták a depóból a verseny kimenetelét, kivétel az 1998-as Ausztrál GP-n, ám akkor okuk volt rá.

"A csapatstratégiát azért alkalmazod, hogy megnyerd a versenyt, a csapatutasítást azért, hogy manipuláld a versenyt. Sosem manipuláltunk futamot, ha csak nem jött közbe külső körülmény, mint 1998-ban, Ausztráliában. Akkor igazságtalan lett volna a végeredmény, ezért közbeléptem. De nincs lelkiismeret furdalásom, sem amiatt, sem emiatt."

Közel tíz éve "valaki beférkőzött a McLaren frekvenciájára", és azt mondta Mika Hakkinennek, menjen a depóba. David Coulthard került az élre, nyert volna, de Dennis utasította, engedje előre a finnt.

Mintegy fél évvel korábban, az 1997-es szezonzáró GP-n sem versenyzett egymásal a két McLaren, Coulthard akkor is elengedte Hakkinent, aki így első futamgyőzelmét szerezte.

A grandprix.com tudósítása így emlékszik az esetre: "David nem védekezett három körrel a leintés előtt, valószínűleg a boxból kapott utasítás miatt. A csapat nem indokolta a történteket, de David nem ugrált örömében a második helye miatt".

Dennis a monacói események után azt mondta, "mindenki úgy érzi, kivételezünk Lewiszal vagy Fernandóval, pedig minden pillanatban sportszerűek vagyunk velük". A McLaren egyik szóvivője kedd délelőtt azt közölte: "A McLaren nem aggódik a versenystratégiánkra irányuló FIA-vizsgálat miatt. A verseny előtt, illetve közben hozott döntéseink abszolút összhangban voltak a nemzetközi sportkódex szabályaival".

Az FIA közleményben annyit adott ki, az eset a sportkódex előírásaival ellentétes lehet, de elemzik a helyzetet, és amint tudnak, új információkat hoznak nyilvánosságra.

Az angol sajtó kiakadt

"Lewis Hamilton mindent beleadott egy olyan versenyen, amit nem nyerhetett meg, álmát az az ember szabotálta, aki eddig a legtöbbet tette a karrierjéért: Ron Dennis" - Daily Mirror.

"Hamilton volt az áldozat, dicsőségvágyát és versenyösztönét felsőbb utasítás oltotta ki" - The Daily Telegraph.

"Hamiltont és 130 ezer nézőt fosztott meg egy igazi versenytől Ron Dennis rádióüzenete" - The Daily Mail.

"Minden esélyét elvették Hamiltontól, a csapat döntése gátolta meg abban, hogy elcsípje Alonsót" - The Times.