Megmentette Robert Kubicát Montrealban a tökéletesen megépített autó, de leginkább szerencséje, a Forma-1-ben mégis továbbra is nagy az esély a halálos balesetre - állítja James Penrose, a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) biztonsági előírásait alkotó mérnök.
A szakember több mint húsz éve dolgozik az F1-ben, a BMW-s vasárnapi bukása után a német Die Welt című lap készített vele interjút. Penrose szerint csak idő kérdése, és újra meghalhat valaki.
"Nem szabad illúziókat keltenünk. A Forma-1-be vissza fog térni a halál. A pilóta túlélési esélyei akkor a legrosszabbak, ha egy kocsi ráfut a másikra, mint Melbourne-ben Coulthardé Wurzére, amikor kevéssel kerülte el az osztrák versenyző fejét."
Kubica karambolt élt túl, autója kétszáz fölötti tempóval ütközött szilárd falnak, majd háromszor fölborult.
"A borulás látványos, de a becsapódás a kritikus. Különösen tompaszögben, ott hatnak a legnagyobb erők. A HANS megvédi a fejet és a nyakat, a monokok a törzset. Szerencséje volt."
Az F1-ben 2003-ban tették kötelezővé a pilóta vállához és bukósisakjáhpz rögzített HANS nevű szerkezetet, többek között ennek köszönheti életét a lengyel tehetség.
A kasztni töréstesztjeit és a biztonsági előírásokat évről évre szigorítják, főleg Ayrton Senna 1994-es tragédiája óta. A brazil bajnok volt az utolsó, aki F1-es balesetben halt meg, azóta egy tűzoltó vesztette életét 2001-ben Ausztráliában egy elszabadult kerék miatt.