További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Elhalkult pár nappal az Ausztrál Nagydíj után a Daniel Ricciardo kizárása körüli vita, de az ügynek messze nincs vége, az RBR fellebbezett pilótájának törölt 18 pontjáért. Április végén ül össze a FIA, hogy megvitassa a történteket, de a The Timesnak Charlie Whiting, a FIA technikai ellenőre már most további részletekkel szolgált.
"Kétszer szóltunk nekik az időmérő után, majd az ötödik körben a versenyen is, hogy alkalmazkodjanak a szabályokhoz. De a saját számításaikat választották, amelyek alapján azt állítják, a határon belül maradtak. Ha követték volna az utasításunkat, nem lenne probléma, és nem büntettük volna meg őket."
A lényeg: Ricciardo autójában a FIA átfolyásmérője az istálló szerint fals adatokat mutatott, ezért mikor a FIA jelezte nekik, úgy vélik, túlfogyasztanak, ők megtagadták a módosítást. Mint kiderült, azért, mert ez mintegy 25 lóerős teljesítménycsökkenéssel járt volna. A probléma alapja, hogy az eszköz, amit a szövetség hivatalosnak ismer el, plusz-mínusz 5 százalékos eltéréssel dolgozik, ami ilyen profi szinten rengeteg: 25 lóerő győzelmekről, dobogós helyezésekről dönthet, de míg a többi csapat engedett a FIA kérésének, és állította a befecskendezésén, a Red Bull nem. Állítják, biztosak a saját méréseikben, és feltételezhető, hogy világbajnokokként elnézőbb bánásmódra számítottak a felügyelőktől.
Azok viszont nem kivételeztek Ricciardóval, és bár a versenyző semmit nem tehetett, nem is tudott az extrafogyasztásról, a végén ő szívott leginkább, elvették élete első dobogós helyét, kizárták a futamról. A FIA magyarázata szerint emberi ballépés okozta a Red Bull, illetve Ricciardo bukását: "Természetesen, ha a szenzorunk tönkrement volna, más lenne a helyzet. Viszont ez egy emberi hiba, mert mindenük adott volt ahhoz, hogy idomuljanak az előírásokhoz".
A Totalcar elemzéséből az tűnik ki, hogy Ricciardo és a csapat hideg vizet ihat a 18 pontjára, ám az F1-ben volt már a mostanihoz hasonló eset, amikor az azonnali kizárást visszahelyezés követte, illetve félig. Az 1995-ös Brazil GP után, majdnem pont 19 éve, Michael Schumacher Benettonjában és David Coulthard Williamsében szabálytalan benzinre bukkantak, rögtön kizárták őket. Később viszont tüzetesebben megvizsgálták az üzemanyagot, és kiderült, az nem adhatott teljesítménytöbbletet, így a pilóták visszakapták az első, illetve második helyüket, valamint pontjaikat, az istállók - amik nem a szabályos benzint betöltötték -, nem.
A mostani ügy könnyen lehet, hogy ugyanilyen irányba fordul, mert nagyon hasonlónak tűnik. A Red Bull állítja - és Whiting is elismeri -, hogy a FIA átfolyásmérője bizonytalan, ők viszont bizonyítani tudják a befecskendező adataiból, hogy nem lépték túl a 100kg/órás határt a benzinadagolásuknál. Vagyis ebben a helyzetben teljesen szabályosan ment végig a futamon Ricciardo, semmilyen előnyhöz nem jutott, arról pedig nem tehet, hogy a FIA-nak a csapata nem engedelmeskedett. Vagyis az ideális büntetés itt is az lenne, ha a pilóta megkapná megérdemelt pontjait (és dobogóját), a renitens Red Bull Racing pedig elveszítené azt.