Az F1 jövője csak lenyűgöző lehet. De melyik az?
További Forma-1 cikkek
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
- Erre senki nem számított, óriási változás jöhet 2026-tól az F1-ben
Az első tervvel még 2010-ben a Red Bull-os Adrian Newey állt elő, az ő koncepciója az X1 nevet kapta.
Ez lenne a jövő, ha nem kötnének a szabályok. Már ma elérhetnénk
– mondta Newey a kocsiról, amely papíron 1483 lóerős lehetne, és 400 km/h feletti sebességet is bírna.
A következő terv már az idén a Ferraritól szivárgott ki. Az erő az ő kocsijukból is sugárzott, az olaszok viszont nem pilótafülkés, hanem nyitott versenyautóban gondolkodtak, ami első ránézésre leginkább az IndyCarban futó modellekre hasonlít. Persze klasszabb, kifinomultabb és kimunkáltabb, mint a mostanában Amerikában futó gépek.
A delfi egyetem hallgatója, Andries van Overbeeke Newey-hoz hasonló gondolatot fogalmazott meg saját terve kapcsán, „annyi zseni dolgozik a Forma-1-ben, de meg van kötve a kezük. Egyszerűbb szabályokra lenne szükség” – mondta a koncepcióról, aminek megvalósítása útjában egyedül a mostani F1-szabályrendszer áll.
Talán az ő ötletei állnak a legközelebb napjaink F1-autóihoz.
A holland egyetemista tervein ugyan a McLaren logói szerepeltek, de ennél több köze nem volt az álomkocsinak a Forma-1-es istállóhoz.
Azoknak a terveknek viszont, amik december elején jelentek meg, már annál inkább. Az MP4-X-et ugyanis tényleg a McLarennél tervezték. Mind közül talán ez a legagresszívabb kinézetű, ezzel együtt a legfuturisztikusabb is - fedett kabin, fedett kerekek és rettenetesen elnyújtott, lapos forma jellemzi. Azt a csapat nem közölte, hogy mi célból rajzoltatták meg a kísérleti modellt.
Elméletileg csak pr-ötlet volt, hogy a mostanában erősen akadozó McLaren–Honda-projektből próbáljanak kitörni némi sikert sugárzó tervvel, de az Autosport egyik szakértője szerint a gép minden részlete megvalósítható lenne. Craig Scarborough szerint ez az a kocsi, amit tényleg megépíthetnének, és a legjobb irányba terelné a Forma-1-et, bár a Ferrari ideái sincsenek messze a realitástól.
Arról a modellről egyébként a Ferrari-csapatfőnök Maurizio Arrivabene azt mondta, leginkább az volt a céljuk vele, hogy felnyissák az F1-vezetők és a közönség szemét: a maival ellentétben erre is haladhatna a Forma-1.
De miért is nem lehet ilyen gépeket építeni ma? Mert tiltják a szabályok. Ilyesmi is lehetne az F1, ha:
- újra engedélyeznék a 2011 végén betiltott diffúzorokat, amik az autó alján jócskán javíthatnák a levegőáramlást, így növelve a leszorítóerőt,
- nem csak nyitott kerekű autókkal lehetne versenyezni,
- bevezetnék a fedett pilótafülkét, aminek tesztelése egyébként jelenleg is zajlik, nagyban keresik a megfelelő megoldást,
- rugalmasabban állnának a szárnyak méretéhez, és nem lenne minden egyes paraméter maximalizálva, illetve minimalizálva.
Az F1-autók végül is már 35 éve nagyjából változatlanok. Többé-kevésbé így is tetszenek a közönségnek, így ha módosítanának, az felesleges rizikófaktor lenne.
Az átmenetet természetesen lehetne lépésről-lépésre is végezni, de akkor megint évről-évre változnának a szabályok, ami pluszköltséget szülne. Ezt azonban csak a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull engedhetné meg magának, vagyis a privát csapatok így sem kicsi lemaradása csak tovább nőne, még inkább eltávolodnának egymástól az istállók, és a végén teljesen két részre szakadna a Forma-1.