Schumacher a suhancok ellen

2010.03.11. 22:53
Új szabályok, új csapatok, új pilóták meg egy régi, Michael Schumacher és rengeteg vb-esélyes: pénteken Bahreinben kezdődik a Forma-1-es szezon.

Négy világbajnok és még hét futamgyőztes kezdi pénteken a Forma-1-es világbajnokságot, tíz éve nem indult ilyen sikeres mezőnnyel a sorozat, és tizenöt éve nem volt ilyen népes, 24 tagú a mezőny.

Az F1 megújult, érkezett három istálló, átalakult három másik – vagyis a csapatok felénél változott valami -, van öt újonc versenyző, nincs tankolás, más az időmérő, a pontrendszer és keskenyebb az autók első kereke.

Új csapatok

A Virgin és az utolsó pillanatban elkészült, a teszteket teljesen kihagyó Hispania először nevezett a Forma-1-be, a Lotusnál a stáb és a tulajdonos új, de a hagyományos angol márka tulajdonképpen bő 15 év kihagyás után visszatér. A Virginé az F1 első digitális kocsija, amit csak számítógéppel terveztek és fejlesztettek, a Hispania hozza Ayrton Senna unokaöccsét, Brunót.

A BMW-t visszavette a Sauber – bár hivatalosan még a németek nevét is megtartja – , a Renault félig már magánkézben van, a tavalyi világbajnok Brawn GP-ből pedig Mercedes lett, teljesen gyári istállóvá alakult.

Új pilóták

A nagy névnek sikerült visszacsábítania minden idők legsikeresebb F1-klasszisát, a hétszeres világbajnok, 41 éves Michael Schumachert, aki három szezon után ül be ismét a huszonévesek közé. Nála jóval több teljes szezont, nyolcat hagyott ki a Saubernél lehetőséget kapó Pedro de la Rosa, míg a hispaniás Bruno Senna és Kharun Chandhok, a williamses Nico Hülkenberg, a virgines Lucas di Grassi, illetve a renault-s Vitalij Petrov első versenye lesz az idei nyitófutam.

A menők közül váltott Fernando Alonso, és már Ferrarit vezet, Robert Kubica Renault-t, Jarno Trulli és Heikki Kovalainen Lotust, a világbajnoki címvédő Jenson Buttont McLarent, Rubens Barrichello Williamset, Nico Rosberg Mercedest, Timo Glock Virgint. Csak a Red Bullnál, a Force Indiánál és a Toro Rossónál nem változott a pilótapáros.

Új szabályok

Idén már nem lehet verseny közben tankolni, csak kereket cserélni, az autókat rajt előtt telitöltik, így a célban 150 kilóval könnyebbek lesznek. Az nyer, aki nehéz és könnyű géppel is gyors, a legkevesebb benzint fogyasztja, illetve a legfinomabban bánik a gumikkal. Legutóbb 1993-ban nem volt újratöltés, Michael Schumacher és Rubens Barrichello már akkor is indult, így rutinjuk előnyt jelenthet, míg az abroncsokat a Sauber kíméli leginkább.

Különösen az időmérőn lehet előnyben, amikor idén szinte száraz tankkal futnak a kocsik, de utána kereket nem cserélhetnek: azzal a típusú gumival kell rajtolniuk, amivel befejezik az időmérést. A puhábbal jobb időt lehet futni, viszont hamarabb elkopik.

A boxkiállás természetesen lerövidül, készülhetünk akár három másodperces kerékcserékre is. Az új pontrendszerre is figyelnünk kell: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, az első tizet díjazzák.

Esélyek

A fenti változtatásokkal érdekesebb lehet a Forma-1, de izgalmas csak akkor, ha nem emelkedik ki egy csapat, mint tavaly. Úgy tűnik, így lesz, a teszteken ugyanis a McLaren, a Ferrari és a Red Bull szinte egyforma időket futott, sőt, a Mercedes is alig maradt el tőlük.

Ez azt jelentheti, Button, Hamilton, Alonso, Massa, Vettel, Webber, Schumacher és Rosberg közel egyforma gyors lesz, és nem lehet kizárni, hogy versenytávon felzárkózhat hozzájuk a gumibarát Sauber de la Rosával, de még inkább Kamui Kobajasival.

Ilyen küzdelmet legalább harminc éve nem láttunk a Forma-1-ben, nem is véletlen, hogy Bernie Ecclestone különösen, és valójában az összes szakértő minden idők egyik legjobb szezonjára számít.