További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Alakul a vasárnap reggel, Monacóban kirobbant gumitesztbotrány: most került nyilvánosságra, hogy a Mercedes a Spanyol GP után Barcelonában 1000 kilométert, három napot tesztelt a Pirellivel. A Red Bull és a Ferrari hivatalosan tiltakozott emiatt a FIA-nál, és feljelentette a németeket.
A futamot vasárnap épp egy Mercedes, Nico Rosbergé nyerte, de a FIA közölte, a végeredmény hivatalos, az ügyet kivizsgálják, és később döntenek, szankcionálják-e valahogy. A Mercedes-csapatfőnök Ross Brawn állítja, a FIA-val együttműködve kaptak engedélyt a szezon közbeni tesztre, ami az F1szabályzat szerint tilos. Vasárnap este viszont a szövetség azt is közölte, nem adott engedélyt a titkosnak mondott tesztre.
A Merci arra hivatkozott, hogy az istállóknak a Pirellivel kötött szerződésében van egy pont, ami szerint bármikor tesztelhetnek együtt maximum 1000 kilométert. A riválisok azt mondják, hogy ez viszont csak hároméves autóval lehetséges, miközben Hamilton és Rosberg az idei géppel ment. Ráadásul a FIA tisztázta, hogy is szól pontosan a szerződés, és mivel kereste meg a szervezetet a Mercedes május elején.
"A FIA és a Pirelli szerződésében benne van, hogy 1000 kilométert tesztelhetnek bármelyik istállóval, feltéve, ha minden másik istállónak is felajánlják ezt a lehetőséget" - adta ki a FIA.
Ross Brawn erre azt mondta, a Pirelli egy éve kérdezgeti a csapatokat, ki akar velük gyakorolni soron kívül, ám eddig senki nem állt kötélnek - ami ugye eléggé életszerűtlen, ugyanis az F1 másfél éve szinte csak a gumikról szól, a pilóták és mérnökeik képtelenek kiismerni működésüket. Ezt az évet végigpanaszkodta eddig az RBR és a Mercedes, végül utóbbi kihasználta a lehetőséget, aztán a következő futamot meg is nyerte, miközben előtte az szenvedett leginkább a Pirellikkel. Ezek a tények, de azt konkrétan nem tudni, mennyit profitáltak a tesztből, Monaco különlegesen enyhén fogyasztja a gumit, lehet, hogy mindenképp győztek volna.
Az viszont biztos, hogy a FIA nem bólintott rá a Pirelli-Merci-tesztre: "A Pirellinek és a Mercedesnek azt tanácsoltuk, tesztelhet így, feltéve, ha a gyakorlást a Pirelli szervezi és irányítja, és ha az összes többi csapat is megkapja ugyanezt a lehetőséget a sportszerűséget szem előtt tartva". Ezzel a FIA részéről véget is ért a történet, mert pontos helyet, időpontot aztán egyik féltől sem kapott, sőt, egyik sem reagált semmit, hogy akkor most tényleg tesztelnek-e, megkérdezik-e a többieket, vagy mi lesz. Az egész történet elhalt.
Mármint látszólag, mert nagyon úgy néz ki, hogy aztán Barcelonában a Merci ott maradt, miközben a többi csapat összecsomagolt, és hazament - és itt kezd sántítani sztori, illetve indul el afelé, hogy itt nem egy sima gumitesztbotrányról van szó.
Hogy lehet, hogy a többi csapat nem vette észre, hogy a Mercedes és a Pirelli nem pakol, nem kezdi bontani a mobilközpontját? Úgy tudni, az 1000 kilométert a kedvezőtlen időjárás miatt aztán 3 nap alatt tette meg a Mercedes, hogy lehet, hogy ennyi idő alatt senkinek nem tűnt fel, hogy Barcelonában zajlik valami? Az egész teljesen életszerűtlen, az F1-ben semmi nem marad titokban, a feljelentőknek tudniuk kellett, hogy a Mercedes csinál valamit.
Nagyon érdekes továbbá a sztori kipattanásának időpontja is. A Red Bull, a Ferrari és a többiek épp a Monacói GP napjának délelőttjén, épp az egész világot érdeklő, és minden vasárnap reggeli szalagcímet elfoglaló Bajnokok Ligája-döntő után tudták meg, hogy a Merci rosszban sántikált.
Furcsa lenne, ha ez véletlenül alakult volna így, és ezek után merül fel, hogy a riválisok rég tudhattak a Merci lépéséről, csak kivártak, majd támadtak. Na de mi okuk lenne erre? A lehetséges válasz: Concorde-szerződés.
Keveset beszélnek róla, de a Forma-1 idén már a bevételek elosztását és a szabályokat is meghatározó legendás Concorde-szerződés nélkül fut, mert az előző megállapodás tavaly lejárt. Jó féléve Ecclestone, a csapatok és a FIA is emlegette, hogy a tárgyalások jól haladnak, mindenki mindenben egyetért, kivétel egy nagy csapatot: a Mercedest. Concorde-ügyben azóta sincs előrelépés, az F1 látszólag teljes egyetértésben fut, de konkrétan nincs leírva semmi.
Ezzel a botránnyal viszont a Mercedes sarokba szorul, hiába szállít motort három istállónak is, és az F1 egyik legmeghatározóbb tényezője, egyetlen nagy gyári csapata - a különleges - Ferrari mellett, most védekezésre és magyarázkodásra kényszerül. Pláne, hogy a hírek szerint Jean Todt FIA-elnök nagyon kiakadt a teszten, ami nem sok jót jelent a következményekre nézve.
A Merci ezek után nem lesz alkupozícióban, pláne, hogy egy olyan szabályt sértett meg, aminek a törléséért a Ferrari évek óta lobbizik: Montezemolo elnök a szezon közbeni tesztelés eltörlésével is magyarázza, hogy emberei immár öt éve nem nyerték meg a világbajnokságot. Minden fórumon elmondja, újra engedni kellene a teszteket.
Ki is zárhatjuk, hogyha a Pirelli nekik felajánlja a tesztlehetőséget, visszautasították volna, inkább az lenne életszerű, ha valakinek a kérésére utasították volna vissza, nem csak ők, de a többi istálló is: a háttérben, ahogy mindig, Bernie Ecclestone állhat, akinek a legfontosabb lenne az új Concorde-szerződés aláírása.
Mindez persze egyelőre feltételezés, ami fix, hogy a monacói versenyfelügyelők továbbították a feljelentést a FIA-nak, ami az ügyet a Nemzetközi Bíróság elé viszi. Döntés később, de hamarosan, a szankciókról pedig keveset tudni, bár józan ésszel egy megfelelő büntetés van, a futameltiltás. Pontlevonással vagy mondjuk Rosberg utólagos monacói kizárásával értelmetlen és haszontalan lenne sújtani a Mercedest, illetve annak pilótáját.