További Forma-1 cikkek
- A következő hat F1-idényből kétszer is kiesik a Belga Nagydíj
- Negyvenéves lett Sir Lewis Hamilton, aki a legnagyobb kapuzárási klisét mutatta be
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
Kedden tárgyalja Párizsban az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) fellebbviteli bírósága a két és fél hónapja húzódó diffúzorügyet, ami többek szerint eldöntheti az idei Forma-1-es világbajnokságot.
A történet egyszerű: három istálló, a Brawn GP, a Williams és a Toyota a hét másik csapattól eltérő fenéklemezt gyártott, amivel gyorsabb az autó. A többiek először február elején panaszkodtak, az FIA ellenőrei megvizsgálták az alkatrészt, és szabályosnak minősítették.
Az ellenfelek látszólag belenyugodtak a döntésbe, de közel két hónap múlva, az ausztrál nyitófutam előtt a Red Bull, a Ferrari és a Renault hivatalosan is bepanaszolta a három csapatot. Újabb FIA-ellenőrök tanakodtak öt órán át a szerkezetről, újfent megfelelőnek minősítették.
A kárvallottak - akik állítják, fél másodperc hátrányban vannak riválisaikhoz képest körönként - fellebbeztek, a BMW egy héttel később, a Maláj GP-n csatlakozott hozzájuk.
A németek is feljelentették Brawnékat, beadványukat kapásból visszadobta a harmadik FIA-testület, de így az ázsiai futam végeredménye is gyakorlatilag óvás alatt van, csakúgy, mint a melbourne-i.
A brawnos Jenson Button mindkét versenyt megnyerte, csapattársa, Rubens Barrichello az elsőn másodikként ért be, a harmadik a toyotás Jarno Trulli lett, míg Malajziában az ő csapattársa, Timo Glock végzett a pódium alján.
A hat dobogós helyből tehát ötöt eltérő fenéklemezes autó szerzett, mindössze a BMW tudott közéjük férkőzni Nick Heidfeld maláj második helyével.
A vádlottak állítják, eszközük szabályos, meglepte őket, hogy a többiek nem másolták le. Flavio Briatore Renault-főnök megvádolta Ross Brawn csapatfőnököt, aki a GPDA (F1-es csapatszövetség) technikai bizottságának elnöke, hogy a múlt évi szabályalakítási tárgyalásokon eltitkolta a kiskaput, ami a gyorsabb diffúzor megalkotásához vezetett.
Brawn Malajziában felelt neki, elárulta, bő egy éve, 2008 tavaszán az egyik ülésen felhívta az összes technikai igazgató figyelmét, rés van a szabálykönyvben, egyértelműsíteni kellene. Nem hallgatott rá senki, a kérdéssel nem foglalkoztak, most meg balhéznak miatta.
”2008 márciusában mindent felajánlottunk, de őszinte leszek, azt nem mondtam, nézzétek, mi ezt a diffúzort fogjuk megcsinálni. Letettem az asztalra egy másik szabályrendszert, de nem érdekelte őket, úgyhogy a lekiismeretem tiszta. Az a rendszer megakadályozta volna a diffúzorkérdést, letisztította volna a kocsikat, mert amikor az előírásokkal kezdtünk foglalkozni, nem volt minden egyértelmű. Akkor senkit nem érdekelt, most mindenkit” – nyilatkozta Brawn az autosport.com-nak.
A keddi döntésen múlik az első két futam végeredménye, ami nagyon érdekesen, vagy inkább botrányosan változhat, ha a nem mérnökökből álló fellebbviteli bíróság betiltja a Brawn, a Toyota és a Williams fenéklemezét.
Az Ausztrál Nagydíjról kiesne mindhárom dobogós, sőt, a negyedik Timo Glock is, így a győztes a pályán hatodikként befutott renault-s Fernando Alonso lenne. A második a Toro Rossó-s Sebastien Buemi – akinek ez volt az első F1-futama –, a harmadik Buemi csapattársa, Sebastien Bourdais, akik valójában a 8-9. pozícióban végeztek. A pályán negyedik Lewis Hamiltont kizárták, így ő győzelmet is veszíthetett.
Malajziát a második, a BMW-s Nick Heidfeld nyerné, a hatodik, Red Bull-os Mark Webber és a hetedik, mclarenes Lewis Hamilton előtt.
A másik Brawn-pilóta, Barrichello állítja, autójuk nem csak a diffúzor miatt gyors, ez a véleménye Webbernek is, ellentétben Fernando Alonsóval és Felipe Massával. Szerintük igenis amiatt vannak ők az élen, és a keddi döntés eldönti a vb-t.
A kétszeres világbajnok vázolta a a legpontosabban a helyzetet: ”Ha április 14. után is engedélyezik a diffúzort, a többieknek le kell másolniuk. De ez nehézkes, mert az egész kocsit át kell tervezni, nem úgy van, hogy lecseréljük a fenéklemezt, és máris nyerünk egy másodpercet. Nyerünk, ha lesz új eleje, oldaldoboza, motorborítása a gépnek. Ez hónapokba telik, ezért azt mondom, hogy a világbajnokság többé-kevésbé eldől április 14-én. Ha a diffúzor legális, a Brawn utolérhetetlen marad.”
Kedden a párizsi ülés délelőtt 10 órakor kezdődik. Valószínűleg a három istálló felvázolja indokait, ezt teszi a négy vádló is, ki- és meghallgatnak mindenkit, aki szólni akar, vagyis a tanácskozás elhúzódhat. Melbourne-ben öt órát vitatkoztak, valószínűleg ezúttal szintén így történik. Az is elképzelhető, ítélethirdetés nem lesz azonnal, hanem csak szerdán, így még legalább egy napig folyhat a találgatás.
A végleges betiltás természetesen meglepetés lenne, de a Forma-1-ben bármi elképzelhető.