További Forma-1 cikkek
- Coming out után: mutatjuk, ki Ralf Schumacher párja
- Közösségi oldalán coming outolt a hatszoros F1-es futamgyőztes Ralf Schumacher
- Bejelentést tett az FIA az F1-es sprintfutamokról
- Lando Norris útját járhatja az F1 felé száguldó magyar tini
- Lewis Hamilton majdnem három év után győzött: behúzta hazai versenyét, a Brit Nagydíjat
A Toro Rosso-főnök Franz Tost kritizálta elsőként, igen határozottan a Forma-1-es autók idei csúnya orrait, aminek kialakítására a FIA-szabályzat kényszeríti a mérnököket. Mivel a kocsi orrának meghatározott távolságra kell lennie a földtől, utána viszont nincs kikötve, hogyan kell folytatódnia, a szakemberek rafináltabbnál rafináltabb módszerekkel igyekeznek a levegőt az autó orra alá juttatni, hogy minél nagyobb leszorítóerőt érjenek el - ez eredményezi az agyament megoldásokat.
"A Forma-1-es autóknak jól kell kinézniük, de ezek csúnyák. Mielőbb szabadulnunk kell tőlük" - mondta az Autosportnak Tost, aki nagyon reméli, 2015-re változnak az előírások.
A Red Bull bemutatása után csatlakozott hozzá Adrian Newey, a világbajnok istálló technikai igazgatója is, aki kocsiján a legesztétikusabban igyekezett megfeleleni a szabályoknak és a leszorítóerős követelményeknek is: az RB10-es néz ki a legjobban a mezőnyben. Szó nélkül viszont ő sem állhatta meg.
"Szégyenteljes, ha az előírások csúnya megoldásokat követelnek, amint azt látjuk, pár már bemutatott autónál. Elméletileg olyan kocsit kell terveznünk, ami a legjobb teljesítményt nyújtja, kinézettől függetlenül. Nekem viszont számít a gép esztétikája, formája, a hangja, mind része a Forma-1-nek. Nagy kár, hogy az autók csúnyák."
Newey viszont a szépségnél egy sokkal fontosabb kérdésre is rávilágított az alacsony orrokkal kapcsolatban, a biztonságra.
"A szabályt azután vezették be, hogy egy FIA-kutatás kimutatta, az alacsony orr csökkenti annak esélyét, hogy egy kocsi ütközéskor felemelkedjen a levegőbe, mint például Webber valenciai bukásánál, amikor Kovalainenbe szaladt bele pár éve. Azt kell mondanom, aggódom, hogy most az ellenkezője fog történni, az autók gyakorlatilag tengeralattjáróként fúródnak a másik alá. Vagyis ha hátulról belefutsz valakibe, a hátsó bukóstruktúra alá kerülsz, ami szerintem sokkal rosszabb kimenetellel járhat" - figyelmeztetett Newey.
Konkrétan arra gondol, hogy eddig a levegőbe repülő autó simán visszaérkezett a földre, és még ha fejen is landolt - mint Webber is -, a versenyzőt megvédte a pilótafülke. Ellenben elölről a versenyző fejét nem védi semmi, ha a másik kocsi alá megy, a sisak találkozik a kasztnival, aminek tragikus következményei lehetnek.
Newey már múlt ősszel figyelmeztette a FIA-t a ronda és veszélyes orrokra, de a szövetség nem tett semmit, hogy megelőzze azok gyakorlati alkalmazását.