Fej fej mellett a Red Bull és a Mercedes
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
A 2021-es F1-es szezon a Francia Nagydíjjal folytatódik. A csapatok Le Castellet-ben, Marseille-től 39 km-re keletre a Paul Ricard versenypályán teljesítik a hétvége programját. A versenyzők kedvelik a pályát, a nézők azonban a Paul Ricard-t hallva a közelmúlt legunalmasabb versenyeire asszociálnak. Az utóbbi nagydíjak valóban csekély akciódús jelenetben bővelkedtek.
A hét bejelentése, hogy Esteban Ocon további három évre írt alá az Alpine-nal. A bejelentést a francia csapat a francia pilótájával stílusosan a Francia Nagydíjra időzítette.
Extremely happy to announce I will continue with @AlpineF1Team for 3 more years, I’ve been part of the team for a long time but i’m very much looking forward to write more memories together🔥 #EO31 pic.twitter.com/9fCDKCqh3b
— Esteban Ocon (@OconEsteban) June 16, 2021
A Pirelli erre a hétvégére a C2, C3 és C4 gumikeverékeket szállította a csapatok számára.
A bakui defektes incidensekkel kapcsolatban a Pirelli állást foglalt.
A gumiszállító bejelentése szerint Bakuban valóban nem a törmelékek okozhatták a defekteket, ami ráadásul Max Verstappen győzelmébe is került. A Pirelli a csapatokat tette felelőssé, szerintük a gumikat nem megfelelő körülmények között, nem a Pirelli által előírtak szerint, de konkrét szabályt nem sértő módon használták.
Ettől a hétvégétől kezdve a FIA szigorúbban ellenőrzi a guminyomásra vonatkozó szabályok betartását, ugyanis számos csapat trükközhetett ezzel. A mezőny ilyen téren is feszegeti a határokat, az alacsonyabb nyomásérték természetesen jobb tapadást eredményez, és az eddigi, kevésbé részletes mérési metódusok és előírások alapján valid módon trükközhettek ezzel. A Pirelli az első gumikra 21, a hátsókra 19,5 PSI-s minimumnyomást határozott meg.
Az első gyakorlás időjárási körülményei rendkívül kedvezők voltak, 25 fok és 40 fokos aszfalthőmérséklet várta a pilótákat.
Az első szabadedzés rögtön Mick Schumacher kicsúszásával kezdődött. A német pilóta a 3-as kanyart vétette el, az autó sérülés nélkül megúszta az esetet.
Mick gets in a spin as he gets to grips with Circuit Paul Ricard #FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/8LDjT2aaMk
— Formula 1 (@F1) June 18, 2021
Sebastian Vettel a 11-es kanyart hibázta el az edzés 15. percében, a német kicsúszott a kanyarban, a falat is érintőre vette.
Az esetet nem úszta meg az Aston Martin sérülés nélkül, Vettel autója első szárnycserére szorult.
Vettel loses the back end and damages his rear wing 😖
— Formula 1 (@F1) June 18, 2021
He's now back in the pits for repairs#FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/opxUFl3z3O
A média közben ismét George Russel és Valtteri Bottas év közbeni cseréjétől hangos.
Toto Wolff ismét visszautasította a pletykákat. Az év közbeni cserét a Mercedes nem preferálja, valamint a finn pilóta védelmére is kelt a német gárda. Bottas eredményeit az utóbbi versenyeken leginkább a Mercedes maga nehezítette meg, gondoljunk csak a monacói 43 órás kerékcserére.
A pletykáknak azonban megfelelő alapot adhatott a Williams csapatfőnöki pozíciójába újonnan kinevezett Jost Capito nyilatkozata.
Az év végéig érvényes szerződésünk van Russell-lel, de minden megoldható. Jó kapcsolatot ápolok Totóval
– mondta.
Az edzés félidejéhez érve Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a pályán, a hétszeres világbajnok 1:33.783-as köridővel állt az élre, ezt az időt pár percre rá csapattársa, Valtteri Bottas javította meg több mint három tizeddel.
Carlos Sainz is meglátogatta a bukóteret az edzés 28. percében, A kicsúszás következtében a spanyol pilóta a gumiját a szövetig roncsolta le.
Sainz spins through the super-abrasive red runoff area and shreds his tyres - he's back in the pits for a new set#FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/Gnc9V0QsR1
— Formula 1 (@F1) June 18, 2021
Az edzés további részében a Ferrarik nem tudtak tovább gyorsulni, az olaszok meglepően hátul végeztek az első gyakorláson. Charles Leclerc a 11., míg csapattársa, Carlos Sainz csak a 16. lett.
Bottas köridejét senki sem tudta megjavítani, így a finn nyerte az első szabadedzést 1:33.448-as idővel, mögötte Lewis Hamilton végzett három tizeddel lemaradva. Őket a két Red Bull követte, Max Verstappen, Sergio Pérez sorrendben. Esteban Ocon szárnyra kaphatott a szerződéshosszabbítás után, a francia ugyanis meglepetésre az előkelő ötödik helyen végzett.
FP1 CLASSIFICATION
— Formula 1 (@F1) June 18, 2021
Mercedes back on form, with Red Bull just behind
And a strong showing from @AlpineF1Team in the opening session at their home race 🔥#FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/rUs0beKoQI
A második szabadedzésre a levegő és az aszfalt hőmérséklete tovább emelkedett. 27 fokban és 47,5 fokos aszfalton kezdhették még a pilóták a gyors körök futását. Szinte minden pilóta a pályára gurult, hogy értékes információkat szerezzen a hétvégére vonatkozóan. Az első edzést megnyerő Valtteri Bottas ismét az élre állt.
Az első percben Nyikita Mazepin megforgott, az orosz sérülés nélkül tudta folytatni az edzést.
Mazepin has spun coming out of the final corner...
— Formula 1 (@F1) June 18, 2021
No damage done - he's up and running again#FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/thP7W9rJ8v
Max Verstappen is hibázott, A holland a 2-es kanyar kijáratánál bontotta le az első szárnyát.
🔎 Damage to @Max33Verstappen's front wing
— Formula 1 (@F1) June 18, 2021
Carbon fibre flies off the RB16B 😮#FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/Ohxq72Cdbm
Az eset VSC (Virtual Safety Car) szakaszt eredményezett, ami a letört elem eltávolításáig volt érvényben.
Az időmérős szimulációk teljesítésekor Bottas sokáig az élen állt, de az edzés 32. percében Max Verstappen mindössze 9 ezreddel, de átvette tőle a vezetést. A holland 1:32.872-es köridőt teljesített.
A Ferrarik a második gyakorlásra javuló tendenciát mutattak, mindkét pilótájuk befért a top 10-be, hasonlóan a McLarenekhez. Az Alpine azonban közvetlenül az élmezőny utáni legerősebb csapat lehet a hétvégén, Fernando Alonso egy erős időt autózva jött fel a negyedik helyre, mindössze két tizeddel lemaradva Lewis Hamiltontól. Csapattársa, Esteban Ocon pedig a hatodik helyen állt a gyakorlás vége előtt 15 perccel.
Okkal bizakodhat az Alpine a hétvégét illetően.
So far, so fast for @alo_oficial
— Formula 1 (@F1) June 18, 2021
The Spaniard is P4, 0.468s behind Verstappen's time, with around 15 minutes to go in FP2 👍#FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/4GsbHkexRJ
A pilóták az edzés második felére már kemény keverékekre váltottak. A versenyszimulációk megkezdése után a köridők már nem javultak tovább. Így a második gyakorlást Max Verstappen húzta be, mögötte 9 ezreddel lemaradva Valtteri Bottas, majd Lewis Hamilton végzett. Fernando Alonso villantott egyet, és a negyedik helyre hozta be az Alpine-t, Charles Leclerc lett az ötödik.
🏁 END OF FP2 🏁
— Formula 1 (@F1) June 18, 2021
TOP 10
Verstappen
Bottas
Hamilton
Alonso
Leclerc
Ocon
Gasly
Sainz
Raikkonen
Norris#FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/05QHRU4C5v
A hétvége meglepetéscsapata egyértelműen az Alpine lehet. Az élmenők pedig közelebb vannak egymáshoz, mint eddig bármikor. A Paul Ricard idén szoros Red Bull–Mercedes-csatát vetít előre.
A Francia Nagydíj hétvégi programja szombaton a 12.00-kor kezdődő harmadik szabadedzéssel, majd a 15.00-kor kezdődő időmérő edzéssel folytatódik.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője a Forma–1-es autós gyorsasági világbajnokság francia nagydíjának második szabadedzésén a Paul Ricard versenypályán a dél-franciaországi Le Castellet-ben 2021. június 18-án. Fotó: MTI / EPA / Sebastien Nogier)