Az első siker Verstappené, ő nyerte az időmérőt Abu-Dzabiban
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Egyetlen futam és eldől, ki lesz a 2021-es F1-es világbajnok. Közel 50 év után érkezett úgy a végső csata helyszínére két versenyző, hogy azonos pontszámmal álltak a tabellán. 1974-ben Emerson Fittipaldi és Clay Regazzoni volt abban a cipőben, amiben most Lewis Hamilton és Max Verstappen. Akkor végül Fittipaldi fejére került a korona.
Abu-Dzabiban az idényzáró helyszínén a pénteki nap alapján egyelőre a Mercedes tűnt erősebbnek, de a Red Bull már sok alkalommal tudott nagyot javulni az időmérőre. Az idei kiváló szezonról mérnökünk, Dr. Kling Sándor is megosztotta gondolatait, aki emellett egy aerodinamikai érdekességre is felhívta a figyelmet:
„Különleges év végi versenyhez közelítünk, hiszen évtizedek óta nem volt olyan, hogy két versenyző azonos pontszámmal érkezzen az utolsó futamra.
A csapatok egész évben fejlesztik az autójukat onnantól kezdve, hogy a téli teszten tapasztalatokat gyűjtenek, de nyár végéhez, őszhöz közeledve már általában átváltanak a következő évi fejlesztésre.
Ennek vagy az az oka, hogy a bajnokság addigra már eldőlt, vagy addigra egy plató közelébe ér a fejlesztési görbe, ahol már jóval nagyobb erőforrásokkal lehet csak kis javulást elérni. Idén azért különleges a helyzet, mert jövőre teljesen új koncepciójú autókkal kell kigurulni, amire sok figyelmet illene szentelni, de most minden kis apróság segíthet a bajnokság eldöntésében. Ennek ellenére sok technikai újdonságot nem láthatunk az autókon az elmúlt versenyeken, inkább a hatékony gumihasználat és a megfelelő aero-beállítások terén megy a verseny a mérnöki oldalon. Múlt héten a Red Bull egy körön sokkal gyorsabbnak bizonyult a Mercedesnél, de aztán a versenytávon megfordult a helyzet vagy beállítások vagy taktikai különbségek miatt. Izgalmas verseny elé nézünk.
A hátsó szárny nagyon intenzív téma volt a szezon második felében. Sok támadás érte a két világbajnoki címért küzdő csapatot, hogy nem felelnek meg a szabályzat előírásainak. Az FIA teszteli a szárnyak merevségét több ponton, több irányból. Ezeken a teszteken gyorsan kiderülne, ha valami nem stimmel, azonban egy érdekes videóra bukkantam.
A felvétel az interlagosi Brazil Nagydíjon készült a Senna S-ek utáni DRS zónában, és az alsó, fő szárny-sík hátsó sarkára érdemes figyelni.
A szárnyvéglap rugalmassága miatt – amelyre egyébként nincs FIA előírás – rés keletkezik a fősík mellett, ami utat enged a nagy nyomású levegőnek, hogy el tudjon szökni. A szárnyvéglap csak akkor deformálódik annyira, hogy rés keletkezzen, amikor már nem a leszorítóerő a fő szempont, hanem a kis légellenállás.
Ezzel a kis trükkel valószínűleg jó néhány km/h végsebességet lehet nyerni, viszont a szabályzat egyértelműen kimondja, hogy a DRS-en kívül nem lehet az autón mozgó aerodinamikai elem . Azt nem tudjuk, hogy ezt a kérdéskört vizsgálta-e az FIA, de bennünk sok kérdést felvet, és részben magyarázatot adhat az elmúlt néhány verseny nagy Mercedes sebesség növekedésére.”
Valóban ez a szezon sok-sok okból emlékezetes marad az F1 szerelmeseinek, na és persze a két főszereplőnek, Hamiltonnak és Verstappennek is, hiszen előbbi sikere esetén a brit rekordot jelentő, nyolcszoros világbajnokká válna, míg a holland életében először érne fel a csúcsra. Pénteken tehát a címvédő alakulat volt az erősebb és a szombati napot is a Mercedes kezdte jobban. A harmadik szabadedzést bő két tizeddel megelőzve Verstappent, Hamilton húzta be. Így várhattuk hát az idény utolsó időmérőjét.
FP3 CLASSIFICATION (60/60 mins)
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021
Just 0.214s separate Hamilton and Verstappen heading into qualifying 👀
#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/5DXfhzIypZ
Q1
Az első etapban megint Hamilton diktálta a tempót, aki 1.23.266-tal az élre állt, de Verstappen csak 56 ezreddel maradt el a címvédőtől. Nem sokkal később piros zászlóval megállították az időmérőt, ugyanis Mick Schumacher elsodorta az utolsó kanyar belső ívén elhelyezett bóját, ami a pálya közepén állt meg, miután Lando Norris is eltalálta.
It's always "where is the bollard" and never "how is the bollard" 😞#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/Up84BqDWfi
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021
Nem volt hosszú a kényszerszünet, a hátralévő percekben pedig Hamilton tovább gyorsult és 1.22.845-re faragta az etalont. Latifi, Russell, az élete utolsó időmérőjén résztvevő Räikkönen, Schumacher és Mazepin számára véget ért a kvalifikáció.
Q2
A középső szakaszban előkerültek a közepes keverékek és megindult a szokásos taktikázás a gumikkal. Aki tovább tudott menni ezen a garnitúrán, az másnap a sárga oldalfalú, tartósabb közepesen rajtolhat szemben a piros jelölésű lággyal. Ezeken is Hamilton volt a jobb, aki ha csak négy ezreddel is, de megverte Verstappent. Megvillant a Ferrari is igaz, a lágyakon, de Carlos Sainz 1.23.174-et futva átvette a vezetést.
Carlos Sainz goes straight into P1 with a 1:23.174 lap time 🔥#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/Z1VWBWI1Yf
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021
Közben Verstappen jelezte a rádión, hogy csúnyán elfékezte a bal első gumiját a célegyenes végén. A hollandnak így újabb mért körre volt szüksége, hogy ne az elkopott abroncsokon kelljen vasárnap rajtolnia. Végül Verstappen átváltott a lágyakra és 1.22.800-al megnyerte a Q2-t, míg Alonsótól, Gaslytól, Strolltól, Giovinazzitól és Vetteltől búcsúztunk. Ezzel a Mercedes az érezhető tempófölény mellé taktikailag is előnybe került.
Q3
Eddig a pontig úgy nézett ki, hogy Hamilton ellen nincs ellenszer az időmérőn, a Red Bull taktikailag is hátrányba került az elfékezett közepes keverék miatt a vasárnapi futamra, így szinte létkérdés volt, hogy legalább a Mercedes elől indulhasson Verstappen. Kérdés volt, hogy ehhez hol tud tempót találni a holland az utóbbi heteket uraló Hamiltonnal szemben. A Red Bull Pérezt használta, hogy szélárnyékot biztosítson Verstappennek a pálya közepén. A holland pedig egy váratlanul brutális kört pakolt össze a legjobbkor és az óra 1.22.109-nél állt meg, amire Hamilton csak 1.22.660-at tudott produkálni.
Max's time is in... it's a 1:22.109!
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021
After some slipstreaming with team mate Perez, Verstappen is more than half a second ahead of Hamilton 😱#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/jEyddpcwBi
Egy hete Dzsiddában hasonló volt a helyzet az utolsó körök előtt, de akkor a címvédő előhúzta a kalapból a Hamilton-faktort. Ennél jobban nem lehetett volna az izgalmakat fokozni, ha a Red Bull altatott idáig, akkor ez nagyon bejött, senki sem értette, honnan húzta ezt elő Verstappen. Fel volt adva a lecke Hamiltonnak, akárcsak az előző időmérőn.
Hamilton lassabb első szektorral nyitott az utolsó körében, míg középen 189 ezred volt a lemaradása. A címvédő végül 371 ezreddel maradt alul, Verstappen pedig elvette a gázról a lábát és megnyerte az időmérő edzést! Elképesztő körülmények között szerezte meg idénybeli 10. pole-ját a 24 éves holland. Hamilton számára nagy érvágás, hogy Bottas sehol nem volt, csak a hatodik lett, míg Pérez a másik Red Bullal a negyedik helyet szerezte meg. Nagy meglepetésre Lando Norris bejött a harmadik rajtkockába. Hamilton körül tehát lágyon rajtolók lesznek és nem számíthat hátvédjére sem, ám hosszútávon a gumielőny a britnél lesz, aki ebbe kapaszkodhat. Elképesztő rajt lesz, az biztos!
VERSTAPPEN TAKES POLE!
— Formula 1 (@F1) December 11, 2021
It's his tenth of the year, and it means he has the best seat in the house for the final race!
Hamilton will line up alongside his title rival, with Norris in third#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/XkdfD9VAiB
Verstappen érthetően boldogan értékelt az időmérő végén.
„Fantasztikus érzés itt nyerni. Eddig ezen a hétvégén egyszer jó volt az autó egyszer meg nem. Alig várom a holnapi versenyt. Jól éreztem magam mind a két keveréken, este talán a lágyakon könnyebb lesz versenyezni. Próbálom a saját versenyemet futni. Nagyon nyugodt voltam az időmérő előtt is, tudom, hogy a csapat a lehető legjobb autót akarja összerakni nekem és én is mindig a legjobbamat próbálom nyújtani.
Hamilton egy kissé zavart mosollyal konstatálta időmérős vereségét, de már a holnapi futam járt a fejében.
„Max kiváló kört rakott össze, erre nem volt válaszunk. Erősnek éreztem magam az időmérőn. Jó pozícióban vagyunk a holnapi versenyre, várjuk már a rajtot.”
Lando Norris volt a meglepetés ember, aki ismét erőn felül teljesített a McLarennel.
„Nem tudom, honnan jött ez a kör. Meglepődtem az időn, de nagyon örülök. Ideges vagyok, hogy közvetlenül előlem indulnak a vb-címért küzdő srácok, nem akarok belekeveredni ebbe a csatába.”
A holnapi mindent eldöntő Abu-Dzabi Nagydíj magyar idő szerint, 14.00-kor kezdődik! Az Indexen folyamatos szöveges tudósítással és összefoglalóval várjuk majd Önöket!
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Andrej Isakovic / AFP)