A végén jött a fordulat: Hamilton nyerte a Spanyol Nagydíjat

2021-05-09T143858Z 1150649163 UP1EH59157REA RTRMADP 3 MOTOR-F1-S
2021.05.09. 16:43
Lewis Hamilton nyerte meg vasárnap a Formula–1-es Spanyol Nagydíjat Barcelonában. A második helyen Max Verstappen végzett, a dobogó legalsó fokára Valtteri Bottas állhatott fel.

Az 51. Spanyol Nagydíj kvalifikációján Lewis Hamilton végzett az élen, a második helyet mindössze 36 ezreddel lemaradva a Red Bull hollandja, egyben a brit vb-kihívója, Max Verstappen szerezte meg. Mindkét pilóta százados lett ezen a hétvégén. Lewis Hamilton 100. pole pozícióját ünnepelhette, ezzel abszolút rekorder az első rajtkockákat tekintve. Verstappen szintén ezt a számot állította be, a Red Bull színeiben Barcelonában teljesítette 100. futamát, ráadásul első győzelmét is itt ünnepelhette a holland versenyző még 2016-ban.

A futamok helyszínére a pandémiás helyzet ellenére a nézőközönség is lassan visszatér. Barcelonában 1000 szerencsés élőben követhette végig a klasszikus aszfaltcsík történéseit.

Az időjárás kedvezett a csapatoknak, a pénteki napon még belengették az esős futam esélyét, de vasárnapra ennek valószínűsége minimálisra csökkent, nem is volt csapadék. A Pirelli a versenyen két kiállást jósolt, de az egykiállásos stratégia kockáztatása sem volt kizárt a futam előtt a csapatok számára. A gumikezelés kardinális tényezőnek bizonyult a bokszkiállások tekintetében.

A rajtot követően Max Verstappen bravúros előzést hajtott végre, rögtön az első kanyarban bevetődött Hamilton mellé, és átvette az első helyet.

A rajt másik nagy nyertese Charles Leclerc volt, aki Valtteri Bottast külső ívről előzte meg, miután a finn fékezésre kényszerült brit csapattársa miatt, így a monacói a harmadik helyre jött fel. Daniel Ricciardo és Sergio Pérez is két helyet javított eredeti rajtpozíciójához képest.

A nyolcadik körben az AlphaTauri pilótájának, Cunoda Jukinak műszaki probléma miatt félre kellett állnia, a japán versenye ezzel véget ért. biztonsági autós szakasz következett!

Az Alfa Romeo próbálta kihasználni az SC-szakaszt, Antonio Giovinazzit hívták a bokszba, de az olasz kerékcseréje nem volt zökkenőmentes, a káosz plusz 50 másodpercet adott neki. Ezzel egy időben a Williams is kihívta pilótáit, Russell és Latifi is végrehajtotta első kerékcseréjét.

Az újraindítást Max Verstappen jól kapta el, sőt Leclerc agresszíven elkezdte támadni Lewis Hamiltont is. A monacói jó tempót mutatott a versenyen, mögötte Valtteri Bottas sem tudta egy másodpercen belülre megközelíteni.

Pierre Gaslyra öt másodperces büntetést rótt ki a versenyigazgatóság, a francia a rajtpozícióját szabálytalanul foglalta el, túlment a kijelölt részen.

A 23. körben megkezdődtek a kerékcserék, jött Bottas és Verstappen is. Toto Wolff célja Hamiltonnal egyértelműen az „elévágásos” stratégia bejátszása, ezzel az első pozíció visszaszerzése volt. A terv sikeressége rádión még Michael Masi FIA-versenyigazgatót is kék zászlók elővételére ösztönözte, de ez sem volt elég, a Red Bull hollandja visszajött az első helyre a kerékcserék után. Bottas viszont nyert a bokszkiállással, bejött az „elévágás”, a finnek sikerült átvennie a harmadik helyet Leclerc-től.

A 34. körben Lewis Hamiltonnak a frissebb gumikon sikerült felzárkóznia, és egy másodpercen belülre került Max Verstappenhez képest. A célegyenes a legoptimálisabb szakasz az előzésre a barcelonai aszfaltcsíkon, de a hátszél a DRS hatékonyságát csökkenti, ami Hamilton helyzetét sem könnyítette meg. A britnek 30 köre maradt az előzésre!

A hátsóbb régiókban is folyt a csata, a McLarennél házon belül ezúttal Daniel Ricciardo nyújtott jobb teljesítményt, az ötödik helyét egy darabig stabilan védte Sergio Pérezzel szemben. Az ausztrál mögött a mexikói ráadásul hibázott is, így még távolabb került egy előzési pozíciótól. 

Hamilton megkezdte a második kerékcserék sorát a verseny 42. körében: a brit közepes keverékekre váltott.

Verstappen később tartalék üzemmódra kapcsolt, a Red Bull nem tervezett több kiállást a holland számára, ezzel a végjáték elkezdődött.

Nem tudom, hogy megyek el ezekkel a gumikkal a végéig!

– érkezett a baljós üzenet Max Verstappentől.

A Mercedesnél házon belül egy nem túl elegáns előzés történt az 53. körben, Hamilton megelőzte Bottast, de Toto Wolff meredt szemmel követte végig a finn manőverét a hétszeres világbajnokkal szemben. Hamilton indulhatott az első helyért, tíz köre maradt a nyolc másodperc ledolgozására és az előzés végrehajtására.

A brit körönként másfél másodpercet hozott az élen autózó Max Verstappenen, így Hamilton az 59. körben már egy másodpercen belülre került.

A 60. körben a célegyenes végén egy sima ELŐZÉSSEL Hamilton átvette a vezetést, a hollandnak nem volt válasza erre. 

Az utolsó körökben már csak a leggyorsabb kör birtokosa volt a kérdés. Bottas és Verstappen közül végül a holland zsebében landolt a plusz egy pont. A 100. pole-hoz futamgyőzelem járt, Lewis Hamilton nyert Barcelonában, a második Max Verstappen lett, mögötte Valtteri Bottas futott be, hátrébb Charles Leclerc és Sergio Pérez végzett. A brit ezzel összetettben 14 pontra növelte előnyét a hollanddal szemben.

Futam utáni interjúk

Lewis Hamilton:

Szoros volt a rajt, Max jobban kapta el, végig vadásztam rá, ott voltam mögötte, nem hagytam, hogy meglógjon. Bejött a stratégiánk, a tempónk nagyszerű volt ezeken az abroncsokon. Két kiállás volt a terv, nagyon nehéz lett volna egy kiállással teljesíteni a futamot. A csapattal kölcsönös a bizalom, megvalósítottuk a tervünket, elképesztő nap volt.

Max Verstappen:

Valahogy éreztem, hogy így lesz. Nem igazán tudtunk bármit is tenni, kiállt újra a Mercedes, akkor láttam, hogy vége a dolognak. Mi nem akartunk kiállni, forgalomba kerültünk volna. Mindent megpróbáltam, és ez számít. Nehéz utolérni a Mercedeseket, de sokat léptünk előre tavalyhoz képest.

 Valtteri Bottas:

Nem könnyítette meg a dolgomat, hogy Charles Leclerc megelőzött az elején, beszorultam mögé egy időre. A tempóm viszont nem volt rossz. Ez a verseny apró részleteken múlt, sok pontot szereztünk, nem a legtöbbet amit lehetett, de szép eredmény lett végül.

Élő, szöveges tudósításunkat IDE KATTINTVA nézheti meg!

A 2021-es Formula–1-es szezon két hét múlva a Monacói Nagydíjjal folytatódik.

Végeredmény, Spanyol Nagydíj, Barcelona (66 kör, 308,424 km, a pontszerzők):

  • 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:33:07.680 óra
  • 2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 15.841 másodperc hátrány
  • 3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 26.610 mp h.
  • 4. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 54.616 mp h.
  • 5. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 1:03.671 perc h.
  • 6. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 1:13.768 p h.
  • 7. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 1:14.670 p h.
  • 8. Lando Norris (brit, McLaren) 1 kör h.
  • 9. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1 kör h.
  • 10. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 1 kör h.

leggyorsabb kör: Verstappen, 1:18.149 perc (62. kör)

A vb-pontversenyek állása 4 futam után (még 19 van hátra):

versenyzők:

  • 1. Hamilton 94 pont
  • 2. Verstappen 80
  • 3. Bottas 47
  • 4. Norris 41
  • 5. Leclerc 40
  • 6. Pérez 32
  • 7. Ricciardo 24
  • 8. Sainz 20
  • 9. Ocon 10
  • 10. Gasly 8
  • 11. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 5
  • 12. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 5
  • 13. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 2

csapatok:

  • 1. Mercedes 141 pont
  • 2. Red Bull 112
  • 3. McLaren 65
  • 4. Ferrari 60
  • 5. Alpine 15
  • 6. Alpha Tauri 10
  • 7. Aston Martin 5

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Lewis Hamilton ünnepel miután megnyerte a Spanyol Nagydíjat 2021. május 9-én. Fotó:  Emilio Morenatti / Reuters)