Gergely
4 °C
23 °C

Semmit nem kaptam ezüst tálcán, de nekem úgyis arany kell

DSZZS20150501220
2015.05.01. 17:10
Az idei szezon kezdetéig, egy éven át Danyiil Kvjat volt a Forma-1 legfiatalabb pontszerzője. A remek bemutatkozás a Toro Rossónál elég is volt ahhoz, hogy a Red Bull idén neki adja a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel autóját, csakhogy mostanra semmibe veszett a csapat előnye. A fiatal oroszt viszont, ha lehet, ez még jobban motiválja. A Nagy Futamon Budapestet egy Red Bull-Renault-val körbeautózó Kvjattal beszélgettünk.

Mennyire frusztráló a helyzet a csapatnál a Renault miatt? Milyen a hangulat?

Már elmúlt a frusztráció, az elején természetesen nem volt könnyű, amikor nem olyan helyzetben találtuk magunkat, amilyenben szerettük volna, de ez van, nem tudunk mit tenni. A frusztráltság nem segítene, a kemény munka, a problémák konstruktív feltárása, az elhivatottság és a megoldások keresése viszont igen, ezért erre fókuszálunk. Van pár biztató dolog már, a mostani, párhetes szünet után pedig új korszak kezdődhet, hiszen minden csapat új fejlesztésekkel jelentkezik majd, és a folytatás azon múlik, hogy kié működik jobban.

Újra kellett gondolni az első négy futam után a kitűzött célokat, vagy nem volt azokra hatással a gyenge kezdés?

Nincsenek különösebb céljaim, úgyhogy ilyen szempontból nincs is változás. Számomra mindig az a cél, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsam attól függetlenül, hogy milyen helyzetbe kerülök. Idén valóban kicsit gyengébben indult a szezon, mint vártuk, úgyhogy azt mondanám, a fő cél az, hogy kihozzuk a legjobbat a kocsiból. A négy versenyből csak kettőt tudtam befejezni, ami nem ideális, de meg tudunk majd birkózni ezzel a kihívással, és mindent megteszek, hogy segítsek a csapatnak, hogy mielőbb jobbak legyünk.

Danyiil Kvjat

A 21 éves orosz versenyző, Danyiil Kvjat 2013-ban, amikor megnyerte a GP3-at, már tesztpilóta lett a Forma-1-es Toro Rossónál, egy évvel később pedig meg is kapta a csapat egyik autóját. Az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon, élete első F1-versenyén minden idők legfiatalabb pontszerzője lett 19 évesen és 324 naposan, igaz, ezt a címet azóta már elvette tőle Max Verstappen. 2015-re a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel helyére került a Red Bullhoz.

Mi volt a legfontosabb, amit az eddigi négy versenyből tanultál?

Hogy nagyon fontos, hogy az ember végig tudjon menni. Ha sikerül végig menni, rengeteg információt szerezhetsz, ami rengeteg pluszt jelent. Minden év más, ezért előfordulhat, hogy ugyanazon a pályán, ahol egy éve ment, már nem olyan gyors a kocsi, ilyenkor pedig sokat segít a tapasztalat, hogy úgy állítsunk az autón, hogy az még jobban viselkedjen. Jelenleg ezen dolgozom, hogy ez sikerüljön.

Idén új csapatod van, mi a Toro Rosso és a Red Bull között a legnagyobb különbség?

Nehéz erre egy konkrét választ adni, hiszen 600 teljesen új, teljesen más ember vesz körül az új helyen. Ez a legnagyobb változás, hiszen ugyan vannak, akik hasonlóan gondolkodnak, mint a Toro Rossónál, de mások viszont teljesen eltérő módon, tehát sokat kell alkalmazkodni. Nem volt még időm azon gondolkodni, milyen más eltérések vannak, nyilván a Red Bull nagyobb, de óriási különbségek nincsenek.

Nagyon fiatalon, mindössze egy év Toro Rossó-s versenyzés után a Red Bullhoz kerültél. Tudod tartani a tempót a hirtelen felívelő karrieredben?

Nincs nagyon más választásom, mint hogy próbálom tartani a tempót. Úgy érzem, hogy meg tudom csinálni, nem jelent komoly gondot. Kihívásokkal teli, de izgalmas időben kerültem ide, és ha minden probléma végére jutunk, akkor igazán büszkék vagyunk, és már alig várom, hogy itt tartsunk.

Van bármiféle elképzelésetek a csapatnál, hogy ez mikorra következhet be?

Pilótaként csak abban bízhatok, hogy ha mindent beleadok, és mindent elmondok a csapatnak, amit a pályán tapasztalok, akkor hamarabb a végére érünk. Tudjuk, látjuk, mi a gond, hiszen elég egyértelmű, a megoldás viszont nem az. Van, amit könnyen kiküszöbölünk, de van, amiben lépésről lépésre kell haladnunk.

A motorproblémák sokat hátráltatnak minket, de a Renault-nál sokat tesznek azért, hogy ez ne sokáig legyen így.

Éveken át szinte csak győzelmek voltak a Renault-nál, de most, hogy nem megy annyira a csapatnak, más mentális hozzáállásra van szükség? Készen áll erre a Red Bull?

Nem gondolom, hogy nagyon más hozzáállásra lenne szükség. Persze, már 2010-11-ben vagyunk az erőt és a sebességet nézve, de tudunk ehhez alkalmazkodni. Szóval részben kell csak változtatnunk, de mind azt szeretnénk, hogy újra mi legyünk a legerősebbek.

Négy évig verhetetlen volt a Red Bull, de mire idekerültél, ez megváltozott. Jobban örülnél annak az autónak, vagy édesebb lesz a siker, ha a mostani gondok után tudjátok elérni?

Az egész karrierem a kihívásokról szólt, sosem kaptam semmit könnyen, és tudom, hogy ez most sem lesz másként. Igen, sokkal jobb lesz így elérni a sikert, mintha ezüst tálcán kínálnák fel. Most még ezüst tálca sincs, nem hogy bármi rajta, de az a cél, hogy nekünk arany tálcánk legyen.