További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
A szívómotorokkal ijesztgetett kedden Chris Horner Red Bull-főnök, azaz hogy egyetlen év után meg kellene fontolni, hogy dobja a Forma-1 a turbót, és visszaálljon az évtizedeken át jól bevált szívókra.
Felvetése persze szinte abszurd, miután a cégek százmilliókat költöttek a turbó kifejlesztésére, egy-két év után ejteni azokat őrültség lenne, az egész az F1-ben zajló motorháború része.
A Mercedes készítette el magasan a legjobb turbómotort, ráadásul olyan technológiával és ötlettel, ami eltér mind a Renault, mind a Ferrari, mind a jövőre csatlakozó Honda turbójától. Sokkal jobb lett, mint a többiek motorja, ennek megfelelően 18-ból 15 versenyt megnyert vele a gyári Mercedes, Lewis Hamilton és Nico Rosberg.
Február 28-a óta érdemben nem lehet változtatni a homologizált turbómotorokon, ám a fagyasztás feloldható 2015-re, ha minden egyes motorgyártó beleegyezik. Természetesen a Ferrari és a Renault szorgalmazza a korlátozás feloldását, a Mercedes viszont nem. Azzal indokolják, hogy akkor azonnal nagy fegyverkezési verseny indulna meg, ami tovább növelné a Forma-1 így is évi többszázmillió eurós költségeit. Amit nem hangoztatnak, az az, hogy így a lemaradottaknak lehetőségük nyílna utolérni a Mercedest.
Toto Wolff Merci-főnök köti az ebet a karóhoz, nem akar módosítást jövőre, így a hétvégén, Brazíliában megszakadtak az egyeztetések a korlátozások lazításáról. Csakhogy így szembe kell néznie azzal, hogy egy év múlva ilyenkor a többség akarata érvényesülhet, mert 2016-ra nem kell egyhangú döntés a feloldáshoz, elég, ha a Ferrari és Renault leszavazza a Mercedest, és indulhat a fejlesztés. Valószínűsíthető, hogy a jövőre érkező Honda is melléjük áll majd, mert szinte kizárt, hogy olyan motort sikerül csinálnia, ami rögtön az elejétől tökéletes lesz, és veri a Mercedest.
"A szabályokat (2016-ra) szimpla többséggel át lehet írni, de nem hiszem, hogy az lenne a jövő útja, hogy megbolygatjuk a rendszert, és úgy állunk hozzá, hogy ha nem egyezel bele 2015-re, akkor utána mindent a feje tetejére állítunk, és legyen motorháború mindenféle korlátozás nélkül - vázolta a lényeget Wolff Horner fenyegetésére reagálva. - Ez szűklátókörűség, ami csak a saját csapatodat tartja szem előtt, és kizár minden mást, ami a Forma-1-ben folyik."
Az biztos, hogy a költségek elszabadulnának, és a Mercedes attól tart, hogy amellett, hogy újra elkölt egy valag pénzt, még az sincs garantálva, hogy valaki nem gyárt egy jobb motort. Amit nem is lehet kizárni, ugyanis a Renault már júliusban elismerte, meggondolja a Mercedes kulcsújítását, vagyis hogy a turbófeltöltőt kettéválasztja, és a turbinát a motor egyik, a kompresszort a másik végére teszi. Nem tudni, a Renault azóta hogy döntött, azt meg végképp nem, hogy a Ferrari mit csinál ezügyben. A Honda marad a bevett egységes alkalmazásnál, ez kiderült, amikor pár hete bemutatta a turbóját.
Szerdán megszólalt motorügyben Marco Mattiacci Ferrari-csapatfőnök is, kijelentette, ragaszkodni fognak a mielőbbi szabálylazításhoz, és arra törekszenek, hogy a feleket újra tárgyalóasztalhoz ültessék.
"Nem fogunk engedni a Forma-1 egyik alaptételéből, azaz, hogy fejlődnünk és versenyeznünk kell, bár lehet, hogy van, aki nem osztja ezt a Forma-1-ben - utalhatott a Mercedesre. - Mi, a Honda, a Renault, de nem csak a gyárak akarnak összeülni, Bernie is. Előre akarunk lépni ebben a kérdésben."
A tárgyalások szükségességében szerencsére Wolff is egyetért vele, megerősítette, ha Brazíliából hazaérnek, folytatják a megbeszéléseket.