Verstappen ölébe hullott a győzelem, Leclerc az élről nullázott
További Forma-1 cikkek
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
Már nem sokat kell aludni, hogy hazánkban is elrajtoljon a Formula–1-es Magyar Nagydíj, de előtte Paul Ricard adott otthont a Francia Nagydíjnak. A szabadedzések némileg kettős képet mutattak, ugyanis a pénteki napon a Ferrari diktálta a tempót, az időmérő előtti első gyakorláson viszont a hétvége legjobb idejével már Max Verstappen tudott győzedelmeskedni.
A franciaországi Le Castellet-ben egész hétvégén hőség uralkodott, így egyértelmű volt, hogy az eső most nem játszik szerepet, valós, kiegyenlített versenykörülmények között, test-test elleni csatákkal dől majd el a futamgyőzelem sorsa. Az aszfaltcsík változatos aerodinamikai igényekkel rendelkezik, a nagy hőség pedig további kihívásokat jelent motor- és fékhűtés szempontjából, valamint a gumihőmérséklet-menedzsment is más ilyen körülmények között.
Az időmérőn a ferrarisok taktikája bevált, ugyanis Charles Leclerc Carlos Sainz szélárnyékát kihasználva, valamint egy tökéletes kört teljesítve három tizeddel nyerte a kvalifikációt Max Verstappen előtt. A harmadik helyen Sergio Pérez futott be. A rajtrács viszont némileg módosult, Sainz ugyanis teljes motorerőforrás-csere miatt a mezőny legvégéről kezdhette meg a francia futamot, ami taktikai hátrányt is jelentett a Ferrari számára, mivel Leclerc hátvéd nélkül maradt.
Sunday's runners and riders 👀#FrenchGP #F1 pic.twitter.com/faALa2K2Qf
— Formula 1 (@F1) July 23, 2022
A Pirelli a C2-C3-C4-es gumikiosztást biztosította a hétvégére, az ideálisnak pedig az egy kiállást (közepes-kemény) tartotta a futam előtt. Max Verstappen az időmérő utáni nyilatkozatában kiemelte, hogy a gumikezelés kiemelt fontosságú lesz a futamon, amiben véleménye szerint ők előnyben vannak a Ferrarival szemben.
Charles Leclerc tökéletes rajtot fogott, elsőként fordult el a célegyenes végén. Hamilton és Alonso is remekül rajtolt, a brit ezután Pérezt megelőzve a harmadik helyre, a spanyol pedig az ötödikre ugrott fel. A hátsóbb régiókban Ocon hibázott, és Cunodával ért össze, de mindketten folytatni tudták a futamot.
Verstappen nem hagyta meglógni az élen autózó monacóit, folyamatosan egy másodpercen belül autózott hozzá. A negyedik körben már a DRS-zónát kihasználva konkrét előzési pozícióba is került. Hatalmas csata alakult ki a két élmenő között, Leclerc folyamatosan védte a pozícióját, nem hagyta bevetődni a címvédőt.
Verstappennel a 17. körben nem vártak tovább, kihívták kerékcserére, a holland kemény keverékekre váltott.
Carlos Sainz a mezőny végéről szépen felküzdötte magát, a spanyol kemény keverékeken rajtolt, az egy kiállás volt számára a stratégia, a 18. körben már a kilencedik helyen volt.
AZTÁN JÖTT A Dráma! Charles Leclerc az élről 18. körben, a 11-es kanyarban megforgott, és a falba csapódott. Safety car szakasz vette kezdetét.
LAP 18/53
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
CHARLES LECLERC IS OUT OF THE RACE!!!
The Ferrari driver hits the wall at Turn 11!#FrenchGP #F1 pic.twitter.com/5SL5xQcmUc
Leclerc ordító rádióbeszélgetését visszahallgatva úgy tűnt, hogy a Ferrarinál Ausztria után ismét gázpedálprobléma léphetett fel, de később ezt maga az érintett cáfolta, és magára vállalta a felelősséget.
A teljes mezőny a bokszutcába hajtott, hogy kihasználja az ingyenkerékcsere lehetőségét. A 20. körben elengedték a mezőnyt, ismét éles volt a verseny. Verstappen, Hamilton, Pérez, Russell és Alonso volt az első öt sorrendje. Innentől minden aduász a holland kezében volt.
A 24. körben Carlos Sainznak öt másodperces időbüntetést rótt ki a versenyigazgatóság veszélyes bokszutcai kiengedés miatt, de így is reális esélye volt felérni a dobogóra.
A 42. körben pedig 17. körben már bekerült az első háromba is, mivel nagy csata végén megelőzte Pérezt – a spanyolt azonban a versenymérnöke kerékcserére hívta, mivel az abroncsok nem bírták volna végig, ezzel pedig gyakorlatilag elszálltak a dobogós esélyek.
Így a harmadik helyért újraindult a csata Pérez és Russell között. Toto Wolf csapatrádión motiválta a fiatal brit tehetséget, aki azt kifogásolta, hogy a Red Bull versenyzője szabálytalanul akadályozta meg az előzését.
Szegd le a fejed, George, el tudod kapni!
Amikor úgy tűnt, hogy innen már becsorognak a versenyzők, jött Csou Kuan-jü technikai meghibásodása, a mentési munkálatok idejére VSC-szakasz lépett érvénybe.
Az 51. körben ismét zöld jelzés volt, Pérez bealudt, Russell azonnal a gázra lépett, és könnyedén lépte át a Red Bullt, a brit így a harmadik helyre jött fel.
Max Verstappen végül a Ferrari blamája után senkitől sem zavartatva nyerte a Francia Nagydíjat, mögötte a két Mercedes bizonyította versenyképességét, Hamilton a második, Russell a harmadik helyen futott be.
Jövő héten már a Magyar Nagydíj következik, tartsanak velünk akkor is és addig is, számos extra anyaggal készülünk egyenesen a Hungaroringről.
Hamilton futama kínszenvedés volt
Max Verstappen:
Nagyon jó tempónk volt a rajttól kezdve, folyamatosan nyomás alatt tartottam Charlest. Próbáltam nyugodt és higgadt maradni. Az autó nagyon gyors volt, vigyáztam az abroncsokra, a saját versenyemre koncentráltam Charles kiesése után. Meglátjuk mi lesz Budapesten, egy körön még javulhatunk.
Lewis Hamilton:
Kemény verseny volt, nem tudtam inni a futam alatt, 3 kg-ot biztos veszítettem. A megbízhatóság fontos, és ebben ismét bizonyítottunk, George is nagyszerű teljesítményt hozott. Nagyon szeretem Budapestet, nehéz lesz ott is legyőzni a Ferrarikat és a Red Bullokat, bízom benne, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően javulni tudunk.
George Russell:
Elképesztően hosszú és nehéz versenyünk volt, Pérez nehéz helyzetbe hozott minket, de sikerült legyűrnöm őt és megszerezni a harmadik helyet. Külön öröm, hogy Hamiltonnal együtt mindketten dobogóra állhattunk.
Végeredmény, Francia Nagydíj, Le Castellet (53 kör, 309,69 km, a pontszerzők):
- 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:30:02.112 óra
- 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 10.587 másodperc hátrány
- 3. George Russell (brit, Mercedes) 16.495 mp h.
- 4. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 17.310 mp h.
- 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 28.872 mp h.
- 6. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 42.879 mp h.
- 7. Lando Norris (brit, McLaren) 52.026 mp h.
- 8. Esteban Ocon (francia, Alpine) 56.959 mp h.
- 9. Daniel Ricciardo (brit, McLaren) 1:00.372 perc h.
- 10. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 1:02.549
leggyorsabb kör: 1:35.781 perc (Sainz Jr., 51. kör)
pole pozíció: Charles Leclerc (monacói, Ferrari)
A vb-pontversenyek állása 12 futam után (még 10 van hátra):
versenyzők:
- 1. Verstappen 233 pont
- 2. Leclerc 170
- 3. Pérez 163
- 4. Sainz Jr. 144
- 5. Russell 143
- 6. Hamilton 127
- 7. Norris 70
- 8. Ocon 56
- 9. Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) 46
- 10. Alonso 37
- 11. Kevin Magnussen (dán, Haas) 22
- 12. Ricciardo 19
- 13. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 16
- 14. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 15
- 15. Mick Schumacher (német, Haas) 12
- 16. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 11
- 17. Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo) 5
- 18. Stroll 4
- 18. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 3
csapatok:
- 1. Red Bull 396 pont
- 2. Ferrari 314
- 3. Mercedes 270
- 4. Alpine 93
- 5. McLaren 89
- 6. Alfa Romeo 51
- 7. Haas 34
- 8. Alpha Tauri 27
- 9. Aston Martin 19
- 10. Williams 3
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Max Verstappen. Fotó: Eric Gaillard / Reuters)