Bajban a címvédő: Hamilton alig tudott gyakorolni a visszatérő holland pályán
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Mindig üdvözítő, amikor a Formula–1 új helyszínre látogat, de akkor is, amikor visszatér egy régi pályára. Zandvoort esetében az utóbbiról beszélhetünk, hiszen a Holland Nagydíj 1985 után került vissza a versenynaptárba, Max Verstappen és a németalföldiek legnagyobb örömére. A Red Bull csillagának rajongói már a többi helyszínen is narancsba borították a lelátókat, valószínű, hogy a tulipánok országában is ez a szín fog dominálni a tribünökön.
Welcome to Zandvoort! 🧡#DutchGP 🇳🇱 #F1 pic.twitter.com/Z6ThOWDX78
— Formula 1 (@F1) September 3, 2021
Well, hello Zandvoort 😍
— Formula 1 (@F1) September 3, 2021
📸 Dromo Circuit Design#DutchGP 🇳🇱 #F1 pic.twitter.com/6IDX6l3qe7
Hollandia több világháborús filmben említésre került, valamint helyszínként szolgált. Így volt ez A híd túl messze van című alkotásban is. A történelem és a film szerint az arnhemi hidat a szövetségesek nem érték el. Akit bővebben érdekel a film, nézzen utána, de amiért megemlítettem, az a Ferrari blamája, amelynek egyik kamionjával – útban Zandvoort felé – szintén egy híd babrált ki, már a hétvége kezdete előtt bosszúságot okozva az olaszoknak. A kép tanulsága szerint itt a híd túl közel volt...
Estrategia briliante of Ferrari
— Alpine F1 updates (@startonpole) August 31, 2021
Their team truck got stuck under a bridge on their way to Zandvoort #DutchGP pic.twitter.com/n91so1nxHA
A történelem után pedig térjünk vissza az egy héttel ezelőtti eseményekhez, hiszen a legutóbbi „verseny” Belgiumban finoman szólva sem alakult úgy, ahogy vártuk, mi több, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) részéről rengeteg megkérdőjelezhető döntés született, de legalább George Russell személyében örülhettünk egy új dobogósnak, miközben a versenyzők fél pontokkal gazdagodtak. Ne is fecséreljünk erre a futamra több szót, hiszen az elmúlt napok szolgáltattak érdekesebb témákkal.
A legnagyobbat Kimi Räikkönen bejelentése szólt, hiszen 2007 világbajnoka a szezon végén szögre akasztja a bukósisakját. A huszonegyszeres futamgyőztes finn 2001-től (2010-et és 2011-et kivéve) tagja a mezőnynek, pályafutása során a Sauber-, a McLaren-, a Ferrari- és a Lotus-csapatnál vezetett, míg az Alfa Romeót 2019 óta erősíti. Mindenképpen a mezőny egyik kiemelkedő egyénisége fog elköszönni a F1-től, de addig még szerencsére sok versenyünk van hátra.
BREAKING: Kimi Raikkonen announces this will be his final season in #F1 pic.twitter.com/U4m9xMEyzJ
— Formula 1 (@F1) September 1, 2021
Ahogy már említettük, Hollandia korábban állandó helyszín volt a F1-ben 1952-től egészen 1985-ig. A legtöbbször Jim Clarkot intették le az első helyen, a kétszeres brit világbajnok négy alkalommal győzött Zandvoortban, de honfitársa, Jackie Stewart is háromszor győzött Hollandiában. A 31. Holland Nagydíjon is lehet esélye legalább egy brit versenyzőnek, Lewis Hamilton lehet a hatodik győztes a szigetországból, de persze ehhez a Red Bullnak is lesz pár szava. Mindenesetre az első pengeváltásra már pénteken sor került. A délelőtti szabadedzésen rögön nagy volt a forgalom, nyilván egy, a mezőny számára új pályán minden adatra szükség van, ahogyan mérnökünk, dr. Kling Sándor is elmondta.
Egy új helyszín esetében, ahol a csapatok szinte a nulláról indulnak, minden istálló próbál kijutni a pályára, ahol a szakemberek felvételeket készítenek a pályáról, amit vissza lehet táplálni a szimulátorba. A franciaországi Paul Ricardón például biciklivel és go próval láttam embereket végigmenni 2017-ben. Ezenkívül ami még fontos, az az aszfalt mikro- és makroérdessége, ami a gumitapadásban játszik fontos szerepet. Ha ezek az adatok is megvannak, jöhet a jó sok szimulátorozás, és onnan igyekeznek taktikát és előzetes beállításokat összerakni a csapatok. A versenyzőknek és a mérnököknek mindenképp nagy szerepük lesz a beállítások megtalálásában. Azok a versenyzők, akik jobban kommunikálják, jobban megérzik az autó gyengeségeit, mindenképp előnyben lesznek. Most mindenképp jó képet kaphatunk majd erről a tulajdonságáról a versenyzőknek.
Az első pénteki egyórás gyakorláson több hibát, megforgást is láthattunk, például Cunoda Jukitól és Esteban Ocontól, míg Sebastian Vettelt MGU-K-meghibásodás hátráltatta. Nem sokkal később a négyszeres világbajnok ugyan még ki tudott menni a pályára, de jött az újabb probléma, ezúttal az erőforrással. A német versenyző a bokszutca végén volt kénytelen leparkolni az Aston Martint.
Fireman Seb still on shift 🧑🚒#DutchGP 🇳🇱 #F1 pic.twitter.com/TrAvdIYJsN
— Formula 1 (@F1) September 3, 2021
Elő is került a piros zászló, mivel hiába kezdték el rögtön oltani az autót, fennállt az áramütés veszélye, ezért a műszaki mentés és ezzel a kényszerpihenő hosszabb lett, mint vártuk. Végül öt perc maradt még a körözésre, amelynek végén Hamilton neve mellett volt a legjobb idő, míg mögötte a lelátókat már pénteken teljesen megtöltő holland szurkolók örömére Max Verstappen állt alig egy tizeddel lemaradva. A technikai probléma miatt az első edzés meglehetősen rövid volt, már ami a pályaidőt illeti, hiszen a csapatok nagyjából csak húsz percet tölthettek az aszfalton. Bízhatunk benne, hogy délután több akciót látunk.
Full details from FP1 at Zandvoort #DutchGP 🇳🇱 #F1 pic.twitter.com/yAFHPfc7N0
— Formula 1 (@F1) September 3, 2021
Nagyon fontos volt, hogy a második edzésen a csapatok megnézzék az autót üres és teletankolt állapotban is, ezzel szimulálva az időmérős, valamint a versenykörülményeket. Az F1 gumiszállítója, a Pirelli a lehető legkeményebb kiosztással élt, így a C1-C2-C3-as keverékeket hozta el Zandvoortba.
The compounds selected fir Zandvoort!
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) September 3, 2021
#DutchGP 🇳🇱 #Fit4F1 pic.twitter.com/uhsBUNjaJ6
Hatalmas örömünnep tört ki a lelátókon rögtön az edzés elején, mivel Verstappen legnagyobb bajnoki riválisának, Hamiltonnak az erőforrásával problémák akadtak, a címvédő félre is állt, rádión azonnal szóltak neki, hogy állítsa le az autót. Ezzel Hamilton értékes pályaidőt veszített, ami egy új helyszínen hatványozottan nagy hátrányt jelenthet a hétvége további részéreben. Ezzel a második tréningen is előkerült a piros zászló, ám most jóval rövidebb időre.
🚩 RED FLAG 🚩
— Formula 1 (@F1) September 3, 2021
Hamilton has stopped by the side of the track
📻 "Losing power" he reports#DutchGP 🇳🇱 #F1 pic.twitter.com/JnRw1J1BoE
Pár perc után mehetett is tovább a munka. Az edzés elején Valtteri Bottas állt az élre 1.11.353-as körével, majd a hungaroringi győztes, Ocon vette át a vezetést 1.11.074-gyel. Nem sokkal később újra szükség volt a piros zászlóra, ugyanis Nyikita Mazepin a 11-es kanyar kavicságyában kötött ki, miután a kanyar bejáratánál túlkormányzottá vált az autója, és kicsúszott. Az újraindítás után a két Ferrari került a tabella élére Leclerc–Sainz sorrendben, előbbi 1.10.902-vel megfutotta a hétvége eddigi leggyorsabb körét.
Az utolsó percek már a versenyszimulációkról szóltak, így maradtak is a ferrarisok az élen. A bajnoki éllovas Hamilton kevés időt tudott pénteken a pályán tölteni, bár az első edzést így is megnyerte, míg legfőbb kihívója, Verstappen a hazai szurkolói buzdítás közepette egy második és egy ötödik helyet szerzett a szabadedzéseken. Érezhetően takaréklángon égtek az élcsapatok.
1-2 for @ScuderiaFerrari 👏#DutchGP 🇳🇱 #F1 pic.twitter.com/0kyUliCIUW
— Formula 1 (@F1) September 3, 2021
A hétvége programja szombaton délben a harmadik tréninggel, majd 15.00 órától az időmérő edzéssel folytatódik.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Lewis Hamilton áll autója mellett Zandvoortban. Fotó: Dan Istitene / Getty Images Hungary)