További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Szakadó esőben nyerte meg Lewis Hamilton a Japán Nagydíjat, és lépett meg 12 pontnyira a világbajnokságban a második Fernando Alonsotól: a kétszeres világbajnok a falnak csúszott, feladta a futamot, nulla ponttal zárt. Másodikként az először dobogós Heikki Kovalainen, harmadikként Kimi Raikkönen futott be.
A verseny vizes pályán, a biztonsági autó felvezetése alatt indult, a huszadik körig csak lassan körözhettek a pilóták, az előzés tilos volt. A második sorból induló Ferrarik viszont így is visszaestek a mezőny végére, mert a többiekkel ellentétben nem teljes esőgumin, hanem csak átmenetin indultak, Felipe Massának és Kimi Raikkönennek már az első körökben a boxba kellett jönniük lecseréltetni azokat.
A gazzetta.it úgy tudja, az olaszok vezetői arra panaszkodnak, hogy nem kapták meg a teljes esőfutamnak nyilvánított nagydíjról szóló határozatot, de a lap szerint is érthetetlen, hogyan gondolhatták, a bokáig érő vízben elég lesz a félszáraz abroncs. Rossz döntésük tönkretette pilótáik futamát.
A vb állása két futammal a vége előtt
1. Lewis Hamilton 107 p
2. Fernando Alonso 95 p
3. Kimi Raikkönen 90 p
4. Felipe Massa 80 p
5. Nick Heidfeld 56 p
6. Robert Kubica 35 p
7. Heikki Kovalainen 30 p
8. Giancarlo Fisichella 21 p
9. Nico Rosberg 15 p
10. Alex Wurz 13 p
Az eső nem igazán csökkent, ennek ellenére a versenyigazgató Charlie Whiting a 20. kör előtt a boxba hívta a biztonsági autót, teljes sebességgel száguldhattak a kocsik. Vezető helyét Hamilton biztosan őrizte, néhány másodpercnyire ellépett Alonsótól, előnyét biztosra növelte, és megtartotta a kerékcseréig. Később jött ki, mint csapattársa, a spanyol még hibázott is, lefutott az aszfaltról, így az újonc előnye tovább növekedett. A bajnok a hetedik-nyolcadik helyre csúszott vissza, miközben angol társa a dobogó közelében volt, a később tankolók sarkában.
Szinte egy időben pördültek meg viszont, Hamilton Kubicával koccant, amikor a lengyel kissé elszámította magát, és nekiment a McLarennek; Alonso Vettelt nem akarta elengedni, és akadtak össze. Mindannyian tudták folytatni a futamot, de időt és pozíciókat veszítettek, a spanyol kasztnija és alváza is megsérült kissé.
Hamilton ennek ellenére idővel visszakerült az élre a tankolások miatt, majd a 41. körben megnyugodhatott: Alonso a falnak csapta autóját, a gép nagyon összetört, újra jöhetett a biztonsági kocsi, mert a McLaren alkatrészei szanaszét szóródtak a betonon.
Az újraindulásnál Hamilton megőrizte előnyét Kovalinen és Massa előtt, hamar el is húzott tőlük. Az ötödiknek előre jött raikkönen megelőzte David Coulthardot, majd a ferrari Massát a depóba hívta, így a finn már harmadik volt honfitársa mögött. A hajrában nagy csatát vívtak, de a klasszis nem bírt az újonccal.
Az élen Hamilton nyugodtan befutott, idei és karrierje negyedik futamgyőzelmét szerezte. Alonsótól tizenkét, Raikkönentől tizenhét egységnyire húzott el két futammal a vb vége előtt. Alonso saját esélyeiről annyit mondott: csoda kellene, hogy ő legyen a bajnok.
A Japán GP körről körre
6.00: Az autók elindultak a rajtrácsra, de az esőben alig tudták a pályán tartani az autókat. A 6.30-ra kiírt rajtot negyedórával elhalaszthatják, ha az sem segít - ami valószínű - a biztonsági autó mögött rajtolhatnak el a kocsik, lassú tempóban.
6.10: Kimi Raikkönen már a rajthelyére menet lecsúszott az aszfaltról, de azonnal vissza tudta kormányozni a Ferrarit.
6.25: A helyzetet nehezíti, hogy ha az eső alábbhagy, jön a köd. A mezőny a biztonsági autó mögött indul majd el, előzni tilos.
6.30: Elindult a mezőny a felvezető körre. Legelől a safety car.
6.32: A mezőny nem állt meg újra, repülőrajttal kezdődött a verseny a biztonsági autó mögött. Felipe Massa így is megpördült, többen elmentek mellette. Előzni tilos.
1. kör: Massa visszaelőzte Heidfeldet, ami szabálytalan, de közvetlenül utána bejött a depóba, és az átmeneti abroncsait teljes esőgumira cseréltette. A pálya egy kisebb folyóra hasonlít, egyre rosszabbak a körülmények.
3. kör: Raikkönen is kijött a depóba esőgumiért.
4. kör: A kocsikat teljes sebességgel elengedni felelőtlenség lenne, továbbra is marad a biztonsági autó. A pilóták a csapatrádión keresztül azt jelentik, körről körre lehetetlenebb a pályán maradniuk.
5. kör: Hamilton, Alonso, Heidfeld a sorrend, Raikkönen is megpördült.
7.: A Ferrarik a 20. és a 21. helyen. Reménytelennek látszik, hogy elengedjék a kocsikat.
9.: Ha a táv 75 százalékát megteszik, leállíthatják a versenyt úgy, hogy a teljes pontszámot kapják a pilóták. Ha hamarabb teszik meg, valószínűleg feleződnek a pontok. De bármi lehet, rendes verseny nem valószínű.
12.: A GP 75 százaléka 50 kör, de fél óra alatt csak tizenkettőt sikerült megtenniük a pilótáknak. Lehet, hogy két órán keresztül kell poroszkálnia a mezőnynek, szinte biztosan csak feleannyi pontért.
14.: Raikkönen újra a boxban járt.
15.: Massa is kapott újra gumit, benzint.
Az 1984-es Monacói GP az egyik legklasszikusabb esős futam. Félbeszakították, amikor a fiatal tehetség Ayrton Senna már majdnem megelőzte Alain Prostot. A pilóták a rendes pontok felét kapták, az év végén Niki Lauda lett a bajnok Prost előtt, fél pont előnnyel.
18.: Lassan jönnek a pilóták benzinért, de a mezőnyt elengedi a Safety Car, indulhat a rendes verseny.
19. kör: A repülőrajtnál Hamilton megtartotta vezető helyét, Alonso második. Wurz és Massa koccantak, előbbi kiállt, utóbbi megpördült, de visszaállt.
20.: Sebastian Vettel a harmadik helyen, Hamilton az élen kicsit meglépett Alonsótól. Massa negyedszer jött a boxba, néhány körrel ezelőtt a koráábi szabálytalanságáért kapott áthaladó büntetést.
23.: Szato autója az újratöltésnél kigyulladt, de a japán elindult, a tüzet meg eloltotta az eső.
24.: Hamilton három másodperccel vezet Alonso előtt.
25.: Raikkönen megelőzte R. Schumachert, és feljött a 11. helyre. Alonsóé a leggyorsabb kör.
27.: Alonso jött ki tankolni, a McLarent feltöltötték a teljes versenytávra.
28.: Hamilton is érkezett a boxba. Sebastian Vettel vezet. Az angol mclarenes is sok benzint, simán Alonso elé jött vissza. A spanyol hibázott, lecsúszott a pályáról, lekörözöttek mögé is beragadt. Négy-öt autó van a két McLaren között.
29.: A húszéves Vettel vezet egy Toro Rossóval.
30.: Vettel, Webber, Hamilton, Fisichella az élmezőny, Alonso nyolcadik.
32.: Vettel is jött benzinért, de csak Alonso mögé tudott visszamenni a pályára. Mark Webber vezet, Hamilton második.
34.: Hamilton és Kubica összekoccantak, megördültek, de mindketten visszaálltak. Hátrébb Vettel próbálta előzni Alonsót, a világbajnok ráhúzott, majd megpördült.
36.: Hamilton elengedte Fisichellát és Coulthardot, már csak hatodik, Alonso tíz másodperccel mögötte nincs pontszerző helyen. Raikkönen már nyolcadik.
37.: Kovalainen, Fisichella, Coulthard az első három, de még nem tankoltak. Hamilton negyedik, Raikkönen hetedik, Alonso nyolcadik.
38.: Alonso jobboldali légterelője sérült a Vettel-koccanásnál.
39.: Kubicát megbüntették a Hamiltonnal való koccanása miatt, át kell hajtania a boxutcán.
40.: Raikkönen kiállt tankolni, Alonso följebb jött egy hellyel.
41.: Hamilton vezet, mert Fisichella tankolt. Alonso komoly balesetet szenvedett, a gumifalnak ütközött, és feladta. Safety car a pályán újra.
42.: Lewis Hamilton vezet. Alonsót valószínűleg semmi nem zavarta, magától csúszott ki, majd ütközött keményen a falnak.
43.: Alonso autójának maradványait takarítják a pályáról, a mezőny lassan halad a biztonsági kocsi mögött.
45.: Mark Webber törött autóval félreállt, Sebastian Vettel hátulról belement. A német kocsija is összetört. Felipa Massa a harmadik, Kimi Raikkönen a hetedik helyen.
47.: Húsz kör a végéig, a biztonsági autó kiáll a forduló végén. Hamilton, Kovalainen, Massa a sorrend.
48.: Újra százszázalékon autóznak a pilóták, Hamilton megtartotta a vezetést, mögötte Kovalainen és Massa. Az újonc fél kör alatt meglógott tőlük.
49.: A mclarenes 2,5 másodpercet szerzett egy kör alatt.
50.: A következő fordulóban Hamilton szinte megduplázta az előnyét.
52: Hamilton bő hat másodperccel az élen. Massa harmadik, Raikkönen ötödik.
55.: Hamilton tartja az előnyét, Kovalainent támadja Massa, mögötte Coulthardot Raikkönen.
57.: Raikkönen remekül ment el Coulthard mellett, külső íven. Negyediknek jött föl, már csapattársa, Massa mögött van.
58: Már tíz kör sincs hátra, Massa kijön új gumikért. Raikkönen harmadik.
59.: Lehet, hogy a 67 kör nem fér bele a két órába, a maximum futamidő. Az élen Hamilton tíz másodperccel van Kovalainen előtt.
60.: Hét kör a végéig, de nem fog beleférni ennyi a két órába. Hamilton, Kovalainen, Raikkönen az első három.
62.: Hamilton 12 másodpercre növelte előnyét. Öt kör vagy hét perc.
64.: Három kör a végéig, de nem biztos, hogy lesz rá idő. Hamilton, Kovalainen, Raikkönen.
66.: Raikkönen kezdi támadni Kovalainent.
67., utolsó kör: Lewis Hamilton megnyerte a Japán GP-t, idei, illetve karrierje negyedik futamát, és 12 pontra növelte az előnyét a pontversenyben Fernando Alonso előtt. A második Heikki Kovalainen először dobogón. Kimi Raikkönen harmadik lett, Hamiltontól 17 ponttal van lemaradva. Felipe Massa és Robert Kubica szenzációs utolsó kört futottak, odavissza előzgették egymást, végül Massa jött be hatodiknak, a lengyel hetediknek.
A Japán GP végeredménye
1. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 2h00:34.759
2. Kovalainen Renault (B) + 8.377
3. Raikkonen Ferrari (B) + 9.478
4. Coulthard Red Bull-Renault (B) + 20.297
5. Fisichella Renault (B) + 38.864
6. Massa Ferrari (B) + 49.042
7. Kubica BMW Sauber (B) + 49.285
8. Liuzzi Toro Rosso-Ferrari (B) + 55.622
9. Sutil Spyker-Ferrari (B) + 1:00.129
10. Barrichello Honda (B) + 1:28.342
11. Button Honda (B) + 1 kör
12. Yamamoto Spyker-Ferrari (B) + 1 kör
13. Trulli Toyota (B) + 1 kör
14. Heidfeld BMW Sauber (B) + 2 kör
15. Sato Super Aguri-Honda (B) + 2 kör
Nem értek célba:
R.Schumacher Toyota (B) 56
Davidson Super Aguri-Honda (B) 55
Rosberg Williams-Toyota (B) 50
Vettel Spyker-Ferrari (B) 47
Webber Red Bull-Renault (B) 47
Alonso McLaren-Mercedes (B) 42
Wurz Williams-Toyota (B) 20