Jácint
16 °C
31 °C

Massa-Perez: anyázás, balhé, de ki hibázott?

2014.06.10. 17:30
Az általában megszokott az F1-ben, hogy pilóták belülről, ráadásul a pillanat hevében tévesen ítélnek meg egy-egy balesetet, az már kevésbé, hogy tapasztalt mérnökeik még napok múlva is furcsaságokat nyilatkoznak és egymásra mutogatnak. Az utóbbi évek egyik legkomolyabb karambolja volt a hétvégi Kanadai Nagydíjon.

Nem hogy nem nyugodnak le a felek a vasárnapi hatalmas Massa-Perez bukás után, szinte csak most jönnek bele: egymásra kiabál Massa mérnöke és a Force India csapatfőnöke, illetve Sergio Perez. Ráadásul főként butaságoknak, de legalábbis erős csúsztatásoknak tűnő dolgokat.

A tények: a Williams és a Force India az utolsó körben ütközött, amikor Massa hátulról belement Sergio Perezbe. Perez úgy látta, "Massa egyszerűen belefutott" az ő autójába, Massa meg úgy, hogy "Perez veszélyesen manőverezett", mert a kanyar felé irányt váltott, és visszahúzott elé - teljesen normális, hogy véleményük ellentétes. A felügyelők Perezt találták szabálytalannak, és büntették öt rajthellyel a következő, osztrák futamra. Ő ment ugyan elöl, de állítják, jelentősen balra mozdult, ez okozta a súlyos balesetet.

Mindketten megúszták, de Rob Smedley, Massa Williams-mérnöke vádaskodni kezdett, állítja, nagy hiba volt a Force Indiától pályán hagyni Perezt, miközben tudták, autója már alkalmatlan a versenyzésre.

"Perez nagyon nagyon korán fékezett. Vagy szándékosan mozdult balra, vagy a fékproblémái miatt, fogalmam sincs. Azt hiszem, már a 67. körben arról beszélt, hogy elment a hátsó fékje. Azt mondták neki, folytassa, ha tudja, ha meg nem, menjen a boxba, pedig szerintem a meghibásodása kurvára javíthatatlan volt. Hogy miért hagynak a pályán autót ilyen hibával, nem tudom megérteni. Láttak két csapatot, akik tudják, mikor kell feladni. Az egyik a miénk volt, megmondtuk Valtteri Bottasnak, hogy kímélje a motorját és a fékeit, lassítson le, mert a fékjei veszélyesek. Pontokat veszítettünk, ilyen az élet. És ott van Lewis Hamilton és az ő fékjei, ki kellett állnia. A srác a vb-ért küzd, és megáll. Nagy mázli, hogy nincs súlyos sérült" - mondta Smedley.

Erre Perez így vágott vissza: "Az autó pár módosítás után tökéletesen vezethető volt, és ezt bizonyítottuk is, egészen, míg ki nem ütöttek minket. Más kocsik is hasonló állapotban voltak, sokkal de sokkal hosszabb ideig, mint a miénk, mégis simán célba értek. Ha valaki azt hiszi, hogy két Red Bullt magunk mögött tudunk tartani végleges hibával, azt félrevezették. Massa egyszerűen nekem jött. Rengeteg hely volt a bal oldalamon, nem értem, miért kellett kicentiznie".

Perez főnöke, Otmar Szafnauer pedig így védte pilótáját: "Massa belülre ment, előzni próbált, aztán eszébe jutott, fenébe is, itt nem lehet előzni, hadd húzódjak vissza a versenyívre! És neki ment Sergiónak. Hány előzés is volt az első kanyarba? Nulla? Miért is? Mert ott nem lehet!"


Akkor nézzük tételesen a fent elhangzottakat. Smedleytől: "Perez meghibásodása javíthatatlan volt". Mivel legalább három körön át alig volt lassabb, mint Vettel és Massa, és Vettel is csak nehezen tudott túljutni rajta, egyértelmű, hogy Perez hibája nem volt menthetetlen, legalábbis a célt simán elérte volna. Ahogy maga Perez is mondta, a kocsi vezethető volt, és abban is teljesen igaza van a mexikóinak, hogy többen az övénél szétesettebb géppel értek be. Pontosan ilyen volt Bottas a másik Williamsben, akit Smedley szerint ők bölcsen kivettek a csatából - közben pedig ugye csak azt mondták, kímélje a kocsit, és menjen végig, eszükben nem volt leállítani - Bottas 7. is lett 23 mp hátránnyal.

Smedley szerint Hamilton autója olyan volt, mint Perezé vagy épp Bottasé. Ezek szerint nem látta, hogy Hamilton az utolsó körén már szinte egy kanyart sem tudott bevenni, később pedig az is kiderült, a Mercedesben beesett a fékpedál, így az angolnak mindenképp be kellett fejeznie, mert nem gyengélkedett a fékje, hanem konkrétan nem létezett. Életveszélyes lett volna maradnia, már csak önmaga miatt is.

Perez ellenben azzal védekezett, hogy ő az elgyengült kocsijával is maga mögött tartotta a Red Bullokat - ami persze nem igaz, miután beszólt, hogy baj van, egy kör múlva Daniel Ricciardo, kettő múlva Sebastian Vettel ment el mellette, vagyis képtelen volt fogni őket. Ha nem is könnyen, de megelőzték, miközben előtte 20 körön át tényleg biztosan tartotta őket.

Szafnauer feltételezése pedig arról, hogy Massa meggondolta magát, mert eszébe jutott, hogy az 1. kanyarban előzni képtelenség, teljes nonszensz. Már csak azért is, mert épp Perezt előzte az első kanyarban Ricciardo a Force India kiesése előtt pár körrel. Ricciardo nyerte egyébként a futamot.

Ami a lényeg és igaznak tűnik a nyilatkozatokból: ha mozdult balra minimálisan Perez, ha nem, érthetetlen, Massa miért centizett, mikor ott volt neki a belső íven vagy kétautónyi hely. Simán mehetett volna biztosra, a Force India vezethető volt ugyan és célba érni képes, de a dobogóért sokáig és komolyan harcolni vele már nem lehetett, kanyarok kérdése volt az előzés. Természetesen persze utolsó kör volt, így Massa kapkodása is érthető.

Nem véletlen egyébként, hogy épp Massa és Perez hozta össze az utóbbi évek legkomolyabb, pilótahibából adódó ütközését, mindkettejüknek van előéletük, ráadásul nem évekkel ezelőttről, hanem tavalyról.

Sergio Perez 2013-ban az überelhetetlen Pastor Maldonado mögött a legproblémásabb pilóta volt. Kimi Raikkönennel például többször is koccant, kétségtelen, hogy gyors, de necces helyzetben hajlamos szerencsétlenül dönteni. Volt még vagy féltucat kicsúszása, karambolja egyedül is, edzésen, versenyen egyaránt. Valószínűleg emiatt is tölthetett mindössze egy szezont a McLarennél, ami 2012 végén szerződtette, 2013 végén meg is szabadult tőle. Nem is kapott volna állást az F1-ben, ha nincs többmilliós mexikói szponzora, egy mobiltársaság, ráadásul az állami, ami befizette a Force Indiához. Ennek ellenére idén kiválóan teljesített, folyamatosan verte - ha nem is sokkal - a nála többre értékelt, és nem fizetős Nico Hülkenberget.

Felipe Massát ugyanúgy elküldték az előző szezon végén, mint Perezt. Őt a Ferrari rúgta ki mintegy 10 év után, és a Williams dobott neki mentőmellényt. Sir Frank Williams mindig is nagy rajongója volt a braziloknak, ő még Massában is látott fantáziát - mint kiderült, joggal, mert ő is jól vezet ebben a szezonban.

Tavaly viszont súlyos megingásai voltak, mint például a megmagyarázhatatlan monacói esete, amikor a célegyenesben vezette a falnak a Ferrarit. Egy még lehetett volna véletlen, csakhogy Massa az utolsó szabadedzés után másnap a futamon megcsinálta ugyanott, ugyanazt, olyan helyen, ahol ember a szalagkorlátnak még nem rohant. Teljesen elbizonytalanodott.

A csapatvezetők túlfűtött és félrevezető véleménynyilvánítása viszont már furcsább, főleg hogy nem a verseny napján, a pillanat hevében nyilatkozták, hanem az Autosport mintegy másfél nappal később számolt be furcsa megállapításaikról.

A relatíve fiatal, 40 éves Smedleyről tudni kell, hogy Massával a végletekig elfogult, közel tíz éve a versenymérnöke, a Ferrarinál 2008-ban majdnem világbajnokságot nyertek együtt, és annyira összenőttek, hogy Massa távozása után követte versenyzőjét a Williamshez.

Otmar Szafnauer az F1 egyik megbecsült menedzsere, kisebb megszakításokkal 15 éve dolgozik a Forma-1-ben, bő 20 éve az autósportban. A BAR-Honda és a befulladt Honda-projekt vezetője volt az F1-ben, sikereit a Force Indiánál érte el, amit 2010 óta vezet, igen ügyesen. 1991-ben Forma-Fordban próbálkozott versenyzőként a most 49 éves, román-német származású, de amerikai állampolgárságú, mérnöki végzettségű szakember. Nem tudni, hogy jutott arra a következtetésre, hogy Massa meggondolta magát, illetve, hogy az első kanyarban nem lehetett előzni - valóban nem volt ott sok sikeres manőver, de egy kulcsfontosságú, ami valójában Ricciardónak a győzelmet jelentette, épp ott történt.

A baleset összetettségét jellemzi továbbá, hogy az M1 két szakértője, Kiss Pál Tamás és Wéber Gábor sem értett egyet azzal kapcsolatban, ki volt a hibás. Mindketten gyakorló autóversenyzők, előbbi együléses nemzetközi kategóriában, utóbbi hasonlóan jó színvonalú túraautóban, mégis, míg Kiss Perezt érezte ludasnak, Wéber inkább Massát, de egyikük sem tartotta totálisan felelősnek egyik pilótát sem.

Az alábbi kikockázásból is lehetetlen megmondani, kinek a sara 100 százalékosan a bukás, és hogy Massa biztosan elfért-e volna, ha nincs az a minimális kormánymozdulat balra Pereztől:

Ami biztos: a Forma-1-nek ismét nagy szerencséje volt, az eset sokkal komolyabb következményekkel is végződhetett volna. Az, hogy ekkora sebességnél csak anyagi kár érte a feleket, elképesztő mázli és a körülmények szerencsés együttállása. Elég csak arra gondolni, mi van, ha Massa vagy épp Perez elszabadult kocsija nem kerüli el méterekkel, illetve centikkel a vétlen Sebastian Vettel gépét, illetve ha a bajnok nem pillantja meg az utolsó pillanatban a Williamset, és nem képes kitérő manővert tenni.

Összességében persze nem a bajnokon múlt, hogy nem trafálta el a fehér autó. A másik a becsapódások szöge: mindkét gép szerencsésen ütközött a gumifalnak, bár az erőhatások óriásiak voltak, a kasztni és a gumibálák nyelték el azokat, a versenyzőket nem érte kritikus ütés. Pár órát így is kórházban töltöttek kivizsgáláson, vak szerencse, hogy nem többet.