További Forma-1 cikkek
- Max Verstappen megkoronázta vb-címét: a kaotikus Katari Nagydíjon is a dobogó tetejére állt
- Max Verstappentől elvették a pole-pozíciót Katarban
- A Katari Nagydíj időmérőjén megint előjött a zseni Max Verstappenből
- Az utolsó métereken adta át a győzelmet Norris a katari sprintversenyen
- Sergio Pérez ismét betlizett, Lando Norris nyerte a katari sprintkvalifikációt
Rekordhosszúságúnak tűnő, négy és fél hónapos téli szünet után kezdődik hétvégén az idei Forma-1-szezon, a helyszín klasszikus, Ausztrália. A sorozatnak már két hete el kellett volna indulnia, de Bahrein a bizonytalan politikai helyzete miatt nem tudta vállalni a rendezést, a sivatagi futamot ősszel pótolhatják, de könnyen lehet, hogy végleg elmarad, és mégsem lesz az F1-történetben először húsz verseny.
A várakozás nagy, főleg mert lesz egy teljesen és egy korlátozottan kipróbálatlan tényező, amikekkel az izgalmakat akarják növelni: a menet közben előzésekhez állítható hátsó szárny és a Pirelli-gumi.
A különleges légterelőt élesben először Melbourne-ben vetik be, az új gumit a spanyolországi teszteken próbálgatták, de mivel a bahreini gyakorlás elmaradt, olyan melegben, mint az ausztrál, még nem futottak vele.
Az Ausztrál GP menetrendje
Péntek, március 25.
1. szabadedzés 02:30 - 04:00
2. szabadedzés 06:30 - 08:00
Szombat, március 26.
3. szabadedzés 04:00 - 05:00
Időmérő 07:00
Vasárnap március 27.
Futam 08:00
Jarno Trulli szerint a Pirelli káoszt okozhat, Jenson Button állítja, sokkolóan sok előzés várható miatta, ugyanis azt már szinte az összes pilóta és maga a gyár is megerősitette, hogy abroncsai sokkal kevesebbet bírnak, mint az előző Bridgestone-ok. Az F1-vezetők szándékosan akarták így, de arra talán ők sem számítottak, hogy az olaszok gumijaival csak három vagy négy kerékcserével lehet majd teljesíteni egy futamot.
A stratégia nem kicsit értékelődik föl, az időmérő állítólag veszít majd jelentőségéből, a sok kiállás miatt többen nyerhetnek. Hogy hányan, az persze csak Ausztráliában derül ki.
A topcsapatok természetesen most is technikai fölényben vannak de a tavalyi újonc istállókon kívül már mindenkinél ott lesz az egy év kihagyás után visszatérő KERS.
Az utóbbi két év slágerét, a dupla diffúzort betiltották, de máris itt az új őrület, az előre kivezetett kipufogó, ami a Renault találmánya. Az ötlet akkora, hogy a Mercedes-főnök Ross Brawn szerint fontosabb lesz, mint a dupla diffúzor volt, amivel csapata 2009-ben tarolt.
A teszteken a kipufogó hatása abban nyilvánult meg, hogy a Renault általában ott volt az élmezőnyben, ami Fernando Alonso szerint annyira szoros, hogy lehetetlen erősorrendet felállítani.
A spanyol állítja, a Red Bull a leggyorsabb, a Red Bull pilótái inkább a Ferrarit dicsérték, de a címvédő Sebastian Vettel megjegyezte, hogy jobb tesztszezonja sosem volt a mostaninál.
A Red Bull sokat, a Ferrari rengeteget futott télen, de az utolsó napokon a Mercedes Michael Schumacherrel gyorsabb volt náluk . A német teljesítette a legjobb időt Barcelonában, ahol a legtöbbet, összesen kilenc napot gyakoroltak.
A Merci a végéig szenvedett, így jelenleg is óvatosan optimista, Schumacher dobogós helyeket vár, de azt nem tudja, képes lesz-e folyamatosan nyerni. Csütörtökön viszont már azt mondta, ők lehetnek a Red Bull első számú üldözői.
Így lehet használni Melbourne-ben a mozgatható szárnyat
A FIA csütörtökön véglegesítette az állítható hátsó légterelő alkalmazására Ausztráliában érvényes szabályokat. A pályán két pontot jelölnek ki, az első egy ellenőrző pont, a másodiktól lehet kapcsolni a szárnyat. A 14-es, vagyis az utolsó előtti előtti kanyarnál megnézik, hogy a követő autó egy másodpercen belül van-e ellenfeléhez képest, ha igen, a pilótának fény jelzi a műszerfalon, vagy rádión is szólhatnak, hogy használhatja az eszközt az utolsó, a 16-os kanyar kezdetétől. A bekapcsolás pontos helyét egy aszfaltra festett csík jelzi. Innét 867 méteren át, az első kanyarig maradhat átállítva a légterelő, amivel magasabb végsebességre gyorsulhat a kocsi. Az első kanyarban fékezésre visszaáll alapállapotába, esetleg a pilóta oldja ki.
Az üldözött versenyző ekkor nem használhatja a rendszert, kivétel, ha maga is üldöző is egyben, és szintén másodpercen belül volt az előtte állóhoz képest. (Lásd felső ábra.)
Mindez csak a versenyen érvényes, az edzéseken és az időmérőn bármikor szabadon használható a rendszer. A futam első két körében viszont tilos bekapcsolni.
A Red Bull, a Ferrari, a Mercedes és a Renault jól ment, de az élközelbe várt McLaren kevésbé. Sokszor lerobbantak, lassúak voltak, Lewis Hamilton és Jenson Button nyilvánosan aggódott, így Ausztráliára átépítik a kocsit. A csapatfőnök egymásodperces gyorsulásra számít az egyszerűsítésektől.
A tesztek meglepetése a Sauber volt, de váratlanul nem is tavalyi újonca, Kamui Kobajasi, hanem az idei, a fizetős Sergio Perez. A mexikói vicces kanyarlevágással tűnt föl, de néhány nap múlva ugyanolyan időt futott szabályosan is, és a hosszabb távú eredményekből úgy tűnik, a Sauber nem blöfföl.
A nagy hiányzó és az újak
A télen újra elszaporodtak a fizetős pilóták: a Williamshez érkezett a venezuelai Pastor Maldonado, a Sauberhez a már említett Perez, aki viszont tényleg tehetségesnek tűnik. A Force India Vitantonio Liuzzit ígéretes tesztpilótájára, Paul di Restára cserélte. Az előző újoncok közül Liuzzira lecsapott a Hispania, ami a másik ülést a hosszú évek után - pénzért - visszatérő Narain Karthikeyannak adta. A Virgin a szabadedzéseken tavaly ügyes Jerome d'Ambrosiót léptette elő Timo Glock mellé.
A Renault Robert Kubica ralibalesete miatt kényszerből váltott, a lengyelt legalább felépülésééig Nick Heidfeld helyettesíti. Kubica kiesése sokkoló, az első teszteredmények alapján idén a legjobbak között lehetett volna.
Összességében elmondhatjuk, a favoritok a tavalyiak, a Red Bull és a Ferrari, vagyis Vettel és Alonso. Michael Schumachert konkrétan még nem sorolják oda, de nem lenne váratlan, ha már Ausztráliában tudná tartani a lépést egykori legyőzőjével és utódjával.
Sőt, mivel a stratégia idén állítólag sokkal fontosabb lesz, mint eddig, Schumacher az agytröszt Ross Brawnnal előnyben is lehet a másik némettel és a spanyollal szemben: már a Ferrarinál is többször bizonyítottak együtt, és Brawn azóta sem igen szúrt el taktikát.
A legjobbak közül az nyerhet, aki a lehetséges gumikáoszt kellő ésszel és gyors gondolkodással a maga javára tudja fordítani, és abban Brawnt elég nehéz legyőzni, ami persze a Mercedes és Schumacher - esetleg Nico Rosberg - sikerét is jelentené.