Könyörgünk vagy lopunk, ha kell!

2014.04.17. 13:45
Április 11-én, pénteken bejelentette az FIA, a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy elfogadták az amerikai Gene Haas csapatának jelentkezését a Forma-1-be. Ezzel közel 30 év után újra lesz amerikai istálló az F1-ben. Ám lehet, hogy ennyivel nem érik be, hiszen a hírek szerint további két csapattal is tárgyalnak. Haasék már biztos belépők, de készen lesznek-e 2015-re, és viszik-e magukkal az F1-be Danica Patricket?

Idén, 2010 után először, új csapattal bővül a Forma-1, miután a NASCAR-ban is érdekelt Gene Haas csapata megkapta az engedélyt az FIA-tól a csatlakozásra. Ezzel jövőre akár 24 fős is lehet a mezőny, de ehhez az is kell, hogy az amerikai elképesztően gyorsan, alig kilenc hónap alatt elkészüljön minden fejlesztéssel.

Milliárdos, de nem hobbicsapatot csinál

A felvétel előtt hosszas procedúrán kellett átmenniük, a tervektől kezdve a pénzügyekig mindent vizsgáltak. Utóbbival persze nem volt gond, Haas privát cége, a CNC-marókat gyártó Haas Automation nagyjából egymilliárd dolláros bevétellel zárta 2013-at. Ezt vélhetően már Bernie Ecclestone-ék is tudták előre, nem véletlen, hogy az F1 83 éves ura eredetileg befektetőként akarta csak beengedni Haast, ő azonban kitartott amellett, hogy saját csapata legyen.

A cége mellett résztulajdonosa a NASCAR-ban szereplő Stewart-Haas Racingnek (SHR), mellyel 2011-ben bajnok lett társa, Tony Stewart. A motorsportos múlt tehát megvan, sokkal komolyabban, mint az F1-be 2010-ben csatlakozó, már megszűnt HRT-nél, az azóta Marussiává váló Virginnél vagy a mai Caterham elődjeként belépő Lotusnál volt.

Haas vélhetően nem is tűrné el azt, hogy csapatával öt idényen át egyetlen pontot se szerezzen az F1-ben, mint a Marussia vagy a Caterham teszi ezt, bár a NASCAR-ban sem alakultak túl jól számára az első évek: 2002-2008 között 248 Sprint Cup-versenyen csak egyszer voltak a legjobb ötben. Viszont Stewart érkezése után 420 futamból 21-et meg is nyertek.

Az indulás az F1-ben sem könnyű, az elmúlt 25 évben csak három, a nulláról felépített csapat jutott el futamgyőzelemig:

  • Az 1997-ben Stewart Grand Prix néven indított Red Bull
  • 1991-ben a Jordan, ami mára Force Indiaként versenyez
  • az 1993-ban kezdő Sauber, amely BMW-ként ért fel a csúcsra

Haasnak a pénz és a tapasztalat mellett van más előnye is: az ő tulajdonában van a Windshear, Amerika legnagyobb szélcsatornája, ahol akár 290 km/h-val is tudnak tesztelni a gördülő talajon - 2008 óta több F1-csapat is megfordult itt, mutatva, hogy milyen fontos ez a létesítmény. Ekkora szélcsatornából egyébként összesen 3 van az egész világon, és ez az egyetlen, amely kibérelhető privát használatra.

Gene Haas a Haas Formula első sajtótájékoztatóján. A háttérben Günther Steiner csapatfőnök
Gene Haas a Haas Formula első sajtótájékoztatóján. A háttérben Günther Steiner csapatfőnök
Fotó: Jared C. Tilton / AFP

Fő motivációja viszont nem is elsősorban az, hogy minél jobb eredményeket érjenek el: leginkább piaci eredményeket szeretne látni. Haas ugyanis azt akarja az F1-ben való indulással elérni, hogy cége, a Haas Automation megduplázza bevételét, vagyis a mostani egyről kétmilliárdra növelje azt.

Hiába pehelysúlyú, nem viszik Danicát

A 2015-ös indulás még messze, egyelőre nem lehet tudni, hogy kik vezetik a két Haas-autót. A találgatás persze egyből megindult. Az SHR négy NASCAR-pilótája közül Kurt Busch máris jelezte, hogy 35 évesen idősnek érzi már magát az F1-hez, de a tesztelésről nem, hogy nem zárkózna el, de egyenesen ki sem hagyná. Kevin Harvick és Tony Stewart nála is idősebb, így ők sem tűnnek igazán jó jelöltnek.

Danica Patrick versenyzőnő már érdekesebb esetet jelenthetne. Bár Lella Lombardi 1976-os szereplése óta nem indult F1-futamon nő, és Giovanna Amati 1992-es próbálkozása óta maximum tesztig jutott el, a jelenlegi NASCAR-os komoly tapasztalattal bír. Korábban az IndyCar-ban is indult, 45 kilós súlyával pedig ideális lenne a súlykorlátozás miatt.

Ennek ellenére azonban Haas nem számol vele, mert túl nehéznek tartja a váltást NASCAR-ról F1-re, ráadásul már azt is elhatározta, hogy milyen összeállítást tervez csapatánál: egy fiatal, lehetőleg amerikai pilóta mellé egy rutinos versenyzőt szerződtetne, ideális esetben olyat, akinek már az idei motorokkal is van tapasztalata, vagyis a jelenlegi mezőnyt is pásztázza.

Előbbi pozícióra a jelenlegi egyetlen F1-es szuperlicenccel rendelkező, 22 éves Alexander Rossi, vagy a vele egyidős Conor Daly pályázhat. Rossit ugyan szerződés köti a Caterhamhez, de ha nem kap náluk ülést, könnyen el tudják majd csábítani. Mindketten eljutottak a GP2-ig, sőt F1-autót is vezettek már, így ha az amerikai piacon szeretne erősíteni Haas, alighanem közülük választana.

Danica Patrick hiába váltott sikerrel az IndyCarról NASCAR-ra, az F1-be már nem engedi el Haas
Danica Patrick hiába váltott sikerrel az IndyCarról NASCAR-ra, az F1-be már nem engedi el Haas
Fotó: Ronald Martinez / AFP

Utoljára egyébként 2007-ben volt amerikai versenyző az F1-ben, de Scott Speed sem a Red Bullnál, sem a Toro Rossónál nem alkotott emlékezeteset. A jelenlegi 22 fős mezőny jó része nehezen mozdítható, bár a kisebb csapatoktól könnyen szerezhetnének pilótát, sőt szakmai portálok a jelenleg sauberes Esteban Gutierrez leigazolását sem tartják kizártnak.

A technikai stáb összetétele legalább ennyire lényeges lesz, és úgy tűnik, a legfontosabb emberét már ki is választotta Günther Steiner személyében. A korábban a Jaguarnál és a Red Bullnál is megfordult német lesz ugyanis a csapatfőnöke, a további stáb összeállítása pedig az ő feladata lesz.

Az amerikai piacra is épít

Amellett, hogy elsődlegesen saját cégének népszerűsítésére használná F1-csapatát Haas, a siker szempontjából erősen épít az amerikai piacra is. A 2012-es austini futammal öt év kihagyás után tért vissza az Amerikai Nagydíj. Jelenleg tervben van egy futam New Jersey-ben is, sőt az F1 a Long Beach-i versenyt is szeretné visszahozni, így két, vagy akár három nagydíj is lehet az Egyesült Államokban.

Ezen felül pedig egyetlen amerikai F1-csapatként Haas a szponzorokat is kiaknázhatná, akikkel jelentősen csökkenthetné saját költségeit a projektben.

Ezt nehezíti majd ugyanakkor, hogy a Haas Formula a NASCAR-csapat központjának szomszédjában, az észak-karolinai Kannapolisban dolgozik majd, míg a képzett szakemberek túlnyomó többsége Európában lakik, hiszen az összes többi csapat európai központban működik.

Két hónapjuk van mindenre

Az FIA nagyjából júniusra vár tőlük konkrét választ arra, hogy 2015-ben, vagy 2016-ban indulnának-e először. Ez Gene Haas szerint pont a határon van. „2015 túl közel, 2016 pedig túl messze van” - fogalmazott hétfői sajtótájékoztatóján az amerikai tulajdonos, bár szavai alapján úgy tűnt, hogy mindent elkövetnek majd azért, hogy már jövőre ott legyenek a mezőnyben.

Ha kell, akkor könyörögni, kunyerálni és lopni fogunk, hogy készen legyünk az első futamra.

Az már biztosnak tűnik, hogy a Dallarát szerződtetnék arra, hogy kasztnit építsen nekik. Az olasz cég rengeteg versenyosztályban, köztük a Formula-3-ban, az IndyCarban, a GP2-ben és a World Series by Renault-ban épít autókat, de ők készítik a 2015-ben induló Formula-E kocsijait is. A Dallara korábban már készített F1-kocsikat is, először 1988-ban a BMS Scuderia Italiának, legutóbb pedig 2010-ben a Hispania Racing Teamnek (HRT).

Hosszabb távon az a cél, hogy a Dallarától tanulva idővel saját kocsit építsenek majd, de ehhez elengedhetetlen 1-2 évnyi tapasztalatszerzés az amerikaiak szerint, akik több szakembert is küldenek majd az olasz céghez.

A váz mellett a motorszállító is kérdéses. Haas mindenképpen az idén teljesítő három gyártóból választana, vagyis nem számol a jövőre a McLarennel visszatérő Hondára - igaz, lehet, hogy a Honda a wokingi csapat kivételével másnak nem is adna a motorból. A Renault-Ferrari-Mercedes-hármasból az utóbbi kettőből az egyik lesz a befutó (a Renault-nak egyelőre élő szerződése van a maximális négy csapattal, míg a McLaren jövőre már nem Mercedes-motorral indul majd).

Ha csak az idei eredményeket nézzük, a Mercedes lehet előrébb, de Haashoz közeli források úgy tudják, inkább a Ferrarival szerződnének. Haas szerint ez legkésőbb 4-6 héten belül kiderül, hiszen az autó fejlesztését is ehhez kell igazítani, és alig van idejük.

Ha júniusig nem áll össze a kép, és elérhetetlennek tűnik a 2015-ös indulás, a Haas Formula egy évet halaszthat is, bár ez komoly anyagi veszteség lenne a csapatnak a megkezdett fejlesztések miatt. Bernie Ecclestone szerint nagyjából 1 milliárd dollárba kerül egy F1-csapat első négy éve, ennél többet pedig aligha áldoznának az amerikaiak az indulásra.

Jöhet a 24-26 autós F1?

Múlt pénteken, amikor Bernie Ecclestone még a hivatalos bejelentés előtt elismerte, hogy elfogadták Gene Haas jelentkezését, arról beszélt, hogy további két csapattal tárgyalnak a bővítésről. Ha mindenki átmenne a rostán, és el is tudna indulni jövőre, akkor akár 28 fős is lehetne a mezőny, erre viszont nagyon kicsi az esély.

Az F1 nem az amerikaiak sportja

A Forma-1-ben eddig összesen hét amerikai csapat volt: a Tec-Mec (1959), a Kurtis (1959) a Scarab (1960), az Eagle (1966-69), a Parnelli (1974-76) és a Penske (1974-77). Ezek együtt hetven futamon indultak, győzni csak az Eagle és a Penske tudott, mindkettő egyszer. Utoljára az 1977-es idényben indult tisztán amerikai autó. Az 1985-ben indított Team Haas (más néven Haas Lola, mely Carl Haas nevéhez kötődik, akinek nincs köze Gene Haashoz) alig másfél idényt élt meg az F1-ben, hiába tették Európába a központjukat.

2010-ben feltűnt a US F1 is, sőt, engedélyt is kapott az FIA-tól a csatlakozásra, végül leállították a projektet. A US F1-et egyébként részben az a Ken Anderson vezette volna, aki Haas NASCAR-csapatának technikai igazgatója volt korábban, és szintén Észak-Karolinában lett volna a központjuk.

Haas már most is azt mondja, hogy nagyon szoros a határidő, így ha egy másik csapat jelentkezését később fogadnák el, nekik még kevesebb idejük lenne arra, hogy elkezdjék a fejlesztéseket. De ki lehet a két titokzatos jelentkező?

Az egyiket Forza Rossa néven említette Ecclestone – ez pedig könnyen lehet, hogy a HRT-vel már egyszer befuccsolt román csapatfőnök, Collin Kolles új próbálkozását takarja. A Forza Rossa maga egyébként egy bukaresti Ferrari-kereskedés, így akár már a motorszállítója is meglehet Kollesnek, akinek a terveit román üzletemberek is támogatják.

A másik csapatról viszont még ennyi információ sincs. Egyes források szerint a szerb Stefan GP tulajdonosa, Zoran Stefanovich próbálkozott volna újra az F1-ben indulással, ám nem talált megfelelő motorszállítót, így felhagyott a projekttel. Stefanovich egyébként már 2010-ben is szeretett volna egy csapatot, ám végül nem sikerült megegyeznie az akkor távozó Toyota megvásárlásáról.

Hogy az újból befuccsolt próbálkozásra gondolt-e második csapatként Ecclestone, vagy valaki nagyon jól tud titkot tartani, azt nem tudni, azt ellenben igen, hogy a Caterham és a Marussia jövője sem biztos.

Előbbi főnöke, Tony Fernandes megelégelte, hogy öt év alatt egyetlen pontot sem szerzett istállója, és ultimátumot adott nekik: ha idén sem jön össze legalább egy 10. hely, akkor kiszáll az F1-ből. A Marussiánál ugyanakkor anyagi problémák vannak, a sportkocsikat gyártó orosz cég be is csődölt márciusban, igaz előtte még gyorsan szétválasztották a versenysportrészleget az anyacégtől, így az egyelőre megmenekült.

Montoya szerint őrültség az ötlet

A korábbi F1-pilóta, jelenleg az IndyCarban versenyző Juan Pablo Montoya szerint egyenesen őrültség, hogy egy Forma-1-es csapat működőképes legyen Amerikában. "Még őrültségnek sem lehet nevezni, egyszerűen értelmetlen az elképzelés, hogy Amerikában működhet egy F1-csapat. Senki sem fog Angliából Charlotte-ba költözni. Európában vannak a szurkolók, ezért a futamok többsége is ott lesz mindig" – mondta a kolumbiai.

Montoya jelenleg annál a Team Penske-nél versenyez, amely 1974–76 között az F1-ben is próbálkozott, de kudarcba fulladt a kísérlet, így könnyen lehet, hogy csak a vezetők keserűsége beszél belőle. Haas mindenesetre bizakodó és eltökélt, bár rengetegen szkeptikusan fogadták a projektjét.

Sőt Ecclestone eredetileg Haast is csak befektetőnek akarta megnyerni az egyik, anyagi problémákkal küzdő csapat mellé, így könnyen lehet, hogy végül Kolles sem kap új istállót, hanem az egyik mostaniba szállhat majd be. A bővítés helyett tehát lehet, hogy csak a szinten tartás a cél – ha ugyanis kiszállna a Caterham-Marussia párosból egy, egyet pedig átvenne Kolles, maradna az idei 11 csapatos mezőny jövőre is - feltéve, ha Haasék időben elkészülnek a kocsival.