Az F1 jövője csak lenyűgöző lehet. De melyik az?

2015.12.29. 20:38
Az elmúlt öt évben négy kiemelkedő koncepciót láttunk arra, hogy hogyan is nézzen ki a jövő Forma-1-es autója. Három mögött gyártó, egy mögött egy zseniális tervező, illetve többszörös világbajnok csapata áll, az eredmény viszont mégis nagyjából egyezik mindnél: a cél az, hogy brutális erőt sugárzó autókban üljenek a közeljövő F1-pilótái.

Az első tervvel még 2010-ben a Red Bull-os Adrian Newey állt elő, az ő koncepciója az X1 nevet kapta. 

Ez lenne a jövő, ha nem kötnének a szabályok. Már ma elérhetnénk

– mondta Newey a kocsiról, amely papíron 1483 lóerős lehetne, és 400 km/h feletti sebességet is bírna.

A következő terv már az idén a Ferraritól szivárgott ki. Az erő az ő kocsijukból is sugárzott, az olaszok viszont nem pilótafülkés, hanem nyitott versenyautóban gondolkodtak, ami első ránézésre leginkább az IndyCarban futó modellekre hasonlít. Persze klasszabb, kifinomultabb és kimunkáltabb, mint a mostanában Amerikában futó gépek.

A delfi egyetem hallgatója, Andries van Overbeeke Newey-hoz hasonló gondolatot fogalmazott meg saját terve kapcsán, „annyi zseni dolgozik a Forma-1-ben, de meg van kötve a kezük. Egyszerűbb szabályokra lenne szükség” – mondta a koncepcióról, aminek megvalósítása útjában egyedül a mostani F1-szabályrendszer áll.

Talán az ő ötletei állnak a legközelebb napjaink F1-autóihoz.

Hogy nézzen ki a Forma-1?

A holland egyetemista tervein ugyan a McLaren logói szerepeltek, de ennél több köze nem volt az álomkocsinak a Forma-1-es istállóhoz.

Azoknak a terveknek viszont, amik december elején jelentek meg, már annál inkább. Az MP4-X-et ugyanis tényleg a McLarennél tervezték. Mind közül talán ez a legagresszívabb kinézetű, ezzel együtt a legfuturisztikusabb is - fedett kabin, fedett kerekek és rettenetesen elnyújtott, lapos forma jellemzi. Azt a csapat nem közölte, hogy mi célból rajzoltatták meg a kísérleti modellt.

Elméletileg csak pr-ötlet volt, hogy a mostanában erősen akadozó McLaren–Honda-projektből próbáljanak kitörni némi sikert sugárzó tervvel, de az Autosport egyik szakértője szerint a gép minden részlete megvalósítható lenne. Craig Scarborough szerint ez az a kocsi, amit tényleg megépíthetnének, és a legjobb irányba terelné a Forma-1-et, bár a Ferrari ideái sincsenek messze a realitástól.

Arról a modellről egyébként a Ferrari-csapatfőnök Maurizio Arrivabene azt mondta, leginkább az volt a céljuk vele, hogy felnyissák az F1-vezetők és a közönség szemét: a maival ellentétben erre is haladhatna a Forma-1.

De miért is nem lehet ilyen gépeket építeni ma? Mert tiltják a szabályok. Ilyesmi is lehetne az F1, ha:

  • újra engedélyeznék a 2011 végén betiltott diffúzorokat, amik az autó alján jócskán javíthatnák a levegőáramlást, így növelve a leszorítóerőt,
  • nem csak nyitott kerekű autókkal lehetne versenyezni,
  • bevezetnék a fedett pilótafülkét, aminek tesztelése egyébként jelenleg is zajlik, nagyban keresik a megfelelő megoldást,
  • rugalmasabban állnának a szárnyak méretéhez, és nem lenne minden egyes paraméter maximalizálva, illetve minimalizálva.
És ami még nagyon fontos: ha nem félnének az újításoktól és a változtatásoktól.

Az F1-autók végül is már 35 éve nagyjából változatlanok. Többé-kevésbé így is tetszenek a közönségnek, így ha módosítanának, az felesleges rizikófaktor lenne.

Az átmenetet természetesen lehetne lépésről-lépésre is végezni, de akkor megint évről-évre változnának a szabályok, ami pluszköltséget szülne. Ezt azonban csak a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull engedhetné meg magának, vagyis a privát csapatok így sem kicsi lemaradása csak tovább nőne, még inkább eltávolodnának egymástól az istállók, és a végén teljesen két részre szakadna a Forma-1.