Kizárhatják, de meg is úszhatja a Renault

2009.09.20. 14:14
A francia csapat a legkomolyabb szabályt szegte meg Szingapúrban, de egyáltalán nem biztos, hogy a legkeményebb büntetést kapja: érdekdöntést hoz a Nemzetközi Autós Szövetség. Az eseményeket átfutva várjuk a hétfői tárgyalást és a döntést, ami másnapra is húzódhat.

A Magyar Nagydíjon vezetett utoljára a Renault-nál Nelsinho Piquet, az istálló újabb gyenge eredménye után - 14. hely - kirúgta. A brazil mindennek elmondta exfőnökét, Flavio Briatorét, és távozott az F1-ből.

Augusztus végén, a Belga Nagydíjon váratlanul kihallgatta a teljes Renault-istállót a FIA, ekkor merült föl, Piquet tavalyi, szingapúri kiesése nem volt véletlen. A versenyzőn kívül a Renault-tól mindenki tagadta a feltételezést, ami már akkor, a futam után elhangzott, de a brazil balesete abszolút valóságosnak látszott.

Néhány nappal később a FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) szeptember 21-re a Motorsport Világtanács előtti meghallgatásra idézte be a Renault csalás gyanúja miatt: Piquet megrendezett balesetével segítette győzelemhez másik pilótáját, Fernando Alonsót a 2008-as Szingapúri Nagydíjon.

Egy jó hétig nem történt előrelépés, majd az angol sajtó megszerezte Piquet FIA-nak adott vallomását, amiben elmesélte az egész történetet: hogyan vette rá Flavio Briatore csapatfőnök és Pat Symonds spprtigazgató a karambolra annak fejében, hogy meghosszabbítják a szerződését 2009-re.

Briatore újra tagadott, hazugságnak nevezte expilótája minden szavát, sőt, pert indított a feljelentést kezdeményező idősebb Nelson Piquet ellen is. A francia istálló csatlakozott hozzá, zsarolás és hamis tanúzás vádjával.

Másnap újabb vallomás szivárgott ki, ami lényegesen felkavarta a történetet: Symonds nem tagadta Piquet vádjait, a FIA magánnyomozóinak egyetlen lényeges kérdésére sem válaszolt nyíltan, azt remélve, ha együttműködik, sértetlenséget kap a szervezettől, mint Piquet.

Hallgatása szinte beismeréssel ért föl, az események felgyorsultak: szerdán a Renault megvált Symondstól és Briatorétól, utóbbiról másnap kiderült, lemondott a csapatfőnöki posztról.

Jelenleg az ügy úgy áll, hogy Piquet-nek megkegyelmeztek, Briatore és Symonds ott sem lesz a hétfői tárgyaláson, de távollétükben is eltiltásra számíthatnak. A fő vádlott a Renault-istálló, ami Max Mosley FIA-elnök szerint a legsúlyosabb vétséget követte el, akár ki is zárhatják a Forma-1-ből. A cég közölte, védekezni sem fog a csalás vádja ellen, kvázi beismerte tettét.

Igyekszik két volt menedzserére hárítani a balhét, ami nehéz, mert az istálló felelőssége, kiket alkalmaz. A FIA-nak elegendő bizonyítéka gyűlt össze, megvan Piquet autójának telemetriai képe, hogy beismerés nélkül is kitiltsa a gárdát.

Csakhogy a Renault az F1 egyik legsikeresebb csapata, a válság közepén aláírta a Concorde-szerződést, vagyis elkötelezte magát a Forma-1-be 2012-ig. Jövőre két remek pilótát alkalmazhatna, megfelelő körülmények között pontszerzési, dobogós, talán győzelmi esélyekkel is.

Pénteken ráadásul kiderült, a FIA már tavaly november óta tudta, mi történt Szingapúrban, de amikor kivonult a Honda, majd a BMW, nem piszkálta a témát.

Egyelőre sejteni is nehezen lehet, hogyan marasztalják el a gárdát. Felmerül a kizárás, ami ilyen esetben járna, de elképzelhető a hatalmas pénzbüntetés is, az angol sajtó 50 millió dollárról ír. Számolni kell a futameltiltás lehetőségével, például az év elején 3-5 GP-n, főleg a tengerentúli futamokon nem szerepelne a Renault, de ugyanez történhetne a szezon végén is, hogy a fejlesztésekben ne maradjon le nagyon.

A Motorsport Világtanács hétfőn ül össze, a meghallgatás nem lesz hosszú, mivel a franciák szinte mindent beismernek. Hacsak új elem nem kerül elő, a tárgyalás első fele sima, szemben az ítélethirdetéssel: a 26 tagú testület érdekei, illetve érdekellentétei fogják meghatározni a büntetés mértékét. Határozatuk legkésőbb kedden kiderül.