Itt a Hungaroring, amin lehet előzni

2012.11.08. 18:57

Eldőlni látszik, hogy 2016 után is lesz F1 Magyarországon, a Hungaroring képviselői a
hétvégén Abu-Dzabiban megállapodtak Bernie Ecclestone-nal, hogy jövőre meghosszabbítják
a pálya szerződését újabb öt évvel, 2021-ig. Az új szerződés feltétele a pálya átépítése,
egy újabb előzési zóna kialakítása. Hivatalos terveket még nem közöltek az érintettek,
megkérdeztük Wéber Gábor túrakocsi-versenyzőt, a WTCC-s Zengő Motorsport BMW-
pilótáját, egyben az m1 Forma-1-es szakkommentátorát, szerinte mivel lehetne eleget tenni
Ecclestone kéréseinek, és jóval több előzés legyen nálunk. A kérdés a kezdetek óta probléma.

"A lehetőségek száma véges a domborzati viszonyok és a viszonylagos helyhiány miatt is. A
sikán utáni kanyarkombinációhoz semmiképp nem nyúlnék hozzá, technikás és nehéz, a pálya
egyik lényege veszne el, ráadásul sokkal rövidebb is lenne. Lehetne terjeszkedni elméletileg
a pálya belseje felé, de ehhez rengeteg fát ki kellene vágni, tehát környezetvédelmi
szempontból is előnytelen és túl sok extra teret sem ad. A kettes kanyar után talán hamarabb
lehetne indulni a Mansell felé, de abban nem lehet előzni, ráadásul szintén karakteres,
hagyományos kanyarunk, nagy kár lenne érte" - ismertette a korlátozó tényezőket Wéber.

Úgy gondolja, a lehetőség a pálya észak-nyugati részénél található, ami szinte teljesen szabad
terület, végülis kihasználatlan is és nagyjából akadálymentes.

"Amin szerintem érdemes gondolkodni, az a Mansell utáni rész, a pálya bal oldalát övező
terület, ahol az autósmozi is van. Ide lehetne terjeszkedni. Én a Mansell után élesen lefelé
vinném a nyomvonalat egy kanyarkombinációval vagy egy rövidebb egyenessel. Innét újra
jobbra, azaz felfelé fordulnék vissza egy egyenessel, ami vagy hajtűben vagy a malajziai
hátsó egyenesre hasonlító ráfordítóban végződne. A lényeg, hogy olyan kanyar vezessen
aztán jobbra, vissza a mostani pályára, amit többféle íven is lehet venni: bemenet lehessen
próbálkozni kifékezéssel, de aki belülre kerül, az utána hátrányban legyen a sikán felé tartó -
most már hosszú - egyenesben" - magyarázta a pilóta.

A malajziai pálya
A malajziai pálya

Rögtön vázolt még egy verziót is, ami egy keskeny erdősáv átvágásával tovább növelné a
pálya hosszát, és új esélyt adna egy plusz előzési zónára is.

"A másik, hosszabb verzió jobb alsó része lehetne egy nagy, nyújtott jobbkanyar, aminek
gyors a bemenete, de derékszögűbb a kigyorsítása, vagy pedig igazi, nyújtott, gyors S-
kanyar, mint az új silverstone-i részen, ahová nagy tempóval esnek be, és szintén több íven is
megcsinálható."

A két variáció ugyanazon a ponton kapcsolódna vissza a mostani vonalvezetésbe, és
Ecclestone kívánsága a lassítónál teljesülne.

A silverstone-i pálya
A silverstone-i pálya

"Mindkét verzió a sikánnál végződne, itt adódna lehetőség az előzésre. Szerintem ott a
mostani bukótér is növelhető, de az sem baj, ha 20-30 méterrel közelebb hoznánk a lassítót" -
vázolta az F1-szakértő.

Az átalakításba Ecclestone bevonja Niki Laudát, Sebastian Vettelt, Michael Schumachert
és Fernando Alonsót is, így biztosan az fog teljesülni, amit a versenyzők a legjobban
szeretnének. A szerződés-hosszabbítást jövő július végén, a magyar futam hétvégéjén tervezik
aláírni, az építkezés utána kezdődne, és természetesen el kellene készülnie a 2014-es, július
végi vagy augusztus eleji futamra.

A Hungaroring 1986-ban lett kész, azóta kétszer nyúltak hozzá. Pár év után átvágtak egy
lassú sikánt a 2-es kanyar után, 2003-ban a célegyenest hosszabbították meg, és a pálya
vége felé módosítottak egy jobbkanyart. A mostanihoz hasonló jelentősségű változás egyik
beavatkozáskor sem történt.