A Ferrari diktálta a tempót az Ausztrál Nagydíj pénteki napján
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
2019 után a Formula–1 mezőnye ismét Ausztráliában szerepel ezen a hétvégén. Az elmúlt években a Covid miatt sajnos nem volt lehetőség versenyt rendezni az országban. Azonban a kieső időt a szervezők jól hasznosították, ugyanis több helyen is átépítették a pályát, amitől izgalmasabb, több előzést hozó viadalt remélnek. Egyedülálló módon négy DRS-zónát is kialakítottak a pályán, ilyenre még nem volt példa az F1 történetében.
Ahogyan arra sem, hogy az F1 gumiszállítója, a Pirelli eltért az eddig megszokott gumikiosztási szokásaitól, ugyanis ezen a hétvégén a C2–C3 és a C5-ös keverékek lesznek elérhetők a csapatoknak, vagyis a legpuhább (C5) és a közepes (C3) gumi között jóval nagyobb lesz a különbség, a tartósságról nem is beszélve. A versenyzőknek emellett az üzemanyagra is figyelniük kell, Melbourne-ben ugyanis nagyon magas szokott lenni az autók fogyasztása.
A csapatoknak volt egy kis idejük leszűrni a konzekvenciákat az első két verseny után. Egyértelmű, hogy a Mercedes kapta a legnehezebb házi feladatot, bár a két futamból kettő technikai problémát és kiesést összeszedő Alpine sem lehetett nyugodt. Ennek ellenére a németek egyáltalán nem hoztak módosításokat az Albert Parkba, elmondásuk szerint most nem szabad kapkodniuk, lépésről lépésre kell feltárniuk az autó problémáit.
1. szabadedzés
Magyar idő szerint hajnali 5.00-kor zöldre váltott a bokszutca lámpája, és ahogy az lenni szokott, több csapat is teszteléssel kezdte a napot. Hiába etalon jelenleg a Ferrari, az olaszok is hoztak friss elemeket: most éppen egy új kialakítású diffúzort teszteltek, ahogyan a Haas is. Talán az Alpine alakult át a leginkább, amely áttért a kék fényezésre a rózsaszínről, de a váz alatt is történtek módosítások, például a padlólemezen.
Nem sokkal a tesztelés megkezdése után jött az első piros zászló, ugyanis Sergio Pérez autójáról leszakadt egy elem, ami elég rossz helyen ért földet, majd a koronavírus-fertőzés miatt a szezont csak Ausztráliában megkezdő Sebastian Vettel alatt megállt az Aston Martin. Ezzel szemben a Ferrari és a Red Bull ugyanott folytatta, ahol két hete Dzsiddában abbahagyta. Egy ideig a címvédő Max Verstappen is vezetett, ám végül a tréninget Carlos Sainz nyerte 1.19.806-os kört futva, aki ezzel bő öt tizedet adott csapattársának, Charles Leclercnek. A Mercedes ezúttal is a középmezőnyben küszködött, Hamilton több mint egy másodperccel lemaradva Sainztól a hetedik, George Russell pedig csak a 12. lett.
FP1 CLASSIFICATION
— Formula 1 (@F1) April 8, 2022
The red cars come out on top in first practice 💪#AusGP #F1 pic.twitter.com/1G4Y26PS37
2. szabadedzés
Leclerc 1.20.898-cal kezdte a helyileg már délutáni tréninget az élen, mögé pedig a hazai pályán versenyző Daniel Ricciardo jött be a McLarennel, majd Valtteri Bottas repítette az első helyre az Alfa Romeót (1.20.432). Egyébként a finn nyerte a legutóbbi, 2019-ben rendezett ausztrál futamot még a Mercedes színeiben. Nem sokkal később megint Leclerc nevével kezdődött a sorrend, ám ismét jött Sainz, és 1.19.979-cel átvette a vezetést. Verstappen közben a rádión jelezte, hogy nagyon idegesen viselkedik az autó a gyors kanyarokban, egyszerűen nem tudja befordítani a kanyarokban.
Felkerültek a piros jelölésű lágy keverékek, amelyeken Leclerc 1.19.771-et futott, majd jött Sainz is, aki 1.19.568-cal megverte csapattársát, érezhetően a spanyol versenyző érezte jobban az ausztrál körülményeket a pénteki napon. Ekkor jött a hétvége eddigi meglepetése: Fernando Alonso 1.19.537-tel az élre állt, majd Leclerc alig öt századdal, de visszavette a vezetést. Ezt követően a monacói 1.18.978-cal áttörte az 1.19-es álomhatárt, aki ekkor szűk négy tizeddel állt csapattársa előtt. Verstappen is próbálkozott, ám 408 ezredes lemaradásával csak a harmadik helyre volt jó, míg Pérez a másik Red Bull-lal ötödik lett. Aztán valamit nagyon eltalált a holland, mert valahogy befurakodott a két Ferrari közé, igaz, közel két és fél tized másodperccel elmaradt Leclerctől.
Az Aston Martin közben jelezte, hogy Sebastian Vettel autóját nem tudják megjavítani a szabadedzés végéig, így a négyszeres világbajnoknak nem lesz könnyű dolga az idei első futamán – barátok közt szólva is másfél szabadedzésnyi gyakorlás lesz benne az első időmérő előtt, már ha holnap a harmadik edzésen végig tud menni a német.
Az utolsó tíz percben ismét rövid időre piros zászlót lengettek a sportbírók, mert Lance Stroll Aston Martinjáról leszakadt egy elem, aztán a szabadedzés utolsó kilenc perce zavartalanul, nagyobb esemény nélkül zajlott. A második tréninget Charles Leclerc nyerte 1.18.978-cal – ő az egyedüli versenyző, aki 1.19 alatt tudott végezni. Max Verstappen viszont befurakodott a két Ferrari közé, 245 ezreddel lemaradva a monacóitól. A harmadik helyen Carlos Sainz zárt, durván négy tized másodperccel lemaradva csapattársától.
Charles Leclerc fastest in FP2! 👊#AusGP #F1 pic.twitter.com/db3RxThndz
— Formula 1 (@F1) April 8, 2022
A 2022-es Ausztrál Nagydíj programja szombaton, magyar idő szerint délelőtt 5.00-tól a harmadik szabadedzéssel, majd 8.00-tól az időmérővel folytatódik.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Dan Istitene – Forma 1 / Getty Images)