További Forma-1 cikkek
- Max Verstappen megkoronázta vb-címét: a kaotikus Katari Nagydíjon is a dobogó tetejére állt
- Max Verstappentől elvették a pole-pozíciót Katarban
- A Katari Nagydíj időmérőjén megint előjött a zseni Max Verstappenből
- Az utolsó métereken adta át a győzelmet Norris a katari sprintversenyen
- Sergio Pérez ismét betlizett, Lando Norris nyerte a katari sprintkvalifikációt
Komolyan veszi a FIA az állandó rajtszámok kiosztását a Forma-1-ben: a szervezés máris megkezdődött, a sajtófőnök kapcsolatba lépett közvetlenül a pilótákkal, hogy istállóik még véletlenül se - vagy legalábbis nehezebben - tudják befolyásolni őket, amikor megjelölik, milyen startszámmal akarnak indulni F1-karrierjük további részében.
Az új szabály értelmében mindenkinek meg kell jelölnie három számot, amivel legszívesebben versenyezne, ha szabad, övé az elsőnek választott, ha többen is pályáznak rá, a világbajnokságban idén előrébb végzett viheti.
Az 1-est nem osztják ki, az automatikusan a világbajnok Sebastian Vettelé, ha akarja - választhat mást is 2 és 99 között ő is, de furcsa lenne, ha lemondana kedvencéről, amivel az utóbbi három évben indult.
A maradék 98 darab számon veszekedhetnek a többiek, de mielőtt megnéznénk, ki melyiket szeretné, idézzünk fel pár érdekes számot az F1 történetéből.
Mivel nyerték a legtöbb futamot és világbajnokságot? Jó ómen Vettelnek, hogy az 1-essel, 179 GP-t és 12 vb-t. Az 5-ös várhatóan kapós lesz, az a második legsikeresebb 129 futamgyőzelemmel és 9 világbajnoksággal. Meglepő lehet, de jó még a 2-es is, a harmadik legtöbbet nyert szám: 83 GP-siker, de csak 3 vb, mindegyik Alain Prosttal.
Mik a legszerencsétlenebb számok? A 22-es és a 15-ös: előbbivel 274-szer, utóbbival 273-szor estek ki. Nem túl kedvező a 2-es sem 221 géphibával, miközben az 1-es csak 163-szor robbant le. (Ez azért is érdekes, mert az 1-es és a 2-es mindig csapattárs volt.)
A 22-es viszont Lewis Hamiltonnak és Jenson Buttonnak is szerencsés, ezzel nyerték egyetlen vb-címüket, pont egymás után, 2008-ban és 2009-ben.
Eddig a konstruktőr-vb végeredményének sorrendjében osztották a számokat, kivétel az 1-2-t, mert azt a világbajnok pilóta istállója vitte. Ki volt az, aki legtöbbet versenyzett ugyanazzal a számmal? Jacques Laffitte: 176 futamából 132-n a 26-ossal ment.
Néhány versenyző már jelezte, mit akar. Nico Rosberg első körben a 6-ost, mert apja, Keke Rosberg azzal lett világbajnok 1982-ben. Sergio Perez a 11-est, ám úgy tudni, ezt Kimi Raikkönen fogja elvinni, mert ez volt kedvencének, James Huntnak a száma, amikor 1976-ban megnyerte a vb-t. Meg amúgy is, két 1-es az mindig menő.
Fernando Alonso gokartban 14-essel ment, könnyen lehet, hogy ezt választja, míg Hamilton állítólag a 12-est szeretné: talán mert ez volt bálványa, Ayrton Senna száma évekig, és ezzel nyerte első világbajnokságát is a brazil, 1988-ban.
Valtteri Bottas Twitteren a 77-est jelölte meg, mivel jól nézne ki Bo77asként, Jean-Eric Vergne azt twittelte, hogy a 25-ös, a 21-es vagy a 27-es kéne neki. Daniel Ricciardo a motorzseni Valentino Rossi nagy tisztelője, nem tudni, elkéri-e a 46-ost.
Valószínűsíthető, hogy a népszerű számok elkelnek: az 5-ös Mansell és a győzelmi faktor, a 23-as a szupersztárok - Jordan, Beckham -, a 27-es Gilles Villeneuve miatt, illetve érdekes, hogy a pikáns 69-est elviszi-e valaki. (MotoGP-ben az exbajnok Nicky Haydené ez a szám 10 éve.) Biztosan nem marad ki a menő 7-es és a 9-es, ahogy a 99-es sem.
Mivel az egész mezőny 1979 és 1994 között született, valószínű, hogy ebből a periódusból is akad majd rajtszám 2014-ben.
A végleges leosztás január-február környékén derülhet ki a márciusi szezonkezdet előtt, addig, amint az F1 sajtófőnökétől megtudtuk, "minden titkos".